Áron alul kelhet el a szabad kikötő

Február közepén hirdeti ki az ÁPV Rt. a csepeli kikötőt üzemeltető Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. privatizációs pályázatának eredményét – értesült a Magyar Nemzet. Információink szerint az egyetlen érvényes ajánlatot tevő pályázót nem jegyzik szakmai befektetőként a kikötőiparban.

Putsay Gábor
2006. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly vitát váltott ki az ÁPV Rt.-nél is, hogy a Csepeli Szabadkikötőt üzemeltető Budapesti Szabadkikötő Logisztikai (BLSZ) Rt.-re egyetlen érvényes ajánlatot benyújtó konzorciumot kihirdessék-e egyáltalán győztesnek – tudtuk meg. A nyertes egyébként a kikötő 75 éves üzemeltetési jogát szerezné meg.
Az ÁPV Rt. által érvényesnek minősített ajánlatot az Erdért konzorcium – amelynek vezető tagja a faiparban érdekelt – nyújtotta be, azonban nincs kikötőüzemeltetési tapasztalata, márpedig kormányhatározat írja elő, hogy csak szakmai befektetővel lehet szerződést kötni a kikötő üzemeltetésére. A konzorcium árajánlata értesüléseink szerint lényegesen kisebb összeget tartalmaz, mint amennyi az ÁPV Rt. által megbízott független szakértő vagyonértékelésében szerepel. Az ÁPV Rt. igazgatósága az eredeti tervek szerint a jövő csütörtöki igazgatósági ülésén döntene a tender eredményéről, ennek ellenére lapunk úgy értesül, hogy nem készült el az erről szóló ügyvezetői előterjesztés.
*
Ettől függetlenül február közepéig mindenképpen döntenie kell az igazgatóságnak, hiszen a 30 nappal meghosszabbított bírálati határidő is lejár. Értesüléseink szerint kormány közeli politikai körök is támogatják, hogy az Erdért Rt. vezette konzorcium szerezze meg a szabad kikötőt.
A kikötő részvényeinek értékesítésére meghirdetett első pályázatot tavaly az ÁPV Rt. már az előminősítési szakasz után visszavonta. A jelenlegi, ugyancsak tavaly meghirdetett, egyfordulós tenderen – a szabad kikötő területének és építményeinek 75 évre szóló üzemeltetési és haszonélvezeti jogának megvételére – enyhített a kiíró a szakmai követelményeken, így olyan pályázók is részt vehettek a tenderen, akiknek eddig csak minimális kapcsolatuk volt a kikötőiparral. A nagyobb szakmai befektetők (a tenderdokumentációt heten vásárolták meg, köztük a piacvezető Dubai kikötőtársaság) visszaléptek, ajánlatot az Erdért Rt. vezette konzorcium és a német Rhenus AG nyújtott be. Ez utóbbi társaság ajánlatát formai okokra hivatkozva elutasította az ÁPV Rt. Úgy tudjuk, hogy vételi ár nem szerepelt ugyan a németek ajánlatában, viszont 75 millió eurót költöttek volna fejlesztésre. Az Erdértnek viszont mindössze annyi kapcsolata van kikötői üzemeltetés terén, hogy a konzorcium egyik tagja, a Multicont Terminál Kft. ötvenszázalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Mahart Konténerterminál Kft.-ben. Ez a társaság a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. egyik leányvállalata. A konzorcium ajánlata viszont formailag megfelelt az ÁPV Rt.-nek. Értesüléseink szerint a konzorcium által adott vételi ajánlat is lényegesen kisebb, mint ami a vagyonértékelésben szerepel. Az ÁPV Rt. még tavaly adott megbízást az Interauditor Kft.-nek a BSZL Rt. vagyonértékének elkészítésére.
Az ÁPV Rt. döntése során előállhat az a helyzet, hogy az ország legnagyobb kikötője, egyben logisztikai központja nem szakmai befektetőhöz kerül. A Csepeli Szabadkikötő 153 hektáron működik, saját pályaudvarral rendelkezik, és hazánkban az egyetlen valódi kapcsolatot jelenti a három nagy szállítási rendszer között. A 335 millió forint jegyzett és 477 millió forint saját tőkéjű BSZL Rt.-hez 45 hektárnyi kikötői vízfelület és 38 hektárnyi fejleszthető ingatlanterület tartozik. Az infrastruktúra ugyan felújításra szorul, ám a létesítmények működtetése és a kikötői forgalom jelentős hozamot ígér a befektetőknek. A kikötő területén többek között három kereskedelmi medence, 14 hajórakodó hely (ebből három fedett), tizenkét daru, gabonaraktár, hűtőház, személygépkocsi ro-ro terminál, konténerterminál és konténerjavító műhely működik.
Önmagában jelentős piaci értéket képez a rendező pályaudvar, amelyhez 27 kilométer hosszú vasúti pálya, ezenkívül három dízelmozdony tartozik. A kikötőben csak a konténerhíddaru mai új beszerzési ára több száz millió forint lenne. Ezek az eszközök jelentős értéket képviselnek, és működőképesek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.