Távol a lisszaboni stratégiától

A szürke- és a feketegazdaság kifehérítését csak alacsony adóval és érdekeltségekkel, nem pedig büntetésekkel lehet megoldani – jelentette ki lapunknak Demján Sándor a Gazdasági és Szociális Tanács elnökeként, annak apropóján, hogy az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság Budapesten tartotta kétnapos ülését.

2006. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lisszaboni stratégia számos gazdasági célkitűzést fektetett le, s ezek még a fejlett nyugati uniós tagállamok számára is óriási kihívást jelentenek. Hazánk jelenlegi gazdasági helyzete aligha teszi lehetővé a dokumentumban meghatározott célok végrehajtását.
– Magyarország számára a lisszaboni stratégia eddig sikertelen. Hiszen annak jóváhagyásakor, 2000-ben az Európai Unió politikusai úgy gondolták, hogy 2010-re az EU lesz a világ legnagyobb össztermékét előállító közössége, amely megelőzi még az USA-t is. Ez a törekvés nem sikerült, még a csatlakozó országok teljesítményével sem. Európa jelentősen lemaradt az Egyesült Államok gazdaságához képest. Sőt, az új vetélytársak – például Kína, Oroszország és India – hihetetlen lendületet produkálnak. És azért több, mint érdekes, hogy ez a stratégia nem valósul meg… Egy gazdagodó környezetben a magyar gazdaság is sokkal dinamikusabban fejlődhetne, nagyobbak lennének a pénzügyi fejlesztést támogató alapok, amelyeket el lehetne nyerni. Ha nincs pénz, nincs pénzügyi alapja a szolidaritásnak.
– Az EU gazdasága sem úgy fejlődik, mint az elvárható lenne. A kétszázalékos növekedési ütemmel nem fogjuk be sem az USA-t, sem Japánt. Nem lehetne jobban felpörgetni a vén kontinens szekerét?
– Véleményem szerint Európának sokkal nagyobb figyelmet kellene szentelnie a termelésnek. Ráadásul az a tudásalap, amit Európa célul tűzött ki, felettébb tévesen lett értelmezve. Egyáltalán nem biztos, hogy még több bölcsészre, esztétára van szükség, hanem több mérnökre, autószerelőre vagy éppen esztergályosra. Tehát a tudásalapnak az egész társadalmat át kell fognia, a termelésnek és a munkának vissza kell hogy jöjjön a becsülete. Az a baj, hogy nem eléggé motiváltak a fiatalok, a pályakezdők. Ugyanakkor a 2004-ben csatlakozott uniós országokban sokkal motiváltabbak a fiatalok, ebből adódóan Kelet-Európában nagyobb lesz a gazdasági növekedés.
– Hazánkban az okozza a gondot, hogy nagyon alacsony az aktivitás a munkaerőpiacon. 1990-ben például 1,5 millió állás tűnt el az országban. A mutató most sem kedvező, hiszen a tízmilliós országban alig négymilliónyian dolgoznak. Magyarán kevesen adóznak, kevés pénz folyik be az államkasszába. A lisszaboni stratégiának 70 százalékos a foglalkoztatási szintje. Ez mikorra érhető be?
– Szerintem azért, mert valaki nem jelenik meg a statisztikában, attól még létezik, dolgozik, de mit csináljon egy ország? Magyarországnak rossz a stratégiája. Miért dolgoznék, ha 30 éves koromig ingyen tanulhatok az adófizetők pénzéből? Emellett a magyarok híresek arról is, hogy különböző módszerekkel (például rokkantsági alapon) előbb kerülnek nyugdíjba. Nálunk az unióhoz képest többszörös a rokkantak száma, ami a valóságban nem igaz. Valószínűleg dolgozik valahol az az 1,5 millió ember, aki dolgozhat – vagy a szürke-, vagy a feketegazdaságban. Ennek a kifehérítését csak alacsony adóval és érdekeltségekkel, nem pedig büntetésekkel lehet megoldani. Az unió miért tűzte ki stratégiai célként a magas foglalkoztatási arányt? Mert ha felbomlanak a családok, nincs egészséges szaporodás, vagyis az eltartottak száma, tehát a nyugdíjasok és a gyerekek száma meg fogja haladni a munkavállalókét – és az tragédia. Az unió bővítésének egyik alapvető célkitűzése ez volt. Azt gondolom, hogy ezekre a problémákra Magyarországon is oda kell figyelni. Kell a gyerek, kell a fizikai munkás. Nem tartható az az arány, hogy egy fizikai munkásra több diplomás jut. Ha túl sok az okos és kevés a szorgalmas, akkor általában nem születik eredmény.
– Gyakran érezzük ebben a posztszocialista blokkban, hogy másodosztályú uniós tagok vagyunk. Ebben a szituációban az uniós irányelvek, jelesül a lisszaboni stratégia jogos követelmény-e az EU részéről?
– Ugyan ellopták tőlem a gondolatot, de én még 1989–90-ben, a rendszerváltás legelején – amikor mindenki arról beszélt, hogy Európai Unió tagjai leszünk – mondtam, hogy bizony, mindenki vegye tudomásul, ott nem a díszlépcsőn fognak minket fogadni, hanem a cselédlépcsőn kell bemenni. Vagyis mi lépünk be az elitklubba, és nem fordítva. Nem szabad tehát elfelejteni: nem mi szabjuk a feltételeket, és csak munkával és teljesítménnyel tudunk tekintélyt kivívni. Jogos az EU részéről, hogy amíg mi több pénzt kapunk az uniótól, mint amennyit befizetünk, mert nem olyan jó a teljesítményünk, addig tudomásul kell venni, jogosan, de nem kimondva: mi másodosztályú tagok vagyunk. Ha egyszer olyan teljesítményünk lesz, hogy több lesz a befizetésünk, akkor nagyobb lehet a hangunk. Nekünk élni kell a lehetőséggel, nem pedig keseregni. Vagy tenni ellene.

Célfrissítés. A lisszaboni stratégia 2000-ben azért készült, hogy az EU a világ legversenyképesebb térségévé váljon. A közösség a múlt évben aktualizálta a lisszaboni célokat. Ezek három területre koncentrálnak: a versenyképesség további erősítésére, az évenkénti legalább háromszázalékos gazdasági fejlődésre, illetve arra, hogy a közösségben 2010-ig legalább hatmillió új munkahely létesüljön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.