A kovász és a tészta

Balavány György
2006. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most elválik, ki kivel van: lehullanak az álarcok. Azok az MDF-szimpatizánsok, akik a „vezérelvű, posztkádárista és radikális” Fidesztől való félelmükben szavaztak Dávidra, vélhetően már észrevették: az elnök aszszony félrevezette őket. S ha észrevették, megfordulhat az ország sorsa. Őszintén szólva jobban féltem a konzervatívokat a mai MDF-től, mint a szocialistáktól és a szabad demokratáktól együttvéve. Bár Dávid a neokonzervatívok támogatására számít, ők nem képeznek jelentős szavazóerőt. Ugyanis nincsenek – eltekintve egy szűk körű lobbitól, amely a Political Capital képében kommunikációs tanácsokkal áll Dávid mögött. Persze lebecsülni sem szabad őket, mert egy kicsiny kovász az egész tésztát megkeleszti. (A dávidi stratégiát az a Szabados Krisztián vezényli, aki nemrég még az SZDSZ kommunikációs igazgatója volt.)
A neokonzervitivizmus nem a konzervatív eszme haladó, „európai értelemben vett” változata. Egyes kutatók egyenesen a neoliberalizmus angolszász megfogalmazásának tekintik: az amerikai és angol neokonzervatívok ugyanis a piac abszolút szabadságát, a „győzzön az erősebb” elvét hirdetik. Ezért kizárják a gazdasági patriotizmus minden formáját, a saját termékek állami garanciákkal, adókedvezményekkel, kereskedelmi korlátozásokkal és szigorú minőség-ellenőrzésekkel való védelmét, valamint a hátrányból indulók, szegények és elesettek felé forduló állami gondoskodást.
Az amerikai és angol neokonok ugyanakkor minden egyéb tekintetben ragaszkodnak az eredeti konzervatív szemlélethez: védik a családot, az egyházat, a kulturális értelemben vett nemzetet, s tiltakoznak például a drogliberalizáció, a szélsőséges feminizmus, a melegmozgalmak ellen. A Dávid tanácsadóiként működő magyar neokonokról mindez távol áll; ők egyfajta liberális fundamentalizmust képviselnek. Az amerikai neokonoktól vett iszlámellenes gondolkodás, valamint a fanatikus tőkeimádat igaz rájuk.
Ennek megfelelően Dávid szerint a vadkapitalizmusnak egyetlen ellentéte van: a szocializmus, hovatovább a Kádár-rendszer. Mi több, Dávid szerint Orbán elképzelése a szociális államról maga a kádárista nosztalgia. Ha van politikus, akit agyament dolog ilyen nosztalgiával vádolni, az épp Orbán, aki történelmi érdemeket szerzett a kádári rezsim eltemetéséért folytatott harcban – amelyet egyébként Dávid latens szövetségeseivel, a ma is regnáló szocialistákkal vívott. (A szociális és a szocialista legalább annyira más, mint a humanista és a humánus.) A konzervatív nem kapitalista, nem is szocialista, hanem konzervatív; ez ugyanis nem bal-, illetve jobboldali értékek, hanem az értelmes, emberhez méltó élet védelmét jelenti. A nemzet iránti felelősségből adódik, hogy felelős vagyok a nemzet lemaradó tagjai iránt is. Nemet mondani a szolidaritásra, mert az „baloldali érték”, azt jelenti: megtagadni a konzervativizmust. Ezt nem én találtam ki; tessék olvasni Chestertont vagy T. S. Eliotot (esetleg a Bibliát). A kapitalista csak az erősek iránt szolidáris. Nincs tisztakezű kapitalizmus, mert a kapitalizmus szükségszerűen korrupt, akárcsak a Gyurcsány-kormány.
Az ipari forradalom utáni időszakban épp a piacfelszabadító gazdasági modell vezetett a teljes összeomláshoz, a gazdasági világválsághoz – ami után egyértelművé vált, hogy az államnak újra be kell avatkoznia a munkanélküliség visszaszorítása, a helyi piacok védelme érdekében, és vannak szociális feladatai is. Ma ismét hódít a korlátlan piac, s a dzsungel törvényeinek megfelelően csak a nagyoknak biztosít szabadságot. A világ teljes gazdaságának egyharmadát és az összes forgalom hetven százalékát valamivel több mint negyvenezer multicég uralja – ezek persze egymást is felzabálják a világszaggató fogaikkal; az érdekeltek köre szűkül. A történelem ismétli önmagát, újabb válság van a küszöbön, s nálunk is ennek a szele fúj. A multik szövetkeznek az erre hajlandó politikusokkal, akik az adott országban minden sorompót felnyitnak előttük. Erre Medgyessy Péter már gazdasági miniszterhelyettesként is hajlandó volt a rendszerváltozás előtt; eszébe sem jutott, hogy a honi, hallatlanul tehetséges iparosréteget kellene inkább helyzetbe hozni, hogy tőkeerős középosztállyá alakulhasson. Medgyessy 2002-ben jóléti rendszerváltozást ígért, de hatalomra kerülve kijelentette, hogy fel kell számolni a jóléti államot. Gyurcsány is azzal kezdte, hogy nagy a jólét – értsd: túl sokat költ az állam az országra.
A nemzet nemcsak kulturális, hanem gazdasági közösség is. Az angolszász világban, ahol a saját értékek tisztelete – politikai oldaltól függetlenül – magától értődik, jóval kevesebb kockázattal járt a hetvenes években a neokonzervatív piacfelszabadítás. Nálunk azonban nincsenek egyenlő versenyfeltételek, a külföldi érdekeltségű nagyvállalatok előnye óriási. A kormány fizet nekik azért, hogy ide jöjjenek, és óriási adókedvezmények mellett dagadtra keressék magukat. A külföldi nagytőke kizsákmányolja a magyar munkaerőt. Az ország vezetői tudatosan teszik tönkre a mezőgazdaságot, hogy olcsó legyen a föld; a könnyebb eladhatóság érdekében hagyják tönkremenni az egészségügyet, a kultúrából száműznek minden nemzeti jelleget, a történelmünket meghamisítják, az oktatást lezüllesztik. Gazdák, egészségügyi dolgozók, pedagógusok, középosