Szegénymaszk

2006. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bogotá repülőterén, az El Doradón gyanakodva fogadják a magyar utast. Csomagját marcona vámosok nézik át tüzetesen, később pedig a golyóálló üveg mögött ülő pénzváltó fénymásolja az útlevelet, és az aláírásra kidugott papír mellé tuspárnát csúsztat. Ha nem adok ujjlenyomatot, nem adhat pezetát a dolláromért, mondja, mire beadom a derekamat. Kicsit erősnek tűnik az első fél órám Kolumbiában, úgy érzem magam, mintha belecsöppentem volna egy drogcsempészekről szóló kalandfilmbe. A félelem azonban hiábavaló: a következő tizenegy napban szertefoszlanak az előítéletek, semmilyen atrocitás nem ér ebben a szeretni való országban.
A nemzeti légitársaság, az Avianca gépével utazunk le Barranquillába. A piros ruhás légikisasszonyok vállán poncho, hajuk kontyba tűzve vagy hagyományos módon befonva, az ülések fejvédőjén pedig a barranquillai karnevált hirdetik. Elgondolkodom a párhuzamon: mekkora felzúdulást váltana ki itthon bizonyos körökben, ha nemzeti légitársaságunk kalocsai hímzett ingbe öltöztetné az alkalmazottait, és a mohácsi busójárást népszerűsítené a gépeken. Az eseményről még annyit: ez nem olyan, mint a turistalátványossággá átváltoztatott riói társa, itt elsősorban a helyiek öröme és szórakozása a fontos.
A Karib-tenger partján fekvő iparváros repterén már hamisítatlanul karneváli a hangulat: a négy-öt fős zenekarok hatalmas zenebonával fogadják az érkezőket.
Másnap felkerestük a karneválházat (az épület egész évben a négynapos esemény előkészítését szolgálja), ahol Maria Cecilai Donado igazgató asszony fogadott bennünket. A csinos hölgy elmondta, hogy hivatalosan 1876-ban tartották meg először a rendezvényt, és négy kultúra hagyományai találhatók benne: a karibi, a spanyol, az afrikai, valamint az őslakos indiánok kultúrája. Még beszélgetnénk, de a főszervezőnek sok a dolga, és mint kiderül, az eseménysorozat végén Kolumbia kulturális miniszterhelyettesének nevezik ki.
A hamvazószerda előtt négy nappal kezdődő karnevál előestéjét az afrikai kultúrának szentelték. A főleg idős fekete nők által előadott bujerengét (amelyben a szólóra női kórus válaszolgat) haláleset után énekelik, ezért a fehér ruhás táncosok (a férfi körbeudvarolja a tipegő nőt) soha nem mosolyognak.
A karnevál első estéjét a cumbia táncnak szentelik. Leírhatatlan élmény, ahogyan a jókora színpadon folyamatosan hullámzik az ötven–hatvanezres tömeg. A spanyol és afrikai eredetű páros tánchoz jókora kalap illik a fiúnak és fodros szoknya a lánynak, a jókedvet pedig – a zene mellett – a nyakban hordott kis pohárka hivatott biztosítani, amelyet minden szembejövő teletölt rummal. Itt kezdjük megérezni, miért nyilvánította három éve az UNESCO a barranquillai karnevált a világörökség részévé. Mert az itt élő embereknek fontosak a saját hagyományaik. Aggastyán és járni alig tudó gyerek egyaránt cumbiázik, mindenki örül a másiknak, és nagyon látszik rajtuk, hogy szeretnek élni.
Másnap dél körül már az egész város egy irányba tart: csaknem nyolc kilométeres útszakaszon vonulnak fel a Batalla de flores résztvevői. Ez már olyan, mint amire számítottunk: nyolc órán keresztül végeláthatatlan sorokban hömpölyögnek a fantasztikus jelmezekbe bújt artisták és táncosok, a menetet pedig időnként hatalmas élőképeket bemutató járművek szakítják meg. Először a gyerekek jönnek, utánuk pedig az idősek. Szívszorító látvány, ugyanakkor elismerésre méltó teljesítmény, ahogy a hervadó testű hölgyek újra felveszik évtizedekkel ezelőtt is viselt, színpompás ruháikat, és a rekkenő hőségben több órán keresztül végigtáncolják a hosszú utat.
A menetben felvonulnak a mozgássérültek és a szellemi fogyatékosok folklóregyüttesei is, és nemritkán ezernél is több főt számláló amatőr néptáncosok csoportjai jönnek, akiknek a hosszú sor miatt nyolc–tíz együttes szolgáltatja a talpalávalót. Van olyan pillanat, amikor kilométer hosszan cumbiázó embereket látunk, és a nőket az sem érdekli, ha a kezükben tartott égő gyertyákból meztelen vállukra csöpög a forró viasz. A késő éjszakába nyúló műsor alatt van idő elgondolkodni azon, hogy milyen volna az Erzsébet hídtól a Keleti pályaudvarig tartó, többnyire fiatalokból álló és csárdást járó menet, amelyet teljes szívből biztat a járdán ünneplő több százezer budapesti.
Másnap hagyományőrző nap van, azt követően pedig a fantáziának adnak tág teret (itt bárki bemutatkozhat egyéni kreációjával is), s a felvonuló csoportokat mindig követi a nagyszámú rokon, akik vizet, élelmet visznek utánuk, istápolják az elgyengülteket. Többnyire ők is formaruhában vannak, és nemritkán a nemzeti lobogó piros-kék-sárga színeibe öltöznek. Ez természetes errefelé – a legszegényebb ember is tiszta szívvel mondja, hogy hazája a világ legnagyszerűbb országa, és senki sem torkolja le azzal, hogy ne „kolumbiáskodjék”, mert ma a multikulturális internacionalizmus a divat.
A fesztivál minden napján nagyszámú marimonda vonul fel. Az elefántfüles, kitömött rongytömlőből orrot, szemet és szájat formázó maszkot a szegények találták fel, mert ők is részt akartak venni a karneválon, de nem telt nekik drága jelmezre. Ma már ez az egyenlőség szimbóluma: a maszk mögött néha nagyvállalkozók, politikusok rejtőznek. Tavaly például a városból származó világhírű popénekes, Shakira is ilyen jelmezben táncolta végig az útszakaszt.
Érdekes megfigyelni azt is, hogyan próbálja a globalizáció szétfeszegetni az évszázados hagyományokat. A népviseletre egyelőre nem kerül céglogó, de a nagy melegben „humanitárius céllal” kiosztott víztartó szatyrok már öles betűkkel hirdetik a jótékony adományozó nevét. Az artistákon gyógyszerreklám virít, a virág- és emberkompozíciókat szállító autók szabad felületeit is ellepték a reklámok, és állítólag a fellépők sorrendjébe is beleszóltak a multik – nem mindegy ugyanis, kinek az emblémáját látja meg először a milliós tömeg.
Az embereket egyelőre nem befolyásolja a profitra éhes nyomulás. Ők cumbiázni, szórakozni, élni akarnak a négy nap alatt, és húshagyókedden őszinte könynyekkel siratják el Joselitót, a barátság és az együttlét bennünk élő szellemét. Aztán elkezdődik a visszaszámlálás a következő karneválig.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.