Shaw és a magyar vadkapitalizmus

G. B. Shaw húsba vágó szatírája a kis pincehelyiségben fölkavarja a színházi állóvizet. A Szív Gárda világmegváltó gondolatai, jótékonykodása már akkor naivaknak bizonyultak, s az angol színdarabíró-óriás vitriolos tolla ki is figurázza morális gyengeségüket.

Metz Katalin
2005. 12. 26. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg elegáns színházi hodályokban tobzódik a banalitásokat is megszégyenítő, zenés kommersz, akad néhány elszánt „szegény” játékszín, ahol a „divatjamúlt” gondolat, a morális tanulság jut szóhoz. Ezek közül való a Stúdió K, amely rendszerváltás előtti tradícióit követve, érzelmi-intellektuális fórumnak tekinti a pódiumot, ahol a szónak, gesztusnak asszociációs köre, továbbgondolandó ereje van.
Gondolhatnánk a Barbara őrnagy olvastán, hogy letűnt világ puszta lenyomata már, Shaw utánozhatatlan szellemességével színezve. Szeredás András és Fodor Tamás átigazításában viszont eleven, időszerű komédiává lesz, aktualitást kölcsönözve a szállóigének, miszerint a pénznek nincs szaga. Akkor sem, ha egy dúsgazdag fegyvergyáros legkevésbé sem emberbarát cégének profitját gyarapítja.
A rendező épp ezt a kontrasztot nyomatékosítja. Fodor Tamás egy tér, tempó, jelenet- és gondolatritmus koordináta-rendszerében komponálja meg a darab megannyi mozzanatát, takarékosan, ám annál kifejezőbben bánik a színpadi gesztusokkal. Nagy ágálásokra különben sem szükség, sem tér nem lenne az apró játéktéren. Szegő György bravúrosan ötli ki a tenyérnyi térség funkcionális és ugyanakkor expresszív színpadképét. Néhány jellegzetes darabos kellékkel, ócska káddal, lavórral jelzi a menhely nyomorúságát, s néhány hivalkodó, ostobán divatos üvegkarosszékkel s fegyverekből összerótt katonarobot-bemutatóval spékeli meg az U and U gyár VIP-termét, ahol a jótékonykodást gyakorló családját, amely irtózik az anyagiaktól, s az őket gyerekkoruk óta hanyagoló, különélő apjuk sötét forrásból származó vagyonától – sikerül rendre meggyőznie, hogy hagyjanak föl illuzorikus menhelyszínjátszócsoport-szervezésükkel, mert nem váltják meg a világot, s nem is olyan ördögtől való dolog mások háborúskodásából jól élni. Legnehezebb dolga a fegyvergyáros apát játszó Fodor Tamásnak Barbara lányával van, aki Homonnai Katalin képében hadakozik a milliomos cinikus „ideológiájával”, míg gyatrább lelkiismeretű jövendőbélije „rá nem vezeti” az atya által kijelölt útra.
A társadalom elesettjei (amúgy erős karakterek: Szabó Domokos, Tamási Zoltán, Nyakó Júlia) panaszolják föl sorsukat, a maguk darabos „színjátszásdija” közepette.
Pergő párbeszédek, önvédelemből fakadó monológok, köpönyegforgatásukat mentegető tirádák hangzanak el Undershaft gyermekeinek ajkán, s mi nézők, a körülöttünk könyörtelenül burjánzó vadkapitalizmus deformált lelkű nyerteseire asszociálunk. A katonásan hajthatatlan Homonnai, az érdekeit hirtelen fölismerő Géczi Zoltán (a vőlegény), az anyai zsarnokság alól nehezen, ám végül sikeresen szabaduló Téglás Márton (Stephen), a szájas Kakasy Dóra, erős karakterű, kotlós anyjuk (Horváth Zsuzsa) hatását rövidesen szenvtelen apjuk vagyonának varázsával cserélik föl. Fodor Tamás nagyúri eleganciával, agyafúrt megjegyzésekkel, őszintének tetsző viselkedéssel, a minden hájjal megkent, ám visszafogottságában is megejtően meggyőző multimilliomos képmásában győzi meg a nézőt, hogy ezen a világon a politikát, a családi konfliktusokat és mindenekelőtt a hatalmat – a pénz, a pénz, csakis a pénz irányítja. Egyre elkeserítőbben. Egyre nyomasztóbban. Jó, ha a színházkultúra nagy ritkán fölemeli a szavát ellene.
(George Bernard Shaw: Barbara őrnagy. Stúdió K. Rendező: Fodor Tamás.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.