Megbukhatunk a brüsszeli számonkérésen

Várhatóan elégtelent kap az Európai Bizottság mai ülésén a kormány felzárkózási programja, Brüsszel ugyanis nem tartja hitelesnek az EU-ban legmagasabbnak számító magyar hiány csökkentésének új tervét. Számot kell adnia a deficitről ma Veres János pénzügyminiszternek is, akit az Országgyűlés költségvetési bizottsága arról faggat, valóban a költségvetés lyukainak betömésére fordította-e a repülőtér privatizációs bevételét.

Szabó Eszter
2006. 01. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mai ülésén várhatóan visszautasítja az Európai Bizottság hazánk középtávú felzárkózási programját. A kormány által tavaly decemberben benyújtott dokumentum ugyanis nem tartalmazza az államháztartási hiány csökkentését szolgáló konkrét lépéseket. A brüsszeli testület határozatáról tegnap kiszivárogtatott információk szerint Brüsszel elsősorban azt kifogásolja, hogy a benyújtott terv nem garantálja az EU-ban legmagasabbnak számító magyar hiány olyan mértékű csökkentését, amely lehetővé tenné az euró bevezetését 2010-ben. Kifogásként merült fel az is, hogy a programból fontos részletek és adatok hiányoznak az államháztartás átalakítására vonatkozóan. A várható uniós figyelmeztetést Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium (PM) szóvivője a távirati irodának úgy kommentálta, hogy „az eljárás természetes része az, ha az Európai Bizottság kiegészítő adatokat kér a programhoz”. A várható idei és jövő évi hiánnyal kapcsolatban változatlanul óriási az eltérés a magyar kormány és az Európai Bizottság között: az idei évre a PM 4,7 százalékos, Brüsszel pedig 6,7 százalékos nyugdíjreformmal csökkentett deficittel számol.
*
A költségvetési aggályokra hivatkozva csak „óvatosan” ajánlja befektetőinek a magyar államkötvények vásárlását a kelet-közép-európai térség egyik legnagyobb befektetőháza. A Dresdner Bank tegnap közzétett jelentése szerint a jelenlegi magyar felzárkózási program irreális, az euró magyarországi bevezetése csak 2012–2013-ban lehetséges.
A tavalyi büdzsé hiányszámait tárgyalja mai ülésén az Országgyűlés költségvetési bizottsága is, amely a Budapest Airport Rt. magánosításából befolyó 464,5 milliárd forint sorsáról kéri Veres János pénzügyminiszter tájékoztatását. Bár a privatizációs összeg még tavaly beérkezett az államkasszába, azóta sem lehet pontosan tudni: a pénzből mennyit költött el a kormány tényleges adósságtörlesztésre, és mennyi ment el a költségvetési lyukak betömködésére. Az eddig megjelent elemzői számítások azt mutatják, hogy a befolyt összeg jelentős részét, mintegy 200 milliárd forintot a korábbi ígéretek ellenére mégis folyó kiadásokra fordították. Domokos László, a költségvetési bizottság fideszes alelnöke lapunknak kifejtette: azért kezdeményezték a testület összehívását és a pénzügyminiszter beszámolóját, mert ki akarják deríteni: vajon a kormány valóban az államadósság törlesztésére fordította-e a privatizációs bevételt. Mint fogalmazott, az eddig megjelent információk azt mutatják, hogy a 400 milliárd forintot meghaladó összegből az államháztartásban több hónapja felhalmozódott adósságok egy részét fizették ki, azaz a reptéri bevétel jelentős részével mégis a költségvetésben tátongó lyukakat tömködték be. A privatizációs összeg elkönyvelésével kapcsolatban Domokos rámutatott: mielőbb tisztázni kell, a reptéri bevétel milyen mértékben „szépítette” a tavalyi hiányszámot, a valóságnak nem megfelelő kimutatás ugyanis megtéveszti a pénzpiaci szereplőket és a nyilvánosságot.
A költségvetési bizottság mai ülésének összehívását Varga Mihály, a grémium fideszes elnöke kezdeményezte, mert, mint közleményében megfogalmazta, továbbra is zavaróan sok a homályos részlet, titkolózás veszi körül a Ferihegyi repülőtér eladását. Az ülésen azt is tisztázni szeretnék, hogy az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. megszegte-e a saját belső utasításait a repülőtér privatizációja során a pályáztatási elbírálással kapcsolatban, köttettek-e háttér-megállapodások a különböző Budapest környéki repülőterek fejlesztésével kapcsolatban, mi lesz a dolgozók és a munkaadók között megkötött megállapodásokkal, illetve miért a MÁV szervezésében és részben állami pénzből kívánja Kóka János megépíttetni a gyorsvasutat Ferihegy és a belváros között.
Az ülésre meghívták a pénzügyminisztert, az ÁPV Rt. elnökét, vezérigazgatóját, valamint a BA Rt. korábbi vezetőjét. Szabó Lajos, a bizottság szocialista alelnöke tegnap közölte: az MSZP kész ismét tárgyalni a sikeres tranzakcióról a parlamenti bizottságban, amelynek mai ülésén részt vesz. Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója lapunknak kifejtette: a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég privatizációjával kapcsolatos iratok számos fontos nemzetbiztonsági és üzleti titkot tartalmaznak, ezért a képviselőknek titoktartási nyilatkozatot kell tenniük, mielőtt betekintenek az iratokba. Elmondta: a törvény értelmében a BA Rt. magánosításáról is emlékeztetőt kell készíteni. Ez a több száz oldalas dokumentum titkos információkat nem tartalmaz, bárki számára hozzáférhető lesz. Várhatóan egy-két hónap múlva készül el, ezután eljuttatják a Magyar Országos Levéltárba, ahol bárki megtekintheti.
A kormánynak a reptér eladásával kapcsolatos valamennyi dokumentumot nyilvánosságra kell hoznia – jelentette ki a fideszes Papcsák Ferenc, miután tegnap – titoktartás mellett – betekintett a BA Rt. magánosításának irataiba. A képviselő szerint az iratok rövid áttekintése megerősítette a Fidesz korábbi álláspontját, miszerint az ügy részleteit meg kell ismertetni a közvéleménnyel.

Fel kellett oldani a zárolásokat. Noha korábban cáfolta a Pénzügyminisztérium (PM) lapunknak a zárolások felszabadítására vonatkozó információit, a repülőtéri elszámolás során a tárca most mégis elismerte: tavaly novemberben és decemberben összesen 40 milliárd forintot kellett feloldani azért, hogy a közintézmények működését biztosítani lehessen. Kőszegi Márk, a PM sajtóosztályának helyettes vezetője érdeklődésünkre elmondta: az összeg felszabadítását több kormányhatározatban döntötte el a kabinet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.