Szennyező gumigyár?

A gazdasági miniszter óriási sikerként harangozta be, hogy 2007-től dél-koreai gumiabroncsgyár települ Dunaújvárosba. A Fidesz helyi elnöke szerint azonban messzebb kellene telepíteni az üzemet, hogy annak környezetszennyező hatásai ne érjék el közvetlenül a lakott területeket. A környezetvédők azt feltételezik, hogy a gyár elavult, szennyező technológiát alkalmaz majd, s hozzájárul a kevésbé környezetkímélő gumiabroncsok hazai elterjedéséhez.

2005. 11. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Gyurcsány Ferenc miniszterelnök társaságában hatalmas gazdasági sikerként jelentette be, hogy a Hankook Tire dél-koreai járműabroncsgyártó cég dunaújvárosi székhellyel zöldmezős beruházást valósít meg 2006 és 2010 között. A tárcavezető közölte azt is: a tárgyalások eredményeként a korábbiakhoz képest hétmilliárd forinttal több, összesen 132 milliárd forint értékű beruházás jöhet hazánkba. Az új gyár a tervek szerint közvetlenül több mint 1500 főnek biztosít munkalehetőséget.
A bejelentés szerint az abroncsüzem teljes kapacitással évente tízmillió gumiabroncsot gyárt majd, és a beruházók állítása szerint mindenben megfelel majd a környezetvédelmi követelményeknek. A Michelin és a Bridgestone beruházása után ezzel már a harmadik járműabroncsgyártó cég települhet be Magyarországra. A kormányfőt és a beruházás hírét hozó minisztert azonban kisebb demonstráló csapat fogadta Dunaújvárosban, akik transzparenseiken a gyár környezetszennyező hatásaira kívánták felhívni a figyelmet. A kormány azóta nem győzi hangsúlyozni, hogy a beruházás nem terheli meg a környezetet, és korszerű technológia települ Magyarországra, de az erről készült előzetes tanulmányokat eddig nem mutatták be a szaktárca szakemberei. Cserna Gábor, a Fidesz helyi elnöke a vélt környezetszennyező hatások miatt azt javasolja, hogy a gumiabroncsgyár ne a Dunaújváros lakott területeihez közelebb eső északi iparterületen, hanem a város déli bejárójánál épüljön fel. Kálmán András szocialista polgármester viszont állítja, hogy a gyár nem lesz környezetszennyező, és azért sem épülhet fel a déli térségben, mert az önkormányzatnak az ipari területen van tulajdona.
A környezetvédők azonban osztják a Fidesz véleményét, szerintük a koreai abroncsgyárral elavult gyártási módszer kerül hazánkba. A Levegő Munkacsoport szakértőinek értékelése szerint például a Hankook Tire terméke harmadosztályú minőséget és technológiát képvisel, és joggal feltételezhető, hogy a beruházás értéke is túlzott, hogy nagyobb támogatást lehessen adni. A szervezet szerint ezt támasztja alá, hogy közvetlenül a szerződés aláírása előtt titkosították, majd hétmilliárd forinttal növelték a beruházás összegét.
A magyar kormány által nyújtandó közvetlen állami támogatás összege az eddig kiszivárgó hírek alapján a beruházás tíz százaléka, vagyis 13,2 milliárd forint. A zöldek úgy tudják, hogy az eddigiekhez hozzászámítható az ingyenes szén-dioxid-kibocsátási kvóta, amelynek tíz évre vetített értéke további 10-20 milliárd forintra tehető, és több milliárd forintra becsülhető az önkormányzat által nyújtandó támogatás is. A környezeti állapot romlásából, illetve ennek meg nem fizetéséből származó támogatás az üzem teljes időszakára vonatkozó értéke pedig százmilliárd forint nagyságúra tehető – állítják a zöldek. Szerintük az 1500 fős munkaerőigény azt bizonyítja, hogy a dél-koreai cég nem az első vonalat képviseli az abroncsgyártásban.
A zöldek elemzése kimutatja, hogy a Hankook Tire több vonatkozásban is jelenleg a hatodik helyen áll ebben az ágazatban, és még a gyár is „középszintűnek” minősíti saját termékét. A Levegő Munkacsoport további problémának tarja, hogy a Hankook településével szerintük az olcsóbb termék kerül be az országba, és kiszoríthatja a meglévő jobb minőségű, a környezetet kevésbé szennyező termékeket. Szakértőik szerint a gyártási folyamat során több egészségre ártalmas anyagot, illetve ezek oldó- és segédanyagait kell összeépíteni, hogy eljussunk a késztermékhez, és ez is rendkívül kockázatos.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályán csak anynyit közöltek: a Hankook beruházása megfelel a hazai és az EU- szabványoknak. – Ha a környezetvédelmi hatóság kifogásolná a beruházást, és az nem valósulna meg, az államot a szerződés szerint nem terhelné támogatási kötelezettség – szögezték le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.