A kihunyó bányászlámpa

Varga Ágota filmrendező a robbanékony társadalmi problémák bátor dokumentaristájaként él a köztudatban. Műveinek középpontjában mindig a becsapott, félrevezetett kisember áll. A magyar szénbányászat elsorvasztásáról szóló filmtrilógiája, az 1993-as Integráltak, az 1996-os Vattacukor és a napokban bemutatott Jó szerencsét, emberek! az úgynevezett magyar baloldali kormányok által unásig agyondicsért privatizáció igazi veszteseiről szól.

2006. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös aktualitást ad a Jó szerencsét, emberek! című filmnek az 1996-ban privatizált magyarországi áramszolgáltatás problémája is. Hiszen itt és most a magyarországi áramtermelő erőművek luxusprofitot hoztak létre, a kisembernek mégis fizetnie kell a magas áramszámlákat A rendezőnő filmjének oroszlányi bemutatója után elmondta, hogy filmjeinek célja, hogy személyes sorsok, életutak szemszögéből tárja elénk egy halálra ítélt ágazat veszteseinek, a munkástársadalom igazi mostohagyerekeinek drámáját.
Ahhoz, hogy a tragédiát megértsük, vissza kell kanyarodnunk a szomorú nyitányhoz. 1989-ben még hatvanhét és fél ezer bányász szállt naponta a mélybe, mára ezernyolcszázan maradtak. A rendszerváltozás évében megszűnt a magyar szénbányászat állami dotációja, ami bányászsztrájkok sorát idézte elő. Egy 1992-es kormánydöntés arra ítélte a bányákat és a szénből villamos energiát előállító erőműveket, hogy összevonják, integrálják őket. Ezért adta a rendező az első tételnek az Integráltak címet. Ez a film az 1993-as esztendőbe vezet vissza bennünket, amikor nyolc működő szénbányában már csak tizennyolcezren dolgoztak.
A Vattacukor című második felvonás a dicstelen bányaprivatizációk végjátékát idézi föl. Eltekintve az utolsó mohikántól, Márkushegytől, amely állami kézben maradt, minden megmaradt bánya magánkézbe került. Utolsóként Lyukóbányára tette rá a kezét 1996-ban egy amerikai cég, amely a világ számos más táján működtetett erőműveket, bányát azonban egyet sem. Lyukóbányát is csak kényszerből vette meg, mivel a Tiszai Erőmű csak a bányával együtt volt eladó. Az amerikai tulajdonos ravasz stratégiát dolgozott ki a létszám csökkentésére. Már szinte az első munkanapon háromszoros végkielégítést ajánlott föl az önként távozó munkásoknak. A lélektani csapda remekül működött. A bányászokat valósággal megrészegítette a számszerűségében csábítóan nagynak tűnő összeg, amelyhez hasonlót a Borsodban élő emberek jó része talán még nem is látott együtt, így minden második dolgozó feliratkozott a távozók listájára. Azt hitték, onnantól kezdve övék az édes élet. Ám az inflációban, a drágaságban, a munkanélküliségben a sok pénz úgy elolvadt, mint a vásárban kapható vattacukor, amely olyan szép nagynak látszik, mint egy görögdinnye, ám valójában csak diónyi kristálycukorból készült.
A jó szerencsét, emberek! című, tavaly játszódó zárókővel eljutottunk napjainkba. 2004-ben már csak két mélyművelésű bánya működik hazánkban. A borsodi Lyukóbánya és a Komárom-Esztergom megyei Márkushegy. Ez utóbbi az állami tulajdonú Vértesi Erőmű Rt.-hez tartozik, ahol elkészült a retrofit nevű, drága kéntelenítő berendezés. Ez megakadályozza a magas kéntartalmú anyagok kibocsátásából származó, egészségre káros anyagok keletkezését, így az erőmű megfelel a 2005. január 1-jétől érvényes európai uniós környezetvédelmi előírásoknak.
Nem bizonyultak ennyire szerencsésnek az utoljára privatizált Lyukóbánya munkásai. A hatvanhat esztendős bánya harmincnyolcmillió tonna szenet adott az országnak. 2003 karácsonya előtt az amerikai gazda ajándék helyett értesítést kézbesített a lyukóbányai munkásoknak a bánya bezárásáról. Így szabadult meg a tulajdonos hatszáz embertől és tizenegymillió tonna kibányászatlan széntől. A bánya bezárását lebonyolító magyar cég kettőszázötven embernek tudott annyiban segíteni, hogy egy évig munkát adott nekik a felszámolási teendők elvégzésében. Rövid ideig abból élhettek, hogy megszüntették a saját korábbi munkahelyüket. A film egyik legabszurdabb mozzanata, amikor a néző megtudja, hogy 2004. október 7-én ünnepséget rendeztek az utolsó csillényi szén felhozatala alkalmából. Ezután a bányavasakat feldolgozták, az aknát törmelékkel betömték, az aknatornyot ledöntötték. Végül az illetékesek a hagyományos bányászköszöntéssel búcsúztak a munka nélkül maradt dolgozóktól: „Jó szerencsét, emberek!” Ezzel az abszurd mesébe illő jelenettel zárul az utolsó privatizált magyar bánya története.
Varga Ágota megszólaltatja azokat a szakembereket is, akik környezetvédelmi és gazdasági okokra hivatkozva logikusnak látszó, alapjában véve meglehetősen érzéketlen magyarázatot adtak. Ugyanis ezek a gazdasági szempontú okfejtések semmitmondók ahhoz a tényhez képest, hogy Lyukóbányán nem egészen egy év alatt majd ezer ember vált úgyszólván egyszerre munkanélkülivé, ami a rendszerváltás történetének drámáihoz képest is elképesztő. A film egyértelműen a megalázottakkal és megszomorítottakkal azonosul. A munkásokkal, a házastársaikkal, a gyermekeikkel. Emberekért emel szót, akik tisztességgel, becsülettel dolgozták végig az életüket, a megélhetésért és az egész ország javára. Varga Ágota, bár számos rangos filmes és televíziós szakmai elismerésben részesült, az utóbbi években semmiféle támogatást nem kapott. Az kifejezetten abszurd, hogy a közszolgálati televízió még az úgynevezett dokumentumzónában is szinte csak külföldi filmpublicisztikákat sugároz. Pedig a magyar dokumentumfilmes iskola ma is számos rangos, kiváló alkotással bizonyítja a világ minden táján, hogy – a magyar művészfilmmel ellentétben – nemcsak múltja van, hanem jelene is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.