Kinek mit jelent majd a kiegyensúlyozottság?

Az országos kereskedelmi és közszolgálati média legtöbbje már megfogalmazta azokat az etikai irányelveket, amelyeket a kampány- és választási időszakban követni kívánnak. Minden orgánum megerősítette, hogy a választási műsorok etikai előírásainak megfogalmazásakor a médiatörvény és az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) ajánlásait vették figyelembe. Hangsúlyeltolódások azonban megfigyelhetők, mindamellett a kiegyensúlyozottságot mindenki fontosnak tartotta kiemelni – bár az is igaz, hogy nincs két olyan Médium, amely ugyanazt értené kiegyensúlyozottság alatt.

Bodacz Balázs
2006. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ORTT az idei választási időszakra is megfogalmazta és közzétette azon ajánlásait, melyeket a műsorszolgáltatóknak tanácsos figyelembe venniük. A médiahatóság által megfogalmazott irányelvekről azonban nincs egységes vélemény a szakma képviselői között. Az egyik legsarkalatosabb kérdés természetesen a különböző oldalakhoz tartozó politikai erők megjelenése; hogy az ORTT ajánlása mennyire vitás, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy – egy az egyben legalábbis – szinte egyetlen médium sem kívánja alkalmazni.
A médiahatóság által megfogalmazott dokumentum szerint ugyanis a parlament ellenzéki erőinek megjelenése nem lehet kevesebb, mint a kormány és a kormánypártok megjelenésének fele. Ez tehát anynyit tesz, hogy a médiahatóság szerint az már elfogadható arány, ha az ellenzéki erők a megjelenések egyharmadát tudhatják magukénak. A megjelenési arány modelljéül a BBC-t szokás citálni, több műsorszolgáltató úgy véli ugyanakkor, hogy ez a megoldás nem tartható a magyarországi médiapiaci és társadalmi rendszerben.
További ellentmondásos részei is vannak az ORTT-ajánlásnak. A dokumentum egy helyütt kimondja: „Egyetlen rádió- és televíziócsatorna sem részesíthet előnyben valamely pártot, és nem fordíthat nagyobb figyelmet egyik jelöltre sem.” Ennek ellentmondva néhány sorral lejjebb már ez olvasható: „A szerkesztőknek maguknak kell eldönteniük, hogy a különböző politikai erők mekkora időtartamban jelennek meg.” Pomezanski György, a Duna TV alelnöke kifogásolja azt az ajánlást is, mely szerint a politikai események közvetítésekor az ott megjelent közönség nagyságára, és nem az összetételére kell hangsúlyt fektetni. – Ha az ORTT ezt kéri, meg kellett volna fogalmazni azt is, hogy az „összetétel” szó alatt mit értenek. Például kerüljük a kék szeműeket, a nőket, a férfiakat, vagy éppen a fiatalokat és az öregeket? – tette fel a kérdést az alelnök. Mint elmondta, a Duna TV választási műsoraiban kivitelezhetetlen az a kívánalom is, hogy minden pártot jelenítsenek meg. – Nincs definiálva ez a kérdés sem. Ha van egy szakpolitikai vita a Duna TV-ben, akkor oda hívjunk meg negyven pártot, a legkisebb társadalmi erőt képviselő szervezetnek pedig egy egyórás műsorban adjunk nyolc másodperc megszólalási időt? – hívta fel a figyelmet az alelnök egy újabb anomáliára. Mint Pomezanski elmondta lapunknak, elsősorban a kormányképes politikai erőnek kívánnak „megméretési lehetőséget” biztosítani, ennek keretében készülnek a miniszterelnök-jelölti vitára is. Egyebekben pedig a két politikai oldal egyenlő arányú megjelenését tartják irányadónak, „az elemző műsorokban pedig hangsúlyos helyen szerepelnek majd a nemzetpolitikai kérdések”.
A Magyar Televízió (MTV) is kiemelten kezeli a választási műsorokat, az erre történő felkészülés jegyében alakult meg a nemzeti főadó választási irodája. E munkacsoport állította össze a tévé választási etikai kódexének tervezetét, de ebbe még – hivatalosan – nem sikerült bepillantást nyernünk. – Az MTV azután kívánja nyilvánosságra hozni etikai kódexét, miután azt újságíró szakmai szervezetek is véleményezték – közölte Simon András alelnök, az MTV választási irodájának vezetője. Az anyagot azonban egyelőre a négy parlamenti párt elnöke kapta meg, akiknek véleménye – a tervek szerint – ugyancsak beépül a végleges dokumentumba. A lapunkhoz eljutott információk szerint ugyanakkor az MTV etikai irányelvei lényegüket tekintve megegyeznek az ORTT mindenki által hozzáférhető ajánlásaival, így többen nem értik a tévé diszkréciójának az okát. Holub Katalin, az MTV szóvivője megerősítette lapunknak, hogy „az ORTT ajánlásainak figyelembe- vételével” született a dokumentum. A konkrétumokat illető kérdésünkre azonban csak annyit felelt, hogy „közölni fogjuk, ha hírértékkel bíró információk születnek”. A Magyar Rádió a hírműsorokban továbbra is azt a már alkalmazott, az ORTT ajánlásával egybecsengő modellt kívánja érvényesíteni, melynek értelmében a kormány, a kormánypártok és az ellenzék 1/3-1/3-1/3 arányban jelenhet meg. A belpolitikai választási műsorokban viszont „minden, országos listát állítani képes politikai erő másodpercre megegyező megjelenési lehetőséget kaphat” – tudtuk meg Hollós János alelnöktől. A rádió etikai szabályozása ugyan már készen van, de nem hatályos: annak kihirdetése ugyanis elnöki jogkörbe tartozik; minthogy elnöke nincs a Magyar Rádiónak, most a kuratóriumtól kell felhatalmazást kérnie az alelnöknek a dokumentum kihirdetéséhez. – Erre reményeink szerint nagyon rövid időn belül sor kerül – közölte Hollós János.
A legnagyobb mértékben az országos kereskedelmi televíziók hajlandók eltérni az ORTT megjelenési arányokat rögzítő ajánlásától. Kotroczó Róbert, az RTL Klub hírigazgatója az egyik internetes hírportálnak elmondta: nem világos, hogy az ORTT pontosan mit is ért kiegyensúlyozottság alatt. A hírigazgató úgy nyilatkozott, hogy általában az RTL Klub is a háromharmados modellhez tartja magát, de a választási kampány idején a feles megjelenési arányt igyekszik szem előtt tartani. Mint elmondta, az is fontos, hogy a csatorna kiszűrje a társadalmi hirdetésnek álcázott politikai hirdetéseket.
Bárdos András, a TV2 esti hírműsorainak főszerkesztője ugyancsak az index.hu-nak nyilatkozva kifejtette, hogy a Tények című politikai-közéleti elemző és hírműsorban eddig a kormányerők – tehát együttesen a kabinet és a kormánypártok – 60, míg az ellenzék 40 százalékban jelent meg. A választás lezártáig hátralévő időszakban azonban – az RTL Klubhoz hasonlóan – a TV2 is az 50-50 százalékos arányt célozza meg, valamint helyet kívánnak biztosítani a pártelnökök és a miniszterelnökök vitájának is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.