Hibázott a szlovák gép személyzete

Nyilvánosságra hozta tegnap a szlovák kormány a január 19-én a Borsod megyei Hejce közelében bekövetkezett légi katasztrófa vizsgálatának részeredményeit. A szakértői jelentés szerint csaknem biztos, hogy a szlovák repülőgép személyzetének hibája okozta a fedélzeten utazó 42 katona életét követelő balesetet.

Neszméri Sándor
2006. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem másfél hónappal a szlovák hadsereg eddigi legnagyobb – 42 katona életét követelő – légi katasztrófája után sem lehet biztosan tudni, mi okozta a balesetet. A szlovák kormány tegnapi ülésére beterjesztett dokumentum, amely az AN–24-es katonai repülőgép magyarországi, hejcei lezuhanásának lehetséges okait összegzi, nem mondja ki a végső szót, sőt – mint a kormányülés után Martin Fedor védelmi miniszter hangsúlyozta – a szakértői elemzések befejezéséig nem is kívánják lezárni az ügyet.
A vizsgálatok eddigi eredményei alapján azonban minden valószínűség szerint a gép személyzete követett el valamilyen hibát, ugyanis a fekete doboz, illetve az átvizsgált roncsok semmilyen műszaki gondra nem utalnak. A szakértő előzetes véleménye szerint a legénység a vizuális leszállás mellett döntött, ami összhangban van a katonai repülésre vonatkozó előírásokkal, ám a pilóta túlságosan gyorsan hajtotta végre az ereszkedés műveletét. Amikor a gép megszakította a radarkapcsolatot a kassai repülőtérrel, 1860 méteres magasságban volt, két perccel később – a fekete doboz adatai szerint – viszont már csak 477 méteres magasságon repült. Ekkor érintkezett a gép a fák koronáival, majd a törzsükkel és végül a dombnak ütközött. Arra nincs válasz, hogy miért ereszkedett ilyen meredeken a gép, a szakértő szerint ez szokatlan és indokolatlan volt, ráadásul az előírások szerint a kifutópályára a rárepülést 500 méteres magasságban kell kezdeni, vagyis a gép 23 méterrel repült mélyebben, mint azt a szabályok engedik. A választ valószínűleg „magával vitte” a legénység, a fekete dobozt ugyanis nem szerelték föl olyan műszerrel, amely a pilóta és a navigátor közti beszélgetést rögzítette volna.
Nincs válasz arra sem, működött-e a gép magasságmérő berendezése. Bár megvizsgálták az eszközt, amely „nullát” mutatott, de ez nem jelenti azt, hogy nem volt bekapcsolva. Előfordulhatott az is, hogy a becsapódáskor nullázódott le. Az viszont tény, hogy a gép magasságmérőjével korábban gondok voltak, több pilóta is jelezte, hogy nem volt pontos. A hadsereg vezérkara azonban állítja: ez a hiba egy évvel korábban jelentkezett, s ki is javították.
A kormány által megtárgyalt dokumentum egyértelművé teszi, hogy miután a legénység a vizuális leszállást választotta, a földi irányító nem követett el hibát akkor sem, ha bármit is észlelt, de arról nem értesítette a legénységet. A gép kapitányának döntése után ugyanis a legénység felel a landolásért. Az eddigi vizsgálatok nem derítették ki, miért döntött a kapitány a vizuális leszállás mellett, s azt sem lehet tudni, konzultált-e a navigátorral, mielőtt határozott. A további vizsgálódás a miniszter szerint még két-három hónapot is igénybe vehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.