Pezsgővel kezelt dekadencia

Ókovács Szilveszter
2006. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékeim szerint „főzelékszagú” első felvonást akart színpadra állítani Szinetár Miklós a Strauss-operett jó pár év előtti produkciójában. Sikerült. A színen egy bécsi bérház polgárlakásának metszete, kopott sparhelt balra, könyves-porcelánizés nappali, szűk budoár és franciaágy a rendezői jobbon. Homályos lámpafény, átható deklasszáltszag: Eisensteinék valaha szebb napokat láttak, de hívhatnánk őket Fagykőiéknek is, a századfordulós Budapesten. A harmadik felvonás börtöne ugyanezen inerciarendszer szerinti kedélyes, ám szutykos hely, fekete sarkok alatt ferdén lóg a hevenyészett Kaiser-portré – Csikós Attila fordította ekként a parfümmetaforát. Kontrasztja a báli díszlet: az elmúlt évek rengeteg előadása, elemeinek Japánig cibálása ellenére tapsos maradt és illúziókeltő ez a bordó-arany kompozíció.
Hogy fontos-e a sziporkázó, zenéjében igenis gyémántokkal ékesített darab szélső harmadainak lepukkant közegben játszódnia, arra eleinte nincs markáns válaszom. Diszkrepancia áll fenn a pazar, cseppet sem zsákfoltos muzsikával, ám soha rosszabb rendezői fogást, mint hogy visszafogott hervadás hassa át A denevért.
Johann Strauss – ellentétben a másik térfél királyával, Offenbachhal – nem nevezte operai igényű művét operának, de két rossz válaszból a jobbik helyen vagyunk, itt operaénekesek gyürkőznek a bravúrszámokkal – és a próza hengerel kevésbé. Pedig az is lehetne átütőbb: ha a darab „áramszolgáltatója”, Gulyás-Eisenstein Dénes nem átallja csengő hangon, tisztán elküldeni szavait az Erkel százméteres nézőterének hátfaláig, és közben tisztességes B-ket is el-elfúj, akkor a kollégáknak sincs okuk a túlzott hangvigyázásra, netán hadarásra.
Felber Gabriella Rosalindája méltó párja a gulyási alaknak: ők ketten viszonylagos realizmust játszanak a báli felvonás fülledt másvilágában is. Gesztusaik mértéktartók, kerülik a minálunk népízléssé tett bajorimrés vásárkomikumot. Gárdai Gábor alakítása már borotvaélen táncol, néha azt hinnénk, hatásvadász hirtelen hangerőváltásaival letántorodik onnan, de hopp, subito visszaalakul rókamosolyú Falkévá, aki még a Brüderlein-kánon kényes témafejét is becsülettel énekli el. Nem mindenki tud e keskeny mezsgyén hosszan egyensúlyozni: Cecília Lloyd, aki Adélként az operettet indító, hangsúlyos magánjelenetért is felel, mintha fordítva bújt volna a kosztümbe. (Az is lehet, hogy a fejgép hipnotizálta, mert követi mindenhová, s ez 2006-ban már több mint vicces.) Idétlenül csámpázza végig szerepét, pedig ami természetellenes, az nevetséges se lehet, ha-ha-ha. Ha viszont éneklésénél tartunk, azzal sokat hoz a produkción, hisz ennyire gondtalan, fényes és friss csúcsregisztert ritkán hall az ember.
A legszebb színek mégis Felber hangszeréből szólnak. Kár, hogy sötét, puha, gonddal vezetett megszólalásai közé néha önbizalom-hiányos, felső kapufás, túlméretezett fortissimók keverednek. Egyfelvonásos szerepeikben helytállnak a művészek-társak: Várhelyi Éva mint nádszál-Orlovsky hajlékony kuplét énekel, Kenesey Gábor szerethető, amolyan „rendes ember” fogházigazgató, az Alfréd tenoristát játszó, rámenős Mukk Józsefnek pedig a lirissimo hangütés marad Gulyás hőstenoros ágyúzása mellett. Szennai Kálmán, a fiatal, lehetőségekkel nem éppen nyakon öntött karmester azt teszi, amit mindenki tenne a helyében: bizonyít. Higanymozgással hajolgat minden előkéért, és húszvezénylésnyi erőbedobás árán is lelkesíti a kissé vékonyra létszámozott zenekart. A denevér minden stábtagnak kisujjban, ekkor kell csak résen lenni, orra ne bukjon a báli finálé. Nem bukik, s ez a karmester sikere is.
A Frosché pedig sikerszerep. Emlékeinkből betántorog Latabár (később, ugyancsak Szinetár filmjéből a fiatalos Koltai), kettőt grimaszol, iszik – és hazaviszi a brávókat. Elméletben, persze. Borult, kedvetlen vasárnap délután, szieszta helyett színházba lóduló, bágyadt kétezer káposztafej előtt megbicsaklik az elmélet. Amikor Rozsos István, az Operaház tenoristája kérte-kapta a másodszereposztás alkoholbeteg fegyőrét, sokan fanyalogtak. Ide minimum kabarettista kell, felsül majd vele. A darabtemető vasárnapon, jelentem, színvonalas nevettetésben volt részünk, a számtalan jól ülő poén közt csak egy-két favicc, aktuális közhely reccsent. S ami szintén számít: ez a Svejk-szerű mámoros muki elfeledtette velem, hogy máskor Mimét mímel.
Nézőtéri hírek szerint darabtemetést láttunk. Sajnálnám, ha befejezné röptét ez A denevér. Hisz a végére csak megérik bennünk egy kontúros érzés, talán a rendezői üzenet maga. Azok a bérházak ma is ott állnak, sőt, ugyanúgy, főzelékszag és hanyatlás-büdösség köröz bennük. Ne értsük A denevér szereplőit, akik álarcos álmaikat kergetik a herceg estélyén? Mi meg A denevérre beülve keressük ugyanezt. Kadenciául miránk is vár – színpadnyíláson innen – a pezsgővel kezelt, dübörgő dekadencia.
(Johann Strauss: A denevér. Erkel Színház, 2006. január 15., 17.00)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.