Csődtől tartanak a hazai autókereskedők

Parkolópályán van a hazai autópiac: az új autót értékesítő cégek a gyárak nyomása miatt gyakran minimális haszonnal vagy nullszaldóval kénytelenek kínálni a járműveket. Az értékesítés számai torzak, hiszen a bankok már 40 ezer – lízingelt vagy hitellel megvásárolt – autót vettek vissza az ügyfelek nem fizetése miatt. A szabályozók változása miatt komoly veszteségeket szenvednek el a használt autókat forgalmazók. Mindenki tud a regisztrációs adóval történő visszaélésekről, mégsem lépnek fel ellene hatékonyan.

Csákó Attila
2006. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a múlt év értékesítési volumene megközelíti a 2004-es esztendő 203 ezer darabos eladási mutatóját, 2005 mégis rosszabb év volt – nyilatkozta lapunknak Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke nem tartja reálisnak a számokat, hiszen a bankok 40 ezer lízingelt vagy hitellel finanszírozott autót vettek vissza nemfizetés miatt. Ezeknek legalább a fele a nem kellően megtervezett vásárlás miatt következett be. Az elnök szerint a piac reális ereje évi 180-190 ezer eladott autó. Gablini Gábor aláhúzta: az európai piacon stagnálás, sőt egyes országokban némi visszaesés tapasztalható, ezért a gyárak „nyomása” alatt a magyar kereskedők is értékesítési kényszer alatt dolgoznak, s komoly áldozatokat kellett és kell hozniuk. Az eladás sikere érdekében sokszor nullszaldóval kényszerülnek a járműveket kínálni, illetve számos más kapcsolódó kedvezményt kénytelenek biztosítani.
A regisztrációs adó emelése és az áfacsökkentés együttes hatása a szakember szerint inkább az adóteher csökkenését hozza. A kiélezett verseny és az akciók miatt csupán minimális áremelkedésre számít. Gablini rámutatott: megfigyelhető a piac tisztulása, aminek következtében tömeges csődökre nem, de folyamatos bezárásokra lehet számítani. Ma már egyre több kereskedő hosszú távú kapcsolat kiépítésére törekszik a vevőkkel, s ezt az utóbbiak közül is mind többen értékelik. Az európai autópiac liberalizációjával kapcsolatban megjegyezte, hogy mind több olyan kereskedés lesz, amely több márkát is értékesít.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (Mgoe) elnöke rossz esztendőnek értékelte a 2005-ös évet a használtautó-kereskedők szemszögéből: a megváltozott szabályok miatt az import visszaesett. A behozott 30 ezer járműből nyolcezret pedig nem a tisztességes kereskedők importáltak. Utóbbi autók gyakran a regisztrációs adó meg nem fizetésével és áfacsalási trükkökkel jöttek be az országba. Ezektől az ügyletektől a szövetség elhatárolódik, ám azontúl, hogy a problémát többször jelezték a Pénzügyminisztériumnak, mást nem tudnak tenni. Fojt pozitívumként értékelte, hogy a regisztrációs adóban végül érvényesítették az értékcsökkenést, ám ennek mértékét nem tartja reálisnak, elegendőnek. Az elnök az idei évvel kapcsolatban kiemelte: a szabályozás az új autókat értékesítőknek kedvez, miközben komoly hátrányt okoz a használtakkal foglalkozóknak. Ráadásul a hangoztatott környezetvédelmi szempontok sem egyformán érvényesülnek a regisztrációs adókban: a márkakereskedések előnyt élveznek. A használt autók esetében kedvezőbb az adó az 1996–98 között gyártottaknál, mint az újabb, egy–öt éveseknél. Emiatt az elnök 2006-ban a régebben gyártott autókból számít nagyobb, 18 ezer darabos behozatalra, míg az újabbakból 10-12 ezerre. Fojt szerint mindezek azt eredményezik, hogy nem érvényesülnek a környezetvédelmi törekvések, a kevésbé tehetős családok nem tudják lecserélni 15-20 éves, elavult, szocialista gyártmányú autójukat, az állami költségvetésbe kevesebb bevétel jut, a kereskedők pedig veszteséget szenvednek el, s akár végleg lehúzhatják üzletükön a rolót.
Az értékesítéshez tartozó szervizszolgáltatással kapcsolatban ismeretes, hogy a tarifák az uniós átlag alatt vannak, a cégek az ilyen irányú költségeiket nem tudják szervizdíjaikban érvényesíteni. Gablini Gábor kiemelte: egy szerviz kialakításához komoly befektetés szükséges, de az autógyárak legújabb fejlesztéseit is követniük kell, ez pedig újabb milliós kiadásokat jelenthet. Ezért a nullszaldó eléréséhez az árak emelésére lenne szükség.



Leleplezhető volna a bűncselekmény. A regisztrációs csalások megszüntetése érdekében a vám- és pénzügyőrség kifejlesztett egy szoftvert, amely alapján az okmányirodák lekérdezhetnék, hogy egy adott jármű után megfizették-e a regisztrációs adót. Információnk szerint a szoftvert sem a Belügyminisztérium, sem az okmányirodák nem vették használatba, s más megoldáson gondolkodnak. Eközben a csalók miatt milliárdoktól esik el a büdzsé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.