A számonkérés ideje

Nánási Tamás
2006. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikával foglalkozó szakemberek egy része úgy véli, a küszöbönálló választásokon aszerint döntenek majd az emberek, hogy miként mosolygott rájuk a jelölt, milyen volt az öltözéke, a frizurája. Elegendő a pillanat benyomása, és a választópolgár meghozza magában az ítéletet. Ha ez valóban így lesz, akkor végképp eltűnik a hazai közéletből a józan ész, és Gyurcsány ölebe, Totó győzedelmeskedik a magyar demokrácia felett. E jószág ugyanis kiemelt szerepet tölt be a miniszterelnök eszköztárában. Gyurcsány pedig mindenben megfelel bulvárkampányt szorgalmazó szakértőinek. A száguldó kormányfői autó hátsó ülésén diktált világhálós napló, a villódzó fény, a kábulatba ringatott aktivisták, és a számtalan hatásvadász elem mind azt szolgálja, hogy ne legyen ideje és utóbb képessége se a választóknak a gondolkodásra, a mérlegelésre.
Az össznépi szórakoztatás célja, hogy elfedje előlünk: negyven éven át, majd újabb kétszer négy esztendő alatt sem sikerült a szocialistáknak a kormányzás, és megint romhalmaz az ország. A polgári kabinet idején rengeteg mindenre jutott pénz, programok sora indult útjára. Mégsem ingott meg az államháztartás, nem lódult meg az ország adóssága. Mi több: a Medgyessy-kabinet több száz milliárdos tartalékkal vehette át a kormányrudat, amiből tellett a beígért béremelésekre. És azóta? Mintha elvágták volna. Megindult a lecsúszás, nem termelődött újra az állami kiadásokhoz a fedezet. Támogatások helyett zárolások és megszorítások következtek. Tartalékok helyett csak a hitelek szaporodtak. A végeredmény pedig egy könnyen sebezhető, perifériára sodródott, kiszolgáltatottan imbolygó ország. Ha nem egy útját kereső, lelki és ideológiai zavarokkal küszködő társadalomban élnénk, legalább abban közmegegyezés lehetne, hogy mi legyen a négyévenkénti voksoláskor a mérlegelés legfontosabb szempontja. Talán az is elegendő volna, ha a választók megítélnék: mi a különbség a között, ahogyan az Orbán-kormány, később a Medgyessy–Gyur-csány-kabinet átvette, majd visszaadta megbízóinak az országot. Ha innen nézzük, nem kerülhető meg a kérdés: hogyan nőtt meg a 2001. évi 4,2 százalékról a mostani 6,1 százalékra az államháztartás hiánya akkor, amikor olyan számottevő beruházásról nem tudunk, amit nem kölcsönből épített a mostani kormány? Mitől emelkedett ötezermilliárd forinttal 2002 óta az államadósság? Miért kell a következő kabinetnek az első hónapjait radikális rendteremtéssel kezdenie? Ki lesz a felelős azért, ha majd Bokros-csomagok sokaságát kell bevezetni az egyensúly helyreállítása érdekében? Talán azok, akik az elmúlt években ellenzékben voltak? Ha nem, akkor a választásnak nem a számonkérésről kellene szólnia?
Még egyértelműbb lehet voksoláskor a döntés, ha górcső alá vesszük a két nagy párt által felvázolt gazdasági jövőképeket. A szocialisták érintőképernyős, országjáró kamionjaiban megtekinthető a „magyar történelem legnagyobb fejlesztési programja”, amelyről kevésbé köztudott, hogy az uniós források felhasználását célzó Nemzeti fejlesztési terv ellopott változata. Emellett olyan új iparágakat emelne piedesztálra Gyurcsány Ferenc, amelyek elsősorban a külföldi tőkének tetszenek. Ezzel szemben a hárommillió polgár által kidolgozott ellenzéki program elsősorban a belső tartalékokra, a saját erőre épít, nem csak a kívülről érkező pénzekre. Míg Gyurcsány inkább másokkal intéztetné el az ország ügyeit, Orbán Viktor a mi képviseletünkre vállalkozott, és a közös munkában számít mindenkire.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.