Rendíthetetlen pohár

M I N D E N T U D Á S E G Y E T E M EÖveges József híres kísérletei néhány évtizeddel ezelőtt nézők tízezreit láncolták a televízió képernyője elé, és tettek sokakat a fizika „rabjává”. A professzor módszerét – a játékos, kísérletező fizikaoktatást – ma újra sok tanár követendő példának tartja. Ennek jegyében zajlott március 13-án a Mindentudás Egyeteme rendhagyó előadása, amelyen fizikatanárok demonstrálták a fizika néhány fontos törvényét. A rendezvénynek az interaktív játszóház, az övegesi hagyományokat is követő Csodák Palotája adott otthont. Az alábbiakban a különleges rendezvényről készült beszámolónkat olvashatják.

MN
2006. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindentudás Egyeteme (ME) 130. előadásán Fábri György köszöntötte az elsősorban középiskolás diákokból álló közönséget „a kísérletek, a fizika, a játék és tudomány találkozásának fantasztikus palotájában”. Mint az ME tudományos igazgatója elmondta, a rendezvénysorozatnak kezdettől fogva célja volt, hogy a fizikáról érdekes, élményszerű, de tudományos diskurzust folytathassanak a résztvevők. A tavalyi fizika éve során az ME a Fizikai Szemlével és az Eötvös Loránd Fizikai Társulattal folyamatosan együttműködött annak érdekében, hogy a fizika csodái minden érdeklődőhöz, különösen a tanuló ifjúsághoz közel juthassanak. A március 13-i különleges rendezvény előadói szintén erre tettek kísérletet. A közönségnek először Szabó Gábor akadémikus mutatkozott be. A róla készült rövid portréfilmből kiderült: az este főelőadója fizika iránti rajongását Öveges József professzornak köszönheti, akinek előadásait gyerekkorában személyesen is élvezhette. Mint mondta, nem az a lényeg, hogy mindenkiből természettudós váljék, azonban azt, hogy az ember némi készséget szerezzen a körülötte lévő világ megismeréséhez, állampolgári kötelességnek tartja. Manapság többnyire száraz definíciók bemagoltatása zajlik fizikaoktatás címén – nem csoda, hogy a diákok elfordulnak a természettudományoktól, és a megtanult alapelvek nem épülnek be gondolkodásukba. Ezt legkönnyebben úgy lehet elkerülni, ha kísérletekkel, játékosan közelítünk az egyes problémákhoz.
Szabó Gábor bevezetésként arra a kérdésre kereste a választ, vajon érdemes-e egyáltalán természettudományokkal foglalkozni. „Hadd adjunk erre először egy nagyon anyagias választ” – fordult az előadó az egyik kivetítő felé, amelyen – a közönség meghökkenésére – George W. Bush tűnt fel. Az amerikai elnök 2006-os évértékelő beszédében többek között arról beszélt, hogy az Egyesült Államoknak – versenyképességének megőrzése érdekében – meg kell őriznie elsőségét az emberi kreativitás és tehetség fejlesztése terén. Az elnök által meghirdetett „amerikai versenyképességi kezdeményezés” célja az innovációnak a gazdaság minden területére kiterjedő támogatása, valamint az, hogy a gyerekek biztos alapokat kapjanak matematikából és természettudományokból. A program megvalósítása során nemcsak a fizikai alapkutatások és a magánszektor kezdeményezésére induló kutató-fejlesztő tevékenységek kapnak jelentős támogatásokat és kedvezményeket az elkövetkező tíz évben, hanem az emelt szintű matematikai és természettudományi órákat megtartó tanárok képzésére is nagy súlyt helyeznek.
A szó ezután az este során „fellépő” fizikatanárokhoz került, akik egyszerű, de érdekes kísérleteikkel demonstrálták a fizika néhány nagyon fontos eredményét, gondolatát.
Vida József főiskolai tanár – aki akkor kapta meg diplomáját, amikor Öveges professzor előadásait vetítette a televízió – olyannyira fontosnak tartja a kísérletező jelleget a fizika oktatása során, hogy kedvenc kísérleteit az interneten is közzétette (http://www.sulinet.hu/fizika/vidakesz/vidaindex.html). Mint elmondta, tapasztalata az, hogy a tanulók ezeken az egyszerű demonstrációkon keresztül szeretik meg ezt a tantárgyat.
