Térségfejlesztő repülőterek

Vidéki repterek

Munkatársainktól
2006. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország vidéki repülőterei látványos fejlődésük révén hozzájárulnak a gazdaság, az idegenforgalom és a kereskedelem fejlődéséhez, fellendítéséhez.
Elsősorban a régiók gazdasági és turisztikai lehetőségeinek hatékonyabb kihasználása miatt jelentős fejlesztések indultak meg néhány éve az ország vidéki repülőterein. Az európai gazdasági életben meghatározó szerepet töltenek be a regionális repülőterek: nem véletlen, hogy a fejlett országokban akár egymástól kétszáz kilométeres távolságban is működnek nemzetközi légikikötők, hiszen a térség versenyképessége csak a közlekedés fejlesztésével biztosítható, és ebbe a repülőterek is beletartoznak. Növelik a térség tőkevonzó képességét, a régió gazdaságának, kereskedelmének és idegenforgalmának fejlődéséhez egyaránt hozzájárulnak. Magyarországon a repülőterek tulajdonosai és üzemeltetői költségvetési, területfejlesztési programokból elnyert pénzeket, megyei és önkormányzati forrásokat használnak fel elsősorban a fejlesztésekhez. Kormányzati és közlekedéspolitikai szinten – ciklusoktól függetlenül – első helyen a sármelléki és a debreceni repülőtér fejlesztése szerepel, ugyanígy kiemeltek a légikikötői beruházások Nyíregyháza, Pécs, Szeged és Taszár térségében.
Az infrastruktúra fejlesztése önmagában nehezen megtérülő beruházás, annál kedvezőbb a hatása akár rövid vagy közép és hosszú távon a térség fejlődésében. Békés megyében például a békéscsabai repülőtér fejlesztéséhez kapcsolódóan készült a megye turisztikai, gyógy- és idegenforgalmi, illetve marketingterve. A Békés Megyei Önkormányzat a Széchenyi-terv repülőtér-fejlesztési pályázatából nyert el közel 300 millió forint támogatást, ehhez használtak fel 200 millió forint megyei területfejlesztési forrást. Ebből a keretből épült meg 2005-ig az első ütemben az utasforgalmi épület, az új jeladó és világítótorony, valamint a parkoló és a belső úthálózat. A Győr-Pér repülőtér fejlesztéséhez az Audi Motor Hungária Kft. 900 ezer euróval járult hozzá, a repülőtér üzemeltetője további 2,2 millió euró PHARE-támogatást vehetett igénybe, a helyi és a regionális forrásokkal együtt 4 millió euró, azaz egymilliárd forint jutott a korszerűsítésre. Debrecenben a fejlesztésekhez szükséges forrásokat döntő mértékben az önkormányzat biztosította, de a beruházásokra költségvetési pénzek is jutottak. A Magyar Terület és Regionális Fejlesztési Hivatal a 2004. évi költségvetésében 220 millió forint támogatást biztosított a repülőtér fejlesztésére. A nyíregyházi repülőtér biztonságának fejlesztésére és az infrastrukturális beruházásokhoz szintén a hivatal nyújtott támogatást. A sármelléki repülőtér fejlesztésére a 2004. évi központi költségvetés a Felzárkóztatási Infrastrukturális Fejlesztési Alapprogram célelőirányzatban 300 millió forint forrást biztosított. Az Őcsényi Repülőtér Működtető és Fejlesztő Közhasznú Társaság a repülőtér épületeit újította fel 2002–2005 között a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács pályázatán elnyert támogatásból. A beruházások révén 1000–1500 méter hosszú, szilárd burkolatú kifutópályákkal együtt a korszerű irányítórendszerek, fénytechnika és a kiszolgálólétesítmények épültek meg a légikikötőkben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.