Amikor a londoni metró első vonala, a Metropolitan Railway 1863-ban megkezdte működését, aligha gondolta bárki, hogy eljön az idő, amikor terroristák választják működésük célpontjául a rejtélyes föld alatti világot. Utoljára a második világháború éveiben, a német légitámadások idején esett ennyi szó a metró fontosságáról. Akkor millióknak szolgált menedékül a „cső”, és valóságos párhuzamos világ épült ki a föld alatt. Manapság az a legfontosabb kérdés London-szerte, milyen módon lehet megakadályozni az esetleges újabb terrorcselekményeket. Bármilyen megoldás is születik majd, százszázalékos biztonság nem létezik, ezt az illetékesek is tudják. Egy év alatt a londoni metróban mintegy egymilliárd ember fordul meg (a szám érzékeltetésére árulkodó adat, hogy a Heathrow nemzetközi repülőtéren „mindössze” 67 millió.) A reggeli csúcs idején a brit főváros metrójában több mint 500 szerelvényt üzemeltetnek, a végzetes július 7-én reggel 8.45 és 9.00 között is mintegy kétszázezer utas tartózkodott a különböző föld alatti helyszíneken. Mindezekből az következik, hogy az eseménykövető magatartást jó esetben is csak részleges megelőzés válthatja fel. Le kell ugyanakkor szögezni, hogy a metró vezetősége nap mint nap emberfeletti munkát végez, és a lehető legváltozatosabb eszközöket veti be az erőszak megfékezésére.
Közvetlenül a júliusi robbantások után különlegesen kiképzett kutyákat vezényeltek a metróállomásokra. A derék ebek bombákat keresnek, gazdáikkal folyamatosan járőröznek, úgy kutatnak gazdátlan csomagok, hátizsákok, gyanúsan viselkedő utasok után. Több tucat kutyát, leginkább labradorokat és spánieleket képeztek ki erre a feladatra, de alighanem megnyugtató érzés, hogy az állati nyomozók mellett robbanóanyag-érzékelő berendezésekkel is segítik a felderítést.
Ennél azonban jóval hasznosabbak lehetnek a földalattiban elhelyezett kamerák, amelyek döntő módon hozzájárultak a pakisztáni származású tettesek azonosításához is. Július 7-e óta egyre több felvevőkészüléket rendszeresítenek a metróban, sőt a következő öt évben 12 ezerre növelik a zártláncú kamerák számát. Alistair Darling közlekedési miniszter mindemellett elképesztő technikai újdonságokról számolt be a sajtónak. A berendezések között lesz például egy úgynevezett intelligens kamera is, amely a gyanúsan viselkedő személyeket szűri ki. Jövőre – kísérleti jelleggel – röntgent és más átvilágítóberendezéseket is tartalmazó biztonsági rendszert állítanak fel a helyi tömegközlekedésben. A tervek szerint januártól a London belvárosát a heathrow-i reptérrel összekötő Heathrow Express gyorsvasúton tesztelik majd majd a technikai újdonságot. A brit főváros vezetői szerint itt az ideje annak is, hogy mobiltelefonokat lehessen használni London földalatti vonalhálózatának 275 állomásán. Ennek legfőképpen az anyagi lehetőségek szabnak gátat, miután 1,5 milliárd euróra becsülik a várható költségeket.
Az óvintézkedéssel az utca embere maradéktalanul azonosul, ugyanakkor sokan a személyes szabadság korlátozását látják az intézkedéssorozatban. Elsősorban az emberi jogokkal foglalkozó ügyvédek nevezik orwelli világnak, totális ellenőrzésnek, a brit jogalkotói hagyományok sárba tiprásának a bekamerázott földalattit. A személyes adatok titkosságáról folyó vitában ugyanakkor Charles Clarke érvelését sem szabad figyelmen kívül hagyni. A brit belügyminiszter így fogalmazott: a metróban való biztonságos utazás joga is védendő emberi jog.
Mindezek figyelembevételével különösen érdekes a The Guardian hasábjain minap közzétett olvasói levél. Mint ismert, a brit kormány 90 napra terjesztette volna ki a terrorkapcsolatok vádjával őrizetbe vettek vádemelés nélküli vizsgálati fogságának maximális idejét. A levél írója, Eric Metcalofe a következőképpen summázta benyomásait: „Emberi jogi ügyekre szakosodott jogász vagyok, és metróval járok dolgozni, de nem hiszem, hogy a kilencvennapos fogva tartás biztonságosabbá tenné az utazásomat.” Ezzel az érveléssel alighanem mindenki egyetért, aki valaha is megfordult a londoni tömegközlekedésben. Annál is inkább, mert a viktoriánus kor egyik legszebb közlekedési öröksége ma már gyilkolási terep őrültek és fanatikusok számára.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség