Pattogatott kukorica

Az óbudai Új Udvar multiplex mozi bezárása csak a közönségét érte váratlanul. A forgalmazók régóta tudják, hogy az üzletág veszteséges, a filmkínálat nem elég vonzó, a jegy drága, a piac túltelített. Izgalmasabb és olcsóbb az internetről még a bemutató előtt letölteni a lopott filmet, megvenni a kalóz-DVD-t – most éppen az Üvegtigris 2-t. Ha tehát a versenyben a mozi nem akar veszíteni, új élményekről kell gondoskodnia.

Hanthy Kinga
2006. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyolcvanas évek végén 3600 mozi működött az országban, többségükben kis vetítőtermek, amelyek már akkor sem a nézőikből, hanem a moziüzemi vállalatok állami támogatásából éltek. Bizonyítja ezt, hogy 1991-re a számuk nagy hirtelen ezerre apadt, az új tulajdonosok – az önkormányzatok vagy vállalkozók – hamar belátták, hogy nem érdemes költeni a lerobbant épületre, a szakadt vászonra, mert nem hozza meg a hasznot a befektetés. A folyamat, ha a számokat nézzük, a mai napig folytatódik, a hazai mozipiacon azonban időközben nagy változások történtek. Bár a vetítőtermek száma a kis községi mozik bezárása miatt 2004-ben 530-ra csökkent, a színvonal sokat javult. Az időközben megnyílt mini- és multiplexek már kiváló hang- és képminőséget kínálnak, recsegő székek helyett foteleket. A minőséget meg kell fizetni. Egy nassolással kiegészített mozilátogatás alkalmanként két–háromezer forint, amit csak kevesen engedhetnek meg maguknak naponta vagy hetente.
A multiplex nyolc- vagy annál több termes mozi, melyben közönségfilmeket vetítenek olyan kényelmi szolgáltatásokkal, amelyeket az otthoni filmezés nem tud nyújtani. Míg nyugaton önálló filmcentrumokat építettek, nálunk a multiplexeket bevásárlóközpontokban nyitották meg, magyarázza Reichenberger János, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának szakmai tanácsadója, filmreferense. A bevásárlóközpontba telepített mozi folyamatos veszélyben élő vállalkozás, amelyet, ha üzemeltetője nem elégedett a nyereségével, bármikor cipőbolttá vagy divatáruüzletté alakíthat. Valószínűleg az lesz az óbudai Új Udvar sorsa is. A hazai multiplexfelfutás a kilencvenes évek közepén kezdődött, bár már akkor sokan figyelmeztettek arra, hogy hamarosan túlkínálat lesz a piacon. A hatszáz körüli hazai vetítőterem közül kétszáz multiplexekben üzemelt, és a bevétel, illetve a nézőszám nyolcvan–nyolcvanöt százalékát termelte korábban. Megjelentek Magyarországon is a nemzetközi mozivállalkozók, és a globális nyereségbe belefért, ha valamelyik mozi gyengébben teljesített vagy veszteséget termelt. A baj akkor jelentkezett, amikor kiderült, hogy a mozi népszerűségének hanyatlása világtendencia, a nézők száma az évek során mindenhol húsz–negyven százalékkal csökkent, a közönségfilmek nemhogy nem termelnek nyereséget, de még a gyártási költségeiket sem hozzák be.
A szakemberek megegyeznek abban, hogy a viszszaesés oka a filmek túlkínálata, valamint hogy túl sok a gyenge vagy közepes film, amelyre már nem érdemes rákölteni a Magyarországon ezer forintot, nyugaton tíz eurót is elérő jegyárat. Okosabb megvárni a DVD-t, melyet szerencsés esetben kis idő után egyetlen mozijegy áráért megvehetünk. Reichenberger János szerint a forgalmazók is okai a rossz nézettségi eredményeknek. A nagy sikerfilmek ugyanis kioltják egymást, ha egy időben kerülnek a mozikba. Erősen rontja a boltot, hogy lopják a filmeket, és ma már jellemzően nem a moziban, vetítés közben rögzítik videóra, mint néhány éve még szokásban volt. A lopott filmek az internetről könnyedén és jó minőségben otthon is letölthetők, kockázat sincs vele.
A magyar mozivilág legújabb krimije az Üvegtigris 2-höz kapcsolódik. A film DVD-je már a bemutató előtt megjelent a feketepiacon. A lopási ügyet jelenleg a rendőrség vizsgálja. A tettes, ha megtalálják, két évig terjedő börtönbüntetést kaphat. Kovács Gábor, a gyártó Filmpartner produkciós iroda vezetője azt mondja, amikor megtudták, hogy kikerült a kópia, azt hitték, nagy baj lesz. A filmet és egyáltalán a magyar filmeket azonban a nézők részéről rokonszenv övezi, ezért szertefoszlott az aggályuk. A legelső vetítési napon az Üvegtigris 2 meg is döntötte minden hazai film rekordját, több mint húszezren váltottak rá jegyet. A DVD-k értékesítésekor azonban bizonyosan érezhető lesz a veszteség, a kalózpéldányokat ugyanis ma nyolcszáz és ezer forint között kínálják a feketepiacon. Az Üvegtigris karrierje egyébként is rendhagyó. Az első rész a moziban nem aratott kiemelkedő sikert, 140 ezren váltottak rá jegyet. Ennél jóval nagyobb rekordokat is produkált magyar film az utóbbi években, a csúcsot a Valami Amerika tartja 529 ezer nézővel.
*
Folytatás a 25. oldalról
A meglepetést az Üvegtigris DVD-forgalmazása okozta, az eladott negyvenezer darab a második legjobb eredmény a piacon. Időközben ugyanis kultuszfilmmé vált. (Kultuszfilm az, amit idéznek, magyarázza Kovács Gábor.)
A magyar film sikere azonban akkor sem húzhatja ki a kátyúból a forgalmazókat, ha azok egyre szívesebben fogadják be hálózatukba a hazai alkotásokat. Ha még korai volna is a multiplexek és az általuk képviselt kereskedői attitűd haldoklásáról vagy kimúlásáról beszélni, a válságjelek már nyilvánvalóak. Még az óbudai Új Udvar bezárása előtt történt, hogy a Budapest Film eladta a Mammut bevásárlóközpontban működő mozitermeit, hogy a bevételt artmozihálózatának fejlesztésére fordítsa. Fontolgatja az InterCom is, hogy visszavonul a moziüzemeltetési piacról, pontosabban, amint azt a cég lapunkhoz eljuttatott nyilatkozatában megfogalmazza: átalakítja üzleti stratégiáját. Az InterCom Rt.-t 1989-ben alapították, azóta az egyik legnagyobb film-, video- és DVD-forgalmazóvá, valamint moziüzemeltetővé vált Magyarországon. A társaság kizárólagos magyarországi forgalmazója a Twentieth Century Fox, a Warner Bross és a Columbia Pictures filmjeinek. Budapesten négy helyszínen (a Duna Plazában, a Lurdy Házban, az Óbuda Eurocenterben és a Pólus Centerben), vidéken pedig öt városban (Kecskeméten, Nyíregyházán, Miskolcon, Kaposváron és Nagykanizsán) üzemeltet Hollywood Multiplex mozikat. Hozzájuk tartozik a budapesti Kossuth mozi is. Tavaly a multiplexekben 3,9 millió jegyet adtak el. A mozik jelenleg az InterCom 8,6 milliárd forintos összbevételének több mint a felét hozzák, ám, olvashatjuk a nyilatkozatban, „az InterCom megvizsgálja a Hollywood Multiplex lánc kilenc egysége legelőnyösebb hasznosításának lehetőségeit. Amikor nemrégiben a Budapest Film áruba bocsátotta a Mammut bevásárlóközpontban működő két multiplexet, az InterCom is a lehetséges vevők között volt. Az ár, amiért végül az új tulajdonos megvásárolta a mammutbeli mozit, azt jelezte a cég vezetőinek, hogy a modern, többtermes mozik a jelen üzleti környezetben nem feltétlen az üzemeltetés során hozzák a legnagyobb hasznot. A cég újrastrukturálásának lehetséges útjai között egyaránt szerepel a részlegek szétválasztása, regionális együttműködések kialakítása vagy akár a multiplexek harmadik partnernek való értékesítése is.”
Ismerjük el, nem hangzik valami biztatóan a nyilatkozat azok fülének, akik a multiplexek és a hazai mozi jövője iránt aggódnak. Reichenberger János szerint még van útja a kibontakozásnak, vissza kell térni a látványossághoz, olyat kell mutatni a nézőnek, amilyet otthon nem láthat. Spielberg hárommilliárd dollárt szán a háromdimenziós digitális technikára. Ma valóban a szuperprodukciók élnek csak meg, a közepes filmek megbuknak.
A tapasztalatok szerint azok a multiplexek sikeresebbek, amelyeket a városba, nem azon kívülre építettek. Szegeden a városszéli bevásárlóközpontban található mozi helyett a fiatalok inkább a belvárosit kedvelik, Debrecen központjában jól megy a multiplex, de talpon tudott maradni minőségi kínálatával a régi Apolló mozi is. Miskolcon egymástól száz méterre két plaza is áll, aligha tesznek jót egymásnak, ám ezek mellett is életben maradt a Kossuth mozi. Speciális helyzetben vannak a soktermes mozicsodákhoz képest azok a hagyományos filmszínházak, amelyeknek az évek során sikerült alkalmazkodniuk a helyi igényekhez. A Budapest Film még a kilencvenes évek elején építette ki a fővárosban artmozihálózatát, ezzel mentőövet dobott sok kisebb, korábban fontos és sikeres filmszínháznak. A működéshez nyújtott támogatás, az olcsóbb, ám minőségi filmkínálat tette lehetővé, hogy ne sorvadjon el teljesen a multiplexlázban a régi mozistruktúra, melyre a jelek szerint egyre nagyobb igény van. S ez nem feltétlenül a retródivat hozadéka.
Vidéken a kilencvenes években csak elvétve, a nagyvárosokban működtek művészmozik, a 2002-ben indult állami pályázati-támogatási rendszer azonban érezhető fellendülést hozott. Negyvenhat regisztrált artmozi működik hatvanhét teremmel az országban. Ezenkívül még húsz, úgynevezett hagyományos kereskedelmi mozi kap támogatást alkalmankénti művészfilmvetítésre. A legfontosabb Reichenberger János szerint, hogy szinte eltűntek a technikai színvonalkülönbségek a multiplexek és a kisebb mozik között. Sárospatakon például nemrégiben csodálatos artmozit avattak fel a művelődési házban. A teremben évekig diszkó üzemelt. A kulturális kormányzat másfél milliárd forintot ígért, végül eddig egymilliárdot folyósított az artmozik műszaki felújítására, a Magyar Mozgókép Közalapítvány pedig 2002 óta évente körülbelül 400 millió forintot fordít a mozgóképtörvényben előírt normatív működési támogatásra, mely igényelhető vetítésekre, programokra és technikai fejlesztésre is. Mindennek köszönhetően tavaly egyetlen artmozi sem zárt be. Sőt a támogatási rendszer arra ösztönzi a mozisokat, hogy ebben az irányban keressék a továbblépés lehetőségét.
– Magyarországon lényegét tekintve szétvált a tömeg- és a művészfilm forgalmazása – mondja Port Ferenc, az Artmozi-egyesület elnöke, a Budapest Film Kft. ügyvezető igazgatója. – Az artmozihálózat a teljes forgalomnak tavaly már tizenkét-tizenhárom százalékát adta, e mozik látogatottsága az elmúlt tíz évben folyamatosan nőtt. Miközben tavaly a multiplexekben átlagosan tizenkét százalékkal esett vissza a forgalom, a művészfilmeket vetítő mozikban csupán néhány százalékos volt a csökkenés. Sőt az elmúlt évtizedben határozott emelkedés látszott, a nézőszám az évi 740 ezerről 920 ezerre nőtt. A támogatási rendszer a vidéket részesítette előnyben, oda jutott a pénz nyolcvan százaléka, így két év alatt gyakorlatilag megduplázódott a vidéki artmozik száma. A feketekereskedelem előretörése, a kópiák illegális másolása a művészfilmeket kevésbé érinti, ezek az alkotások ugyanis nem kurrens termékek a piacon.
Készültek felmérések arról is, kik látogatják a művészmozikat. Mint Port Ferenctől megtudtuk, két filmszínházukban készítenek rendszeresen felmérést. A Művész moziba elsősorban az avantgárd irányzatokra is nyitott, 18 és 30 közötti értelmiségiek járnak, a Puskin pedig a negyven körüli, diplomás vagy vállalkozó polgári liberális értelmiség kedvelt helye, de a nyugdíjasok is szívesen választják. A nézők hetven százaléka egyedülálló felnőtt, divatos szóval szingli. A művészmozikba olyanok járnak, akik nem igénylik a pattogatott kukoricát, viszont a film végén elolvassák a stáblistát. A mozik vezetői pedig akkor végzik jól a dolgukat, mondja Port, ha folyamatos kapcsolatban vannak a nézőikkel, ismerik és kiszolgálják az igényeiket. A törzsközönség folyamatosan megújul, hiszen a családalapítás után már kevesebb idő jut mozira, viszont az egyetemisták közül jön az utánpótlás. Az állami támogatás mentőöve nélkül azonban Port Ferenc szerint a művészmoziknak nem lenne esélyük a megmaradásra.
Aggodalomra nincs ok, véli Reichenberger János, jó úton járunk. A piac majd eldönti, miből mennyit igényel. Nem kell attól tartani, hogy előbb-utóbb minden multiplex lehúzza a redőnyt, de nem fenyeget az a „veszély” sem, hogy tömeges lesz az igény a művészfilmekre. A legnehezebb helyzetben már ma is a kisebb, húszezer lélekszám alatti településeken működő hagyományos mozik vannak, tőlük valószínűleg végleg el kell majd búcsúznunk. Helyettük marad a házimozi.



Év Mozik száma Nézőszám (ezer fő) Jegybevétel (ezer Ft)
1994 595 15 912 2 147 771
1995 597 14 040 2 310 458
1996 558 13 291 2 884 515
1997 594 16 572 4 728 856
1998 628 14 578 5 302 305
1999 604 14 421 6 553 310
2000 564 14 294 7 686 710
2001 622 15 704 9 988 385
2002 605 15 278 11 024 823
2003 580 13 654 10 240 488
2004 531 13 604 10 863 255
2005 11 503 9 296 090
2005 magyar film 1 248 704 286

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.