Felszólította az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a minisztert, hogy világítsa át a minisztériumot a szükséges létszám meghatározása és a hatékonyság növelése érdekében, vizsgáltassa felül a megbízási szerződéseket, intézkedjen a tárca informatikai rendszerének jogszabályok szerint működtetéséről. Készítesse el a hiányzó számviteli és gazdálkodási szabályzatot, aktualizálja a beosztottak munkaköri leírásait, valós értéken tartsa nyilván az alapítványok ingatlanvagyonát, és hozzon létre olyan rendszert, amellyel egyértelműen mérhető az Országos fogyatékosügyi program és a drogprevencióval foglalkozó nemzeti stratégia eredményességi szintje.
Az ÁSZ jelentése szerint a minisztériumi alkalmazottak alig több mint a fele lát el szakmai alapfeladatot, ráadásul átlagosan kevesebb mint három beosztottra jut egy főnök. A 3–5 fős hivatali szervezetek nem tudják hatékonyan ellátni a rájuk bízott összetett feladatokat. A rossz hatékonyságot jelzi a sok megbízási szerződés, amelynek több mint egy harmada munkaviszony jellegű foglalkoztatást takart. A számvevők szerint ellentétes a számviteli törvénnyel, hogy a tárcánál nincs szabályozva a számviteli rendszer.
Sérelmezték, hogy a minisztérium létrehozásakor nem készítettek leltárt a befektetett eszközökről, ráadásul számos adminisztratív hiányosság jellemezte a jogelődtől származó vagyontárgyak átvételét is. A tárca 2004. évi beszámolója nem ad megbízható és valós képet a minisztérium vagyoni helyzetéről. Rendezetlen a minisztérium felügyelete alá tartozó Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány ingatlanvagyonának valós értéken történő nyilvántartása és tisztázatlan azok további sorsa is. Az alapítvány ingatlanjainak száma az utóbbi időben jelentősen csökkent.
Csak részben teljesítette a tárca a kábítószer-problémával kapcsolatos programot is. A minisztérium ugyan minden megyében létrehozott egy kábítószer-egyeztető fórumot, ám az intézmények nem minden esetben vették át a drogprevenció helyi koordinálását. A tárca ráadásul olyan mérőrendszert sem dolgozott ki, amely megmutatja a program eredményességét. A drogfogyasztás megelőzésére nyújtott egyedi támogatások összege 2002-ig nőtt, azóta viszont jelentősen csökkent.
Különösen sok hiányosságot fedezett fel a testület az Országos fogyatékosügyi program elemzése során. Az ÁSZ szerint a célok és a hozzárendelt pénzügyi források nem nem voltak összhangban.
A tárca hátráltatta a vizsgálatot, ugyanis többszöri adatkérés után sem adta ki azokat a dokumentumokat, amelyek összesítve mutatják a program megvalósítására költött forrásokat. Az Országos fogyatékosügyi programra fordítható teljes keret egyébként jelenleg mindössze 27 százaléka a 2001-es összegnek, a pályázatokra szánt összeg pedig a három év alatt a 2001-es keret 27 százalékára apadt. Átlagosan az igényelt összeg kétharmadát fizették ki a nyerteseknek, így előfordult, hogy a feladat megvalósíthatatlanná vált, vagy nem az eredeti cél valósult meg.
Bánki Erik: Magyarország meg tudja csinálni! - videó