Első, az ME közönsége előtt bemutatott kísérlete „a rendíthetetlen vizespohár” elnevezést kapta. A tanár úr az asztalon lévő gyufásdobozra helyezett egy vízzel telt poharat, majd föltette a kérdést: „Hogyan vehető ki a skatulya a pohár alól, ha sem a dobozt, sem a poharat nem érinthetjük meg kézzel?” A megoldást egy vonalzó szolgáltatta, amelynek segítségével – egy határozott mozdulattal – kiütötte a dobozt a pohár alól, így az szinte ugyanabban a helyzetben koppant az asztalon. „A pohár tehetetlen tömege miatt nem veszi át a gyufásdoboz mozgását” – hangzott a tudományos magyarázat.
A következő kísérletből megtudhattuk, hogyan lehet „távirányítással” gyertyát oltani. A tanár úr egy gumilappal fedett, másik oldalán kilyukasztott konzervdobozt használt erre a célra. A dobozt füsttel töltötte meg, hogy a levegő útja szabad szemmel is követhető legyen. A gumilapot ütögetve a dobozból kis karikák törtek elő, amelyek eloltották a gyertyák lángját. „Az ilyen légörvénygyűrűk stabilitását és erejét leginkább a hurrikánoknál lehet lemérni, amelyek ugyanezen az elven működnek” – tette hozzá Szabó Gábor.
Vida József ezután a Bermuda-háromszög rejtélyének tudományos magyarázatával ismertette meg a közönséget. Egy vízzel töltött henger tetejére egy kis hajót helyezett, majd egy akváriumi levegőztető segítségével alulról buborékokat juttatott a hengerbe, mire a hajó a henger fenekére süllyedt. A Bermuda-háromszögben a tenger alatt vulkanikus tevékenységet fedeztek föl, amely megmagyarázza, miért süllyednek el a hajók a sokáig mítoszokkal övezett területen. A vulkánok ugyanis nagy mennyiségű gázt juttatnak a tenger vizébe, amelynek „köszönhetően” a víz átlagsűrűsége kisebb lesz, így a hajók nem maradnak meg a víz felszínén.
Utolsó demonstrációja előtt a tanár úr javasolta a jelen lévő diákoknak: próbálják megnövelni szüleik adrenalinszintjét a kísérlet otthoni megismétlésével. Egy vízzel csordultig töltött pohárra gumilapot csúsztatott, majd megfordította, sőt: egy tapadókorong és egy zsinór segítségével meg is forgatta a poharat, és a gumilap rajta maradt annak ellenére, hogy a saját súlya, a gravitációs erő és a víz hidrosztatikai nyomásából származó erő is nyomta lefelé.
Nem múlhatott el az övegesi hagyományok előtt tisztelgő előadás anélkül, hogy a közönség ne találkozott volna a professzorral egy róla készült rövid portréfilm erejéig. „Jaj, szomorú vagyok, mert bizony, nagyon sok tanár órájáról hiányzik a vidámság! Egyhangúak, és a gyerekek alusznak, vagy kitekingetnek az ablakon. Hát én ezt meg akartam akadályozni” – hangzottak a fizikatanítás legendás megszállottjának szavai.
Fábri György a professzor egyik legfiatalabb követőjét, Nagy Anettet, a szegedi Radnóti Miklós Gimnázium fizikatanárát invitálta a közönség elé. A tanárnő a Szegedi Tudományegyetem Kísérleti Fizikai Tanszékén folytatott szakmódszertan-jellegű PhD-kutatást, amelyben bebizonyosodott, mennyire fontos a kísérlet szerepe a fizikatanításban. Elsőként Öveges professzor kísérletét mutatta be a közönségnek, amelynek során az asztalon elhelyezett kis házból sípszóra egy játékkutya bújt elő. A gyerekek által nagyon kedvelt „mutatvány” magyarázata végül a laikus számára is érthetőnek bizonyult. A házban egy zsebtelepből álló áramkör található, valamint egy elektromágnes, amely magához vonzva tart egy laprugót abban az esetben, ha zárt az áramkör, továbbá egy érzékeny kapcsoló van a ház falán. Amint megszakad az áramkör, az elektromágnes elveszti mágneses tulajdonságát, és a laprugó „kilöki” az előtte ülő kutyát a házából. A síp megszólaltatása során rezonancia keletkezik, amelynek következtében a kapcsolót alkotó érintkezők ellibbennek egymástól, egy pillanatra megszakítva az áramkört. A kísérlet sikerének érdekében természetesen a házat úgy kell „megépíteni”, hogy reagáljon a síphangra, amely közel áll a normál beszédhanghoz.
