Alapjaiban alakul át a felsőoktatás

Hosszas politikai csatározás és egy elutasító alkotmánybírósági döntés után az Országgyűlés tavaly november végén elfogadta a felsőoktatási képzési szerkezetet radikálisan átalakító felsőoktatási törvényt. Az új jogszabály március 1-jén életbe lép, tehát az idén felvételizők már az új szisztéma szerint szerveződő alapszakokra jelentkezhetnek, és szeptembertől a kétciklusú képzési rendszerben kezdik meg tanulmányaikat.

2006. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Alkotmánybíróság még tavaly októberben semmisítette meg a májusban elfogadott, de ki nem hirdetett új felsőoktatási törvény Mádl Ferenc akkori államfő által kifogásolt rendelkezéseit. A testület szerint alapjaiban csorbította volna az egyetemek és főiskolák önállóságát, ha olyan irányító testületeket állítanak az élükre, amelyeknek tagjai függetlenek az egyetemtől, a miniszter megbízásából és a tárca finanszírozása alapján dolgoznak. A döntés után az oktatási tárca radikálisan átalakította a törvény alkotmányellenesnek talált részeit. A új változat azonban heves vitát váltott ki az egyes kormánytagok között. A pénzügyi szakpolitikusok azt kifogásolták, hogy a felsőoktatási törvény javított változata gyakorlatilag megvonja a döntési jogkört az eredetileg teljhatalommal felruházott, az egyetemtől független, az állam által fizetett emberekből álló irányító testületektől (új nevükön gazdasági tanácsok), és az iskolák kezébe adja az irányítást. A viták során a Pénzügyminisztérium elérte, hogy az egyetemek gazdasági döntéseit előkészítő testületekbe egy tagot a tárca delegálhasson. Korlátozták az egyetemek vagyongazdálkodását is: az elfogadott változat szerint az intézmények csak a saját tulajdonukban álló vagyonnal bánhatnak szabadon. Az eredeti tervezet szerint a kormány dönthetett volna arról, hogy az egyetemek milyen mester- és doktori képzéseket indíthatnak, ám a korrigált változat értelmében ez az iskolák, illetve a rektori konferencia hatáskörébe tartozik majd.
A végleges verziót a szakmai szervezetek – a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) kivételével – támogatták. A HÖOK szerint az irányító testületeket felváltó gazdasági tanácsban az intézmények hallgatóinak is helyet kellett volna kapniuk. Sérelmezik azt is, hogy a törvény nem biztosítja a még jövő szeptember előtt, a hagyományos képzésre felvett hallgatók azon jogát, hogy ugyanabban a képzési formában fejezzék be tanulmányaikat, amelyben megkezdték. A HÖOK az Alkotmánybíróságon támadja meg a jogszabályt.
Március 1-jétől valamennyi felsőoktatási intézményben fel kell állítani a gazdasági tanácsokat, amelyek a szenátus döntéseit készítik elő, és azok végrehajtását ellenőrzik. A 15 ezer hallgatónál kisebb létszámú iskolák testülete hét, a nagy egyetemeké kilenc főből áll majd. Előbbiekbe két, utóbbiakba három főt delegál a kormány, amelyek közül egy ember a Pénzügyminisztérium küldötte lesz. A kormány összesen 69 tagot delegál az egyetemek tanácsaiba, köztük öt egykori minisztert, egy volt jegybankelnököt és a Magyar Hírlap tulajdonosát. A kormányzati jelöltek között van még Straub Elek, a Magyar Telekom vezérigazgatója és Sugár András, a T-Mobile Magyarország volt vezérigazgatója is.
Az oktatási miniszter lapunk kérdésére elismerte, hogy szíve szerint nagyobb hatalmat adna a gazdasági tanácsoknak. A kormánydelegáltak javadalmazását firtató kérdésünkre Magyar Bálint így reagált: a törvény nem rendelkezik erről, a kormány saját küldötteinek havi 150 ezer forint honoráriumot fizet, a továbbiakról az egyetem dönt. A tárcavezető állítja, hogy jobboldali szakembereket is szerettek volna delegálni a testületekbe, de Matolcsy György és Chikán Attila, az Orbán-kormány gazdasági miniszterei, valamint Kádár Béla, az Antall-kormány nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős minisztere visszautasította a felkérést.
A Fidesz szerint elszomorító, hogy Magyar Bálint bukott miniszterek és pártkáderek lerakatának tekinti az egyetemeket. Sió László, a párt oktatáspolitikai műhelyének vezetője a jobboldali felkérésekről azt mondta: Magyar Bálint maga sem gondolhatta komolyan, hogy ilyen kaliberű emberek a nevüket adják ehhez.
Emlékezetes: a bolognai nyilatkozatot aláíró országok – 1999-ben 29 állam, köztük Magyarország – önként vállalták, hogy összehangolják felsőoktatás-politikájukat. A folyamat eredményeképpen 2010-ig az egyes országok felsőoktatási rendszerei egy nagy európai rendszer, az Európai Felsőoktatási Térség részeivé válnak. A felsőoktatási törvény meghatározza a kétciklusú, lineáris képzés feltételeit. Ezek alapján már három egyetemi év elvégzése (alapképzés) után kaphatnak diplomát a hallgatók, majd további két év tanulással magiszteri fokozatot szerezhetnek. A harmadik szint a doktoranduszképzés lesz. Ezzel differenciálódnak a diplomák, azaz egy mesteroklevél jóval többet ér majd egy alapképzésben szerzett papírnál. Az új rendszerben az érettségi után egyetemre jelentkező diákok csak az alapképzésre nyernek felvételt, és három év után csupán a hallgatók 33 százaléka tanulhat tovább a mesterkurzuson. Kérdés, hogy vajon mennyire lesz versenyképes az alacsonyabb fokú diploma.
A képzési rendszer megváltozásával a szakokat is alapjaiban alakították át, és ezért valamennyit újra kellett akkreditáltatni. A Magyar Akkreditációs Bizottság összesen 82 szak kérelmét utasította el, amelyek közül negyvenkettő az oktatási miniszter külön engedélyével mégis elindul. A szóban forgó szakok listája a bizottság honlapján,
a www.mab.hu címen elérhető. Többségüket kisebb főiskolák indítják, de van elutasított szak a pécsi és a szegedi egyetemen, és a Magda Sándor vezette gyöngyösi Károly Róbert Főiskolán is. A legtöbb nem támogatott, mégis elinduló alapszak a gazdálkodási és menedzsment nevet viseli, ezt hét intézményben engedélyezte saját hatáskörben a miniszter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.