A zsinórok összeérnek

Mindent és mindenkit valami valahonnan mozgat. Például jó néhány szállal a magasból, mint a dán Anders Ronnow-Klarlund Zsinóron című fantasybábfilmjében, amelynek szereplői egytől egyig marionettbábuk. Mégis, ebben a leegyszerűsített, minimalista, a fantasyfilmek világát idéző bábfilmben a szereplők fateste, faarca, falelke életre kel: élnek, éreznek, gyűlölnek és szeretnek, kapzsik és jólelkűek, vagy éppen születnek és meghalnak.

Nedbál Miklós
2006. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kis kulisszák mögötti, illetve inkább feletti betekintéssel, a látható világ feletti „univerzum” képeivel indul a film: az alkotók, a teremtők, azaz a bábok, a lények életre keltői készülődnek az „előadásra” mint az első mozgatók. Azért, hogy életet leheljenek a bábokba, irányítsanak egy világot, ahol lények élnek, halnak, hatalomra éhesek, az igazságot keresik, szerelembe esnek, a gonosz kezébe kerülnek. Az égből, ahol zsinórok sokasága ér össze, hamarosan alámerülünk egy másik világba, ahol elkezdődik egy mese, amely nem túl összetett és túlbonyolított ugyan, ám a létrehozott univerzum annál gyönyörűbb.
A különös marionettfantasy-mese Hebalon uralkodója búcsúlevelének megírásával, illetve halálával kezdődik. Az uralkodó fia, Hal leánytestvérét, Jhinnát egyedül otthon hagyva útra kel, hogy apja halálát megbosszulja. A hebaloniak ősi ellenségei a zeritek, akik állítólag újra viszályt szítanak a nemzetek közt. Az ifjú, rabszolgának álcázott uralkodót elkíséri Erito, a hadvezér is, Hal mestere. Az út hosszú, át kell szelni magas, hófödte csúcsokat, az ezer halott harcos mocsarát, titokzatos lények segítik, hátráltatják útjukat. Ám az otthon maradottak sincsenek nagyobb biztonságban: Erito családját és Hal testvérét a biztonságosnak hitt vár falai mögött a hatalomra vágyó „gonosz” erők tartják kezükben. Hal útján végül egyedül marad: saját maga lassan megismeri népének igazi múltját, az állítólagos ellenséget s közben a szerelmet is. S hiába találja meg az ifjú uralkodó az igaz utat, az összecsapás, a harc már elkerülhetetlen: hamarosan több ezer, a bábokat irányító, éltető zsinór gyúl lángra s okoz pusztulást.
Anders Ronnow-Klarlund filmjében a bábok valóban úgy tűnnek, élnek, olyanok, mintha hús-vér emberek volnának. Apró „gesztusokkal”, fejbiccentésekkel, testmozdulatokkal szinte minden elmesélhető, a legbelsőbb érzelmek is – igaz, olykor ez kicsit már érzelgőssé is válik –, de mégis ez az, amiben a film talán a legerősebb. A lét minden fontosabb mozzanata kisebb-nagyobb helyet kap a filmben a születéstől a halálig, a szerelemtől a gyűlöletig, a harctól a békéig. Mindennek megjelenítésében segítenek az egyszerűsített, stilizált hátterek, kellékek, illetve az érzéki zene. A történet ugyan nem túlságosan gazdag fordulatokban, s meglehetősen kiszámítható, de mindezt többé-kevésbé feledteti ez a különös, csodálatos marionettvilág, amelyben a zsinórok az égben találkoznak, eggyé fonódnak.
(Zsinóron – színes dán–svéd– norvég–angol bábfilm, 91 perc. Rendezte: Anders Ronnow-Klarlund. Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.