Az este harmadik előadója, Härtlein Károly nem kis derültséget okozott a közönség soraiban, amikor „bemutatta”, mi mindent lehet elérni a rezonanciával. A hang terjedési sebessége nagyban befolyásolja a kísérletet – mondta, majd a kezében tartott léggömbbe „szippantott” (mint utóbb kiderült: héliumot), s a rajzfilmekből ismert magas, elváltozott hangon folytatta magyarázatát.
Nemcsak sípszót, hanem némi „zenét” is hallhatott a közönség az este során: Nagy Anett egy ismert dalt játszott el néhány vízzel telt poháron – természetesen ezúttal is tudományos magyarázattal látva el a produkciót. A tanárnő utolsó bemutatóján egy 1787-es kísérletet ismételt meg, amelynek során a közönség megfigyelhette, milyen érdekes geometriai alakzatokba rendeződnek a fémlemezre szórt sószemek, ha a lemez szélén egy hegedűvonót húzunk végig.
Härtlein Károly vette át a szót, aki először egy hőtanhoz köthető kísérletet mutatott be. Egy léggömböt cseppfolyós nitrogénnel hűtött le, amitől a ballon a közönség szeme láttára ment össze, majd újra felvéve környezetének hőmérsékletét visszanyerte eredeti alakját.
A következő demonstráció előtt azt kérdezték a közönségtől, vajon hogyan lehet egy deszkán átlőni egy ceruzát úgy, hogy ne törjön ki a hegye. A nézőtéren ülők három lehetőségre szavazhattak: egy fúvócsőre, kalapácsra, illetve mágneses vízre és fogóra. Härtlein Károly – Szabó Gábor segítségével – természetesen demonstrálta a helyes megoldást: egy nagy nyomású szén-dioxiddal töltött tűzoltópalack végére illesztett „fúvócsőbe” helyezte a ceruzát, amely ily módon felgyorsítva épségben érkezett a deszka túloldalára.
A víz és a fény hullámtermészetét egyszerű módon bizonyító kísérletek következtek – mint Szabó Gábor elmondta, ezek a felfedezések a fizikatörténet legmélyebb jelentőségű gondolatmenetei közé sorolhatók, különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy a kvantummechanikában azóta felfedezték, hogy az elektronok is ugyanilyen módon viselkednek.
Ezt követően az este utolsó szereplője, Piláth Károly, a budapesti Balassi Bálint nyolc évfolyamos gimnázium fizikatanára lépett a közönség elé. A tanár úrról megtudhattuk, hogy szabad idejében számítógépes mérőeszközöket fejleszt. Ennek megfelelően az informatikát és a fizikát összekapcsoló kísérleteket mutatott be: többek között CD-ből, webkamerából és néhány egyszerű háztartási eszközből spektroszkópot készített, amellyel változatos kísérleteket mutatott be. A közönség megtudhatta többek között, miként alkalmas az egyszerű spektrofotométer a borhamisítók leleplezésére.
Szabó Gábor azzal búcsúzott a nézőktől: remélhetően a XXI. század „Öveges professzorai” elég bizonyítékot szolgáltattak arra, hogy kísérletezni önmagában is érdemes, hiszen az eredmények biztosítják nemcsak környezetünk megismerését, de a nagy jelentőségű kutatásokban való folyamatos előrehaladást is.

A fenti szöveg a március 13-án elhangzott előadás rövidített változata. Megtekinthető 18-án (szombaton) 10.40-kor a Duna Televízió és 19-én (vasárnap) 9.55-kor az MTV, valamint 2 órakor az M 2 műsorán. A következő előadást március 20-án 19.30-kor a Jövő Háza fogadójában (Budapest II., Fény utca 20–22.) Spiró György tartja Hogyan győznek a provinciák? – A Fogság című regény történelmi hátteréről címmel. A részvétel ingyenes, az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu weblapon találják meg az érdeklődők.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.