Populizmusból csillagos ötös

2005. 12. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran vádolja meg a jelenlegi hatalom a polgári kormányt, illetve Orbán Viktor volt miniszterelnököt piac-, bank- és tőkeellenességgel, továbbá gazdasági nacionalizmussal. Holott 1998–2002 között igazán befektetőbarát klímát hozott létre az akkori kabinet. A statisztikák alapján a polgári kormány idején intenzívebb volt a tőkebeáramlás, mint az utóbbi években, s a pénzügyi szektor tőkéje is csaknem megduplázódott. Az európai politikában – gondoljunk csak Ausztriára, Franciaországra és Olaszországra – nem ismeretlen fogalom a gazdasági nacionalizmus. De menjünk sorjában.
Az 1990 óta Magyarországra érkezett külföldi közvetlen tőkebefektetések állománya tavaly év végén elérte a 48,3 milliárd eurót. Ebből 38,7 milliárd eurót tettek ki a részvénybefektetések. A kimutatások szerint az egy főre eső magyarországi működőtőke-állomány ezzel változatlanul a legmagasabb a kelet-közép-európai térségben. Miért is olyan fontos a működő tőke folyamatos áramlása? Röviden leegyszerűsítve azért, mert az egyensúlytartó növekedés két tartóoszlopa a beruházás és az export, míg a lassuló jövedelemtermelés mögött általában a fogyasztás áll. A külső és belső hiányt, vagyis az államháztartási és külgazdasági mérlegek egyenlegeiből fakadó deficitet pedig a külföldi tőke beáramlása finanszírozza – jó magyar szokás szerint. A működő tőke adatsora az ország tőkevonzási képességét, valamint versenyképességét is jelzi. Ha imponáló egy adott ország gazdasági klímája, úgy jön a vállalati pénz, ha nem, akkor a politikusoknak sürgősen tenniük kell valamit.
A szóban forgó időszakban évente átlagosan 1,8-1,9 milliárd euró közvetlen tőkebefektetés jutott Magyarországra. Vagyis szó sincs arról, hogy a baloldali szakértők által oly sokszor kárhoztatott „magyar modell” beindítása után csökkent volna a multinacionális cégek jelentősége a nemzetgazdaságban. Épp ellenkezőleg. Ha a polgári kormány utolsó teljes évét vizsgáljuk, kiderül, hogy a befektetések 2,7 milliárd euróra ugrottak, mivel felgyorsult a tulajdonosi hitelnyújtás, az anyavállalatok a korábbi érték több mint ötszörösének megfelelő, 1,6 milliárd euró kölcsönnel látták el magyarországi leányaikat.
Azt most ne firtassuk, mert igazán nincs jelentősége, hogy többek szerint a növekedés mögött részben spekulatív befektetések is állnak. A lényeg, hogy 2001 végéig az összes magyarországi működőtőke-befektetés megközelítette a 25,9 milliárd eurót, ami Magyarország nettó külföldi adósságának 2,0-2,5-szeresére rúgó befektetési aktivitást mutat, vagy egy másik összehasonlításban a GDP 43 százalékának felel meg. 2000 végén már 25 132 külföldi érdekeltségű vállalatot tartottak nyilván, 3385 milliárd forintnyi alapító tőkével, ennek 85 százalékát külföldi befektetők jegyezték. A külföldi irányítású – több mint 50 százalékos tulajdonban lévő – társaságok produkálták 2000-ben a hozzáadott érték 35,7 százalékát, pénzügyi társaságok nélkül pedig 21,9 százalékát – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból.
Bár az Orbán-kormányt gyakran illetik bankellenességgel is, a hitelintézetek különadóját éppen a Gyurcsány-kormány vezette be. Akárhogyan is, a tények nem azt mutatják, hogy a pénzügyi szektorban általában félni kellene a Fidesztől: a Magyarországon működő pénzintézetek saját tőkéje 2000 végén – megközelítve a bankkonszolidáció meghatározó esztendejében, 1996-ban kimutatott 397,6 milliárd forint kétszeresét – elérte a 782,3 milliárd forintot.
Ha már piac- és tőkeellenesség vádjánál tartunk, nézzük, mi is a helyzet a fejlett világ politikai gyakorlatában. Az Európai Unióban a piacok jó közérzete ugyan szent tehén, ám a nagytőke túlsúlyát, a vele szemben valósan mutatkozó kiszolgáltatottságot számos nyugat-európai országban, sőt az Egyesült Államokban is szóvá teszik a politikai erők. A fő vonalaiban neoliberális gazdaságirányítás különösen a vén kontinensen nem túl népszerű.
Mindez Nyugaton sem jár együtt tőke- és privatizációellenességgel. Például az osztrák néppárti-szabadságpárti koalíció a 2000-es évek legelején retorikájában és tetteiben is erősen tőkebarát volt, ráadásul a privatizációs folyamatot fel is gyorsította. A nagytőkés Silvio Berlusconi olasz kormányfő pedig kampányában vállalkozásra buzdította a talján választókat. Al Gore volt amerikai demokrata párti alelnök 2000-ben egyenesen úgy fogalmazott, hogy a „nagytőkének különleges érdekei” vannak, utalva arra, hogy ezek nem feltétlenül esnek egybe az amerikai nép érdekeivel. Franciaország politikusai a nagytőke hatalmának korlátozását az országon belül a korporatív struktúrák erősítésével, kifelé pedig a multilaterális intézmények szabályozó hatalmának növelésével kívánják elérni. Nem ismeretlen ugyanakkor az európai politikában az úgynevezett gazdasági nacionalizmus sem: a külföldi tőkével szembeni ellenérzéseket leginkább a fentebb már említett franciák és az olaszok serkentik. Ám a belföldi és a külföldi tőke mesterséges szembeállítása Ausztriában sem ismeretlen jelenség. Tegyük hozzá, ezek az országok azonban – kedvezőbb gazdasági és földrajzi helyzetük miatt – jóval kevésbé vannak ráutalva a külföldi tőkére, mint a kelet- és közép-európai államok, vagy például hazánk.
Említsük meg azt is, hogy szakértők az 1997–2001 közötti periódust, vagyis a Horn-kormány utolsó évétől számított, az Orbán-kormány utolsó teljes esztendejéig tartó időszakot kitüntetetten jó gazdasági pályaívnek tartják. Való igaz: a számok imponálóak, s felettébb dinamikus volt a gazdasági növekedés. Például az infláció jelentősen mérséklődött – 1996-ban még 23,2 százalékos, 2000-ben már csak 9,8 százalékos volt a drágulás üteme. Javult a külső és belső egyensúly: az államháztartás 1996. évi adóssága a GDP 74 százalékáról 56,7 százalékra esett, a nettó külföldi adósság pedig az 1996. évi 32,6 százalékról a GDP 24 százalékára. Jelentősen bővült a foglalkoztatás: hozzávetőleg 200 ezer fős volt a növekmény, s ezzel együtt esett a munkanélküliségi ráta; az 1996. évi 9,9 százalékról 6,4 százalékra. A beruházások mintegy 40 százalékkal emelkedtek, az exportált áruk menynyisége több mint kétszeresére bővült. S ide tartozik: az egy főre jutó reálkeresetek 13 százalékkal nőttek.
Azért részleteztük a számokat, mert a jövő évi országgyűlési választások miatt gyakran hangzanak el igaztalan vádak. Legutóbb Kóka János gazdasági miniszter támadt rá Orbán Viktorra, amikor a volt miniszterelnök az áramárak leszorítására dolgozott ki tervet, amelynek a lényege: előre kell hozni a piac liberalizálását, addig is az államnak le kell törnie az árakat.
Bármennyire is a tőke ostorozásának tartja a gazdasági tárca első embere a legnagyobb ellenzéki párt vezetőjének felvetését, az jogos. Arra ugyanis, hogy miért kerül annyiba, amennyibe az áram, egy miniszternek kötelessége konkrétumokkal válaszolni. Kóka ehelyett a parlamentben csak vagdalkozott, továbbá azzal jött, hogy a Fidesz elnöke személyesen igyekezett a külföldi befektetőket lebeszélni arról, hogy „sikeresnek ígérkező magyarországi privatizációban részt vegyenek”. Kóka exkluzív értesülését azonban a magánosításban érdekelt külföldi cégek vagy a társaságok vezetői nem erősítették meg. Mint azt sem, hogy az Orbán-kormány piac-, bank- és tőkeellenes volt.
Végtére is konstatálhatjuk: a Gyurcsány-kormány populizmussal akar hatalmon maradni. Ezen a téren nyerésre áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.