Vonatra tennék a kamionokat

Az Európai Unió irányelvei miatt a kamionok jelenleg napi kétezer forintért járhatják be egész Magyarország autópályáit, miközben a zöldek számításai szerint évente ezermilliárd forint költséget okoznak a társadalomnak. A helyzeten a környezetvédők általános úthasználati díj bevezetésével változtatnának, amiből futna a vasút fejlesztésére is. A gazdasági tárca szintén változtatni kíván az elektronikus autópályadíj-szedés bevezetésével.

2006. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezermilliárd forint költséget okoznak a tehergépjárművek üzemeltetői évente a társadalomnak, amit nem ők fizetnek meg – állítja a Levegő Munkacsoport. A szervezet a Corvinus-egyetem közreműködésével, az Európai Bizottság, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával készített tanulmányt a magyarországi közlekedés helyzetéről.
A dokumentum szerint a nehéz tehergépkocsik tavaly több mint 150 milliárd forint kárt okoztak az utakban Magyarországon, és ennek következményeként több mint 600 milliárd forint kár keletkezett az egyéb járművekben, miközben a kamionok évente több mint 200 milliárd forint haszonra tesznek szert azáltal, hogy nem tartják be a hatályos jogszabályokat. A kamionforgalom jelentős terhet ró a környezetre is, de a fuvarozók még a számukra szükséges infrastrukturális költségeket sem fizetik meg – áll a zöldek tanulmányában.
A Levegő Munkacsoport ezért a most induló kampányában azt javasolja, hogy a kamionok által okozott költségeket fokozatosan, de minél előbb terheljék rájuk. Svájci mintára vessenek ki úthasználati díjat minden útvonalon a megtett út hosszától, a jármű összsúlyától és szennyezésétől függően.
Az így keletkező bevételeket pedig költsék a vasút rendbetételére, mert a környezetvédők szerint az elmúlt húsz évben 1700 millárd forintot vontak el ettől az ágazattól. A vasút támogatásával a zöldek szerint egy idő után egyre több kamion vagy konténer kerülhetne fel vasúti kocsikra, amelyek ugyanazon a távon tízszer kevesebb energiát fogyasztanak, sokkal kevésbé szenynyezik a levegőt, és lényegesen kevesebb zajjal is terhelik a környezetet, beleértve azt a sok százezer, főútvonalak mentén élő embert, akik ma a dübörgő óriásoktól szenvednek.
Lukács András szerint jelenleg Magyarországon a kamionoknak mindössze 6-7 százalékát szállítják vasúton, a cél azonban nem ennek, hanem az áruk vasúti szállítási arányának növelése.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) számításai szerint Magyarországon 9-10 százalékos az úgynevezett kombinált árufuvarozás, tehát a vegyes közúti– vasúti–vízi szállítás aránya a közlekedésben, és ebben a tekintetben nem különbözünk Svájctól vagy Ausztriától – közölte lapunkkal Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. Mint elmondta, az úthasználati díj bevezetése nincs napirenden, de a kormány terveiben szerepel, hogy az autópályadíj arányos legyen a használattal. Erre azért is nagy szükség lenne, mert – mint Vinkler Virág Andrástól, az Állami Autópálya Kezelő Rt. szóvivőjétől megtudtuk – jelenleg az Európai Unió (EU) előírására a matricás rendszert alkalmazó országokban a kamionoknak kötelező napi matricát árusítani, és ezért legfeljebb 8 eurónak megfelelő összeget kérhetnek. Ez azt eredményezi, hogy amíg Magyarországon egy átutazó külföldi nehéz gépjármű 400 kilométert megtehet kétezer forintért, addig Ausztriában, ahol bevezették az elektronikus díjszedést, ekkora távért 120 eurót is elkérnek a 3,5 tonnánál súlyosabb jármű vezetőjétől. Hosszú távon az elekronikus rendszer bevezetését tervezik Magyarországon is. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az autópályák használóit olyan szerkezettel látják el, amely működését tekintve a mobiltelefonokhoz hasonló. Úgy méri az „elfogyasztott” kilométereket, hogy ez alapján előfizetéses vagy feltöltőkártyás módon kell fizetni az utak használatáért.
Tóth Judit tájékoztatása szerint a rendszer bevezetése előtt is növelni kívánják a kamionosok napi matricájának árát, mert az EU áprilistól mintegy 34 százalékos drágításra ad lehetőséget. A kormány céljai között szerepel az is, hogy fejlesszék a vasúthálózatot – állította.
A Fidesz is úgy tartja, hogy a közutak tehermentesítése érdekében elengedhetetlen a vasútvonalak rendbetétele – hangsúlyozta Fónagy János, volt közlekedési miniszter. A képviselő tarthatatlan állapotnak nevezte, hogy az elmúlt években mintegy harminc százalékkal csökkent a vasútra helyezett konténerforgalom Magyarországon. Ennek szerinte két oka van: az EU-csatlakozással megszűntek a nyugati speditőrök kedvezményei, ha vonatra tették a rakományukat, illetve a vasúti forgalom is jelentősen romlott Magyarországon. A politikus szerint hazánkban a lakosságot és a közlekedés biztonságát veszélyezteti a túlzott kamionforgalom és – ami ezzel közvetlenül öszszefügg – a közutak botrányos állapota. Fónagy úgy véli, hogy a jövőben sokkal tudatosabb állami szabályozásra van szükség, végig kell gondolni, hogyan lehet a belterületekről és az összekötő utakról kiszorítani a súlyhatáros járműveket. Ennek módszere lehet a tiltás vagy az úthasználati díj bevezetése, de figyelembe kell venni a hazai fuvarozócégek versenyfeltételeit is. Mindenképpen szükség van rá, hogy a közúton átmenő külföldi teherforgalom jobban járuljon hozzá az általa okozott kár mérsékléséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.