Teljesíthetetlen ígéret a határon túliaknak?

A kormány 2005 végén előterjesztést készített a határon túli magyarok alkotmányjogi státusáról, amely az alkotmány módosítását feltételezi. A javaslat olyan ígéretet tartalmaz a határon túliak számára, amelyet Magyarország akkor sem lenne képes teljesíteni, ha a javaslat törvényerőre emelkedne – írja a Budapest Analyses internetes elemzőközpont.

Munkatársunktól
2006. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különböző nézetek ismertek az alkotmányok természetéről. Az uralkodó nézet szerint az alkotmány politikai nyilatkozatok és jogi normák együttese. A közjogi (államjogi, alkotmányjogi) jogviszonynak is vannak nélkülözhetetlen elemei, úgymint a törvényekben többnyire személytelen módon meghatározott alanyok, a normatív tartalom (jogok és kötelezettségek), a tárgy, és egyesek szerint idesorolható a finalitás (cél) is. Modern társadalmakban a jogviszony elsősorban jogszabályok alapján jött és jön létre – fogalmaz a Budapest Analyses tanulmánya. A lapunknak eljuttatott dokumentum szerint a nyugati jogi hagyományban kiemelkedik a személytelen módon meghatározott alany és az automatizmus. A jogalanyokat a törvény csak kivételes esetekben nevesíti, adott tényállás esetében a norma automatikusan érvénybe lép, azaz alkalmazható. A közjog alanyai közé tartoznak az állampolgárok is, hagyományos felfogás szerint a nemzetállammal (ebben az összefüggésben szinonim a területi állammal) jogi viszonyban álló egyének. Az államnak és az állampolgárnak is vannak jogaik és kötelezettségeik. Azt, hogy a felek menynyiben és miként élnek jogaikkal vagy tesznek eleget kötelezettségeiknek, törvényben rögzített automatizmusok rögzítik. Az állam kiléte egyértelmű, míg az állampolgároké (ezrek vagy százmilliók, egyre megy) nem. A státusuk számít, nem az identitásuk, nevük, etnikai, nyelvi, vallási, nemi, szociális hovatartozásuk – írja az elemzés.
A kormány alkotmánymódosító javaslata a határon túli magyarok közjogi státusáról nehezen egyeztethető össze a fent vázolt modellel. A nyilatkozatokból úgy tűnik, hogy a javaslat szerint a státus nem jelent jogviszonyt, legfeljebb egyoldalú és törvényes garanciákat nélkülöző ígéreteket a Magyar Köztársaság részéről. Az alkotmány 6. cikk 3. bekezdéséhez képest tehát nincs lényegi változás. A jogalanyok továbbra is a Magyar Köztársaság, illetve a közelebbről meg nem határozott határon túl élő magyarok. Szó van ugyan a határon túli magyar szervezetekről is, de nem világos, hogy közülük melyek jöhetnek számításba. A kormány javaslata szemben áll a hagyományos nemzetállami modellel, ennek összes lehetséges nemzetközi következményével. A jelenlegi nemzetközi rendszer a nemzetállamok rendje, amely egyebek mellett a létező kisebbségvédelmi mechanizmusokat is meghatározza. A javaslat valószínűleg imázsjavító megfontolások miatt született, hiszen azzal a kormány is tisztában van, hogy az előterjesztést a jelenlegi parlament nem szavazza meg.
A fő baj azonban az – állapítja meg a Budapest Analyses elemzése –, hogy a javaslat a közjog eszközeivel próbál megteremteni egy olyan határokon átnyúló közösséget, amely fölött sem a Magyar Köztársaság, sem a közelebbről meg nem határozott határon túli magyarok és szervezeteik nem, vagy nagyon csekély jogi ellenőrzéssel bírnak. Nem is bírhatnak, amíg a nemzetközi rendszert a nemzetállami paradigma uralja. A tanulmány szerint az elmúlt években gyakorlattá vált, hogy a megítélt határon túli támogatások folyósítása késik, hátrányokat okozva az érintetteknek az oktatás és a kultúra területén. Milyen jogi eszközei vannak a határon túli szervezeteknek, hogy a magyar államot rábírják törvényben vállalt kötelezettségei teljesítésére? A legjobb esetben csak politikai és/vagy morális befolyásról beszélhetünk.
A rendszerváltozás idején az alkotmányba bekerült a határon túli magyarokkal szemben „érzett felelősség”, amely alapján kialakult egy – az utóbbi években gyakran bírált – támogatási gyakorlat. Ezt a gyakorlatot valóban újra kell gondolni, hiszen ez az a terület, amelyen valóban változtatásokra van szükség, állapítja meg a Budapest Analyses. 2006 januárjában volt tizennyolc éve, hogy először hangzott el hivatalosan: a határon túli magyar kisebbségek a magyar nemzet részei. Talán ez az egyetlen olyan elv, amelyet illetően jelenleg „nemzeti” konszenzus van. A magyar kormánynak az alkotmány módosítására vonatkozó javaslata nem hoz újat e tekintetben, a határon túli magyarok támogatásának reformját viszont érdemben nem tűzi napirendre, s a továbbra is létező aszimmetriákat sem enyhíti – írja az elemzés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.