Összefüggő jégtakaró a Tiszán, gyengülő zajlás a Dunán

Egybefüggő jégréteg borítja a Tiszát Magyarországon, a Dunán átmenetileg csökkent a zajlás. A jégtörőket akkor vetnék be hazai vizeinken, ha legalább öt-hat méteres vízszintkülönbséget okoznának a jégtorlaszok. Tizenegy hajó áll készenlétben, közülük kettőt déli határainkon túlra is vezényelhetnek szükség esetén.

Zsilka László
2006. 02. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A folyóinkon képződött jég addig nem okoz gondot, amíg áll vagy zajlik – nyilatkozta lapunknak Szentiványi Árpád, a Vízügyi Központ árvízszakértője. Veszélyhelyzet akkor alakul ki, ha torlaszok keletkeznek. A közeli napokban ettől nem kell tartanunk, az átmeneti enyhülés kedvezett a védekezésnek. A jövő héten azonban a meteorológiai előrejelzések szerint ismét kemény hideg várható.
Jelenleg a Tisza egész magyarországi szakaszán egybefüggő a jégréteg, ennek vastagsága 10 és 22 centiméter között váltakozik. Torlódások a mellékfolyóin, a Szamoson és a Maroson jöttek létre, magasságuk helyenként eléri a 40-100 centimétert. Ebből a jégmennyiségből akkor lehet árvíz, ha a vízgyűjtő hegyekben és nálunk egyszerre enyhül az idő. A Körösöket – a Sebest kivéve – jégtakaró borítja, a gyors folyású Sajó és Zagyva csak foltokban jeges. A Dunán a zajlás dinamikája lecsökkent, a főváros fölött 10-20, alatta 20-40 százalékos. Ez a mutatószám a jég és a tiszta vízfelület arányát jelzi. A jégképződés a bősi erőmű utáni szakaszon kezdődik újra, mert a létesítmény felfogja a táblákat.
Jégtorlasz eddig még sehol nem állt össze. A szakemberek akkor beszélnek erről a jelenségről, ha egy viszonylag rövid szakaszon legalább öt-hat méteres vízszintkülönbség keletkezik a torlasz előtt, illetve után. Ennek kialakulását kell megakadályozniuk a jégtörőknek. Öt nagy és két kisebb hajó állomásozik Baján, kettő Dunavecsén, kettő pedig a fővárosban, az újpesti kikötőben. Ha a helyzet megkívánja, két hajónk – államok közötti egyezmény alapján – déli határainkon túlra is lemegy, s Szerbia-Montenegró és Horvátország vizein látja el feladatát. Ez akkor indokolt, ha a jégzajlás 80-90 százalékos, és további hideg várható.
A jégtörő flotta bevetésére ezen a télen még nem volt ok. A jégvédelem jelzőrendszere háromfokozatú. Legenyhébb az első, amikor a hajókat állomáshelyükön melegen tarják. A másodikban valamelyik vízi járművet eredeti helyéről már át kell vezényelni egy másik folyószakaszra, kikötőbe. A harmadik maga a jégtörés. Ekkor a megerősített testű hajók felfutnak a jégre, és a saját súlyukkal roppantják össze. A flotta nagyobb egységeit döngölővel is felszerelték, ez a szerkezet szétüti a jeget. Robbantani akkor szükséges, amikor a hajók nem bírnak a vastag jéggel. A detonáció keltette repedésben a jármű már folytathatja az útját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.