Szomszédság

S z i g e t v i l á g

Borvendég Béla
2006. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lyukat lyukkal betömni nem lehet. A problémának soha nem ott van a megoldása, ahol keletkezik. Az utóbbit állítólag Einstein mondta. De bárki volt, fején találta a szöget.
Ül az ember a vánszorgó Ladájában, amelyet akkor gyártottak, amikor a CCCP-ben még dübörgött a kommunizmus. Budai alsó rakpart. Az ember fél szemmel a pocsolyák fenekén lapuló kátyúkat lesi, a másikkal az előtte imbolygó sarat fröcskölő kocsi stoplámpáját.
A lezárt út repedésein keresztül felmagzik a gyom. Ám kátyú soha nem gödrözi. Azt a forgalom szüli. Ha nehéz és sűrű, mindegyre szaporábban. A kátyúzás pedig a púder. Takar, de alatta a gödrök tovább szaporodnak, mélyülnek. A mechanika törvényei szerint. Miközben a bevált medicina másfél évtizede ott van a fővárosi vezetés orra előtt. Csak utána kellene nyúlni. Einstein mondását követve: a hiábavaló vacakolás helyett egyrészt a gépjárműforgalmat kellene visszafogni, másrészt az utak teherbírását növelni. Az előbbit a tömegközlekedés fejlesztésével, teljesítményének javításával, az utóbbit pedig az egész várost és a környékét is átfogó, távlatos útépítési program révén lehetne megvalósítani.
A lényeget tekintve azonban a diktatúra összerogyása óta alig történt valami e tyúkszem eltávolítása érdekében. Nem csoda, hogy mára a tömegközlekedés begörcsölt, a járdákat szerte a városban a parkoló autók torlaszolják el a gyalogosok elől, a parkolóhelyre vadászó autósok járgányai pedig úgy kóborolnak az utcákon, mint a kivert, éhes macskák. Aki pedig végül ki tud állni, és kimanőverezi magát a kutyapiszokkupacok közül, fizet. Igen csinos helypénzt vagy még csinosabb büntetést. A bezsebelt summa azonban nem a lerongyosodott tömegközlekedés kasszájába csorog, annak egyelőre meg kell elégednie a harsány ígéretekkel.
Világunkban a terv idejét múlta: a tervhivatali idők végképp aláásták erkölcsi tekintélyét a Moszkvából diktált központi bizottsági határozatoknak köszönhetően. A rendszeres visszacsatolásokkal időről időre frissített tervezés azonban ma a fejlett régiókban meghatározó fontosságú. A főváros felső vezetése másfél évtizede mégis retteg a tervezéstől, mint ördög a szenteltvíztől.
A következmény? A városfejlesztés nálunk még mindig nem közügy. Nem az a közlekedés sem. És nem az a nem kiváltságos városlakók életminősége sem! A köz szolgálatának ügyét egykor a diktatúra írta felül. Ám bukása óta ugyanezt teszi a magánérdek. Korlát lehetne a városépítészeti tervezés. Ami nincs. Legújabban már a Műegyetemről is száműzték az oktatását. Helyét elfoglalta a magánérdekek szerinti rögtönzés. Azt pedig, hogy a diktatúra előtt miként működött a városfejlesztés, az agymosott tömeg nem tudja. Talán nem is érdekli. Nem tudhatja, mert a rabszolgát bármilyen kényuralom mindenekelőtt a történelmi tudatától fosztja meg.
A világszerte növekvő magángépkocsi-használat lehetősége a múlt század pompás és valóban logikus fejleménye. Az azonban már az egyénen, a társadalmon múlik, hogy ténylegesen a világ javát szolgálja-e, avagy rákos daganatként sietteti életterünk pusztulását.
Igen fontos határozatokat hozott az Egyesült Államokban az Új Városiasság (New Urbanity) mozgalom tavaly megtartott kongresszusa. A dokumentum átfogó elvi nyilatkozatban, három fejezetbe foglalt 27 pontban fogalmazta meg a mozgalom célkitűzéseit. Állást foglalt az összefüggő nagyvárosi vonzáskörzetekben lévő városok, városközpontok és a már létrejött városburjánzás olyan átszabása mellett, amely a valódi szomszédságot, az egymástól megkülönböztethető körzeteket, a természeti és építészeti értékek megőrzését eredményezi.
Bár a dokumentum elismerte a tényt, hogy maguk a fizikai beavatkozások nem oldják meg a társadalmi, gazdasági problémákat, azt is hangsúlyozza, hogy sem élénk gazdaság, sem a közösség szilárdsága és az egészséges környezet nem tartható fenn összefüggő és mindezt támogató fizikai keret nélkül. A kongreszszus állásfoglalása szerint kizárólag az a helyes közösségi és befektetői gyakorlat, amely azt célozza, hogy a városi szomszédságok ne csak használatukat, de népességüket tekintve is különbözzenek egymástól. Ezért is ítélte fontosnak, hogy a közösségeket, kerületeket úgy tervezzék meg, hogy azok egyaránt szolgálják a gyalogosokat, a tömegközlekedést és a magángépkocsik használóit. Sürgette továbbá, hogy mind a nagy-, mind a kisvárosokban legyenek fizikailag is meghatározott, bárki számára megközelíthető közterek és közintézmények. A városi tereket pedig olyan épületsor és táj keretezze, amely képes felmutatni a település történelmét, visszatükrözi mind a helyi éghajlatot, mind az ottani építési gyakorlatot.
Az Új Városiasság mozgalom – kongresszusa önmeghatározása szerint – széles alapokon a városlakók polgáriasságát képviseli. Olyan szervezett közösség, amelynek tagjai a magán- és a közösségi szféra vezetői, civil aktivisták és interdiszciplináris szakmákat művelő szakemberek. Ezért kötelezte el magát az olyan gyakorlat mellett, amely a területi és az építészeti tervezést is a közösség részvételével kívánja megvalósítani, hogy ilyen módon jöjjön létre újból kapcsolat az építés művészete és a közösségépítés között.
Végül a kongresszus kinyilvánította, a mozgalom célja az, hogy segítse az embereket otthonuk, háztömbjeik, utcáik, parkjaik, szomszédságaik, kerületeik, valamint a kis- és nagyvárosok vonzáskörzetében lévő természeti környezet visszaszerzésében.
A dokumentum szerint a nagyváros vonzáskörzete a mai világban alapvető fontosságú. Ezt az új realitást kell tükröznie mind a kormányzati együttműködésnek, mind a közösségi politikának, mind a területi tervezésnek és a gazdasági stratégiának. Napjainkban törékennyé vált a nagyváros nélkülözhetetlen kapcsolata a mezőgazdasági hátországgal és a természeti környezettel. Pedig a környezeti, gazdasági, kulturális hátországhoz fűződő viszony ugyanolyan fontos, mint valamely ház és saját kertjének kapcsolata.
A mindennapi élet lehető legtöbb tevékenységének gyalogosan bejárható távolságon belül kellene zajlania, így teremtve meg mindazok függetlenségét, akik nem használnak autót, hangsúlyozza továbbá a dokumentum. Különösen a fiatalok vagy a hajlott korúak ezek. Az egymással összekapcsolt utcák hálózata ezért úgy legyen kialakítva, hogy bátorítsa a gyaloglást, csökkentse az autón megtett utak számát és hosszát. A szomszédságon belül a különféle lakások és lakásárak, az egymással kapcsolatba kerülő sokféle, eltérő korú, származású, anyagi helyzetű emberek sokasága erősíti azokat a személyes és polgári kötelékeket, amelyek a hiteles közösség meghatározó jellemzői.
Varrat nélkül kapcsolódjanak a környezetükhöz az egyedi építészeti tervek. Ez a követelmény messze túlmutat a különféle stílusokon. A városi terek újraélesztése az élet- és vagyonbiztonságtól függ. Az utcák és az épületek terve erősítse meg a környezet biztonságát, ám soha ne a megközelíthetőség és a nyitottság rovására. Az utcák és a terek legyenek biztonságosak, kényelmesek és érdekesek a gyalogos számára. Megfelelő kialakításuk ösztönözze a sétálást, és könnyítse meg azt, hogy a szomszédok valóban megismerjék egymást, megvédhessék közösségeiket. A városi épületek és a gyülekezés nyilvános helyei kiemelkedő fekvésű telkeket igényelnek, hogy ilyen módon is erősíthessék a közösség azonosságtudatát, kultúráját és a demokráciát.
Ha valaki megkísérelné tesztlappá formálni az imént tallózva idézett követelményeket, és eszerint osztályozni tárgyilagosan a főváros felső vezetésének tizenöt éves teljesítményét, kemény fába vágná a fejszéjét. Már az is gondot okozna, hogy mit jelöljön meg a skála nullpontjaként. Ha ugyanis ez az „elégséges” lenne, a skálát ésszerűen szinte kizárólag negatív irányban tudná kiterjeszteni. Szélső értékként a „katasztrofálist” megjelölve.
Nincs pénz? Úgy gondolom, sokkal inkább az őszinte szándék és a tényleges akarat hiányzik krónikusan. Rossz az önkormányzati törvény? (Tényleg az!) Meg lehet változtatni. Elhibázott a főváros kétszintes igazgatási rendszere? Korszerűsíteni lehet és kell is. Ez a dolguk a politikusoknak, a parlamentnek. Ha pedig netán egyes befektetők berzenkednének bizonyos közérdekből alkalmazott megszorítások ellen, emlékeztetni kell őket, hogy nálunk Európában, de mondjuk Floridában vagy Montrealban is ez a módi.
Az átfogó és részleteiben is végiggondolt tervezéshez persze idő kell. Budapest képe az ostrom után hasonló volt New Orleanséhoz, amelyet a Katrina hurrikán tönkretett. Előbbi csapás 1945. február közepéig tartott. Utóbbi tavaly szeptemberben pusztította el a várost. Hogy mi a különbség? Hát csak az, hogy New Orleans átfogó újjáépítési terve már látható az interneten (http: lisle.dupage.12.il.us), és az idézett New Urbanity elveit követi. Miközben mi bátran és igazságosan kátyúzgatunk. Sőt mi több, zöldszámon hívhatja a kátyúkommandót bárki, akinek erre elegendő ideje van. És megtudhatja, kinek kellene majd betömnie a gödröt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.