Amíg élek, énekelek…

Kő András
2006. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen az egy napon nagyobb figyelem övezi a huszonnégy órát. Így áll a naptárban: a kommunizmus áldozatainak emléknapja. Tengernyi az áldozatok száma, s ezzel együtt a túlélők fájdalma, az a fájdalom, amitől az emberi képzelet talán leginkább fél, riadva hátrál; s amit megközelíteni sem mer igazán. A múlt. Ennek a szónak magyar földön és magyar nyelven különös, sokoldalú, mondhatni sejtelmes jelentése van. A gyötrelem ráül az utódokra, és nehezen távozik. Visszük, cipeljük most már évtizedek óta magunkkal.
Ma délelőtt emléktáblát avatnak a fogalommá vált Kisfogházban, s azoknak a raboknak a neve olvasható rajta, akiket politikai okok miatt 1945 és 1956 között a Margit körúton, a Fő utcában vagy a Gyűjtőben kivégeztek. A lista hosszú. Azok állják majd körül, akik még tanúskodhatnak és emlékeznek. A halottak bajtársai. A szem sugara pásztázza a neveket, miközben értelmünk riadtan kérdezi: miért kellett meghalniuk? Volt-e értelme a haláluknak? Olyan korban, melyben nem volt demokratikus parlament, nem volt sajtószabadság, nem volt ellenzék, nem alkotmányos keretek között szabályozták az ország működését. És ami ebből eredően a lényeg: eleve elhallgatásokra épült a rendszer, azaz mindent a kommunista párt „objektivitása” és szemszöge határozott meg.
Nyilvánvaló, hogy a korszak politikai megtorló pereiről, a halálos ítéletek és súlyos börtönbüntetések futószalagjáról sem szivárgott ki semmi. A rettegés, a félelem évei beitták magukat az emberekbe, a magyar történelembe.
Nevek. S a nevek kapcsán emlékek foszlányai. Az utolsó mondatok, az utolsó kiáltások. A búcsú perceit ma is visszhangozzák a falak. „A hazáért, mindhalálig!” „Istennel a hazáért és a szabadságért!” „Szervusztok, viszontlátásra odafent a mennyben!” „Éljen Magyarország, megbosszulja a világ!” Kötetre való istenhozzád. A halálraítéltek sokféleképpen köszöntek el. Volt, aki kijelentette, mielőtt levitték a siralomházba: „Gyerekek, amíg élek, énekelek!” S valóban: minden reggel odaállt a rács mellé, és énekelt. „Az utolsó kívánságom, halljátok meg, emberek…” Egyszer aztán elhallgatott.
Nem tudom, hogyan kopogtat be ez az emléknap jelenünk hétköznapjaiba. Félek, a választások előtti kampány letarol minden múltról szóló gondolatot, s eluralkodik a közöny, ez a veszedelmes kísértő. Napjaink amerikai költője, John Ciardi írja egy helyütt: „Aki tisztel egy beteg kort, megveti az örökkévalóságot.” Merjük kimondani: aki néma marad, az is a tisztelők közé keveredik. Tapasztalhatni ugyanis, hogy egyeseket ma is zavar az áldozatok emlegetése. Minek a múlttal foglalkozni – mondják –, mikor elég tennivalót kínál a jelen. A válaszom: a múlttal addig kell foglalkozni, amíg a kép nem tisztul ki eléggé. Az ismeretek és a valóság egymásra helyezése még ad elég munkát, hogy a megítélés az igazsághoz közelítsen.
Kell az emléknap. De az emléknapokat nem lehet „kitalálni”. Az emléknapokat csak kapjuk – akár örömtelik, akár nem –, ahogy a csillagképeket is kaptuk a Teremtő kezéből. A valódi emléknapok azonban éppúgy tények, mint a csillagok. Ez hozzátartozik a realitásukhoz. De a realitás jóval több, mint a puszta tény. A belenyugvás, a szánalom és az együttélés elengedhetetlen hozzá.
Nevek. Gondolunk-e még rájuk? A mártírok utolsó óráira. A legtöbb ember ilyenkor magába fordult. S. B. – mondják – a BESZKRT-nál volt párttitkár, valamikor kalauz, szellemileg nem „agytröszt”, ő imádkozott: „Most segíts meg, Mária, ó irgalmas Szűzanya!” Vagy a következőt ismételgette: „Budapesti villamos, / padlásra köpni tilos, / de én arra fütyülök, / és a plafonra köpök. // Szar a pasas, kiskomám…” Mást nem lehetett belőle kiszedni. H. M. ellenben végigbolondozta a siralomházat. Nőtlen ember volt, és azon kesergett, miért nem nősült meg egykoron. A cúgos cipőjét még odaajándékozta egyik társának, és egy rossz cipőben ment az akasztófa alá. Bevittek a cellába két fivért. Egyikük az elfogásakor súlyosan megsérült, s ezért nem végezték ki, csak azt követően, hogy felépült. Az öccse borbély volt, aki borotválta a börtönben az embereket. Egy alkalommal a kórházba is beküldték, ahol ott találta a bátyját, a saját testvérét. És ő borotválta meg a kivégzés előtt. Egy másik zárkában ketten voltak halálra ítélve. F. Z. huszárőrnagy, aki a Dontól is visszajött, és M. J. Összebilincselve vitték őket a vesztőhelyre. „Mit mondjak?” – kérdezte F. Z. „Mondd, hogy éljen Krisztus Király!” – felelte a társa. „Hát te mit mondasz utoljára?” – faggatódzott a huszárőrnagy. „Még nem tudom…” A többiek felé fordult, mosolyogva intett, búcsúzott, búcsúztak. És a zárkából kifelé menet rákezdte: „Fizetek, főúr, volt egy életem…”
Emlékezzünk, és hívjuk őket! A „kacagányos apák” Csaba vezérlete alatt csak azért vonultak ezer évvel ezelőtt a tejútra, hogy szükség esetén visszajöjjenek a magyarság védelmére. Nagyjaink újra és újra meghalnak csak azért, hogy újra és újra feltámadjanak. Így vagyunk e törvénytelen kor politikai kivégzettjeivel is. Olyan kevesen vagyunk, hogy nem engedhetjük meghalni a holtakat sem, és unos-untalan feltámasztjuk őket. Halott seregeket toborzunk a magunk győzelmére. „Múlt” – mondjuk elrévülten a jelenben, és bizakodva gondolunk a jövőre. Abban a jelenben, amelyben – egyre többet hangoztatjuk – csak részben volt rendszerváltás.
Az ősök és a hősök tisztelete nálunk elsősorban az életre hívottak segítségét jelenti. Ahogyan a magyar múlt mártírjaira gondolunk, abban több önzés van, mint kegyelet. A magyar haza boldogítására a múltba azért igyekszünk, hogy raboljunk tőle valamit a haza erősítésére. Mintha „vigyázó szemünket” a múlt felé vetve mindig csak kutatnánk, mi az, ami megmaradásunkban minket szolgálna. A múltban kell megtalálnunk azt az erőt, amely helyes irányban löki el a nemzetet a jövő felé. Nagy szavak nélkül, az áldozatok kezét fogva.
„Lázár, kelj fel!” – kérhetjük csendesen, és megelevenednek a magyar sírok. Holtak cihelődnek ki belőlük, akik nem tudtak meghalni, mert a belső viszály, amely ellen küzdöttek, még megüli a lelket, s az elérendő cél még messze. A magyar halottaknak (a kivégzett bajtársaknak) olyan a sorsuk, mint a népmese János vitézének, akinek a hétfejű sárkánnyal kell megküzdenie. Ha életükben nagy nehezen levágták vagy megkísérelték levágni a sárkány egyik fejét, haláluk utánra is maradt teendőjük: feltámadni, és levágni a többi hatot, esetleg a már levágott hetedikkel együtt, mert új nőtt helyette.
Ha van nép, melynek nagy halottai (mártírjai) csakugyan halhatatlanok, s azért halhatatlanok, mert nem múlt el, ami ellen küzdöttek – akkor a magyar az.
És ha igaz az, hogy az egyik legnagyobb magyar hiba a múltba menekülés, igaz az is, hogy az egyik legnagyobb erény – még ha az út meredek is, a kegyelem és az alázat szférájában – a múltból támadni fel. Hogy szól a börtönima? „Mindenható Urunk, ki sújtasz és felemelsz, embert és népeket, hallgasd meg könyörgésünket! Te, kivel a börtön sírfalain belül őrizetlenül és zavartalanul beszélhetünk…, szárítsd fel a könnyeket! Ámen.”

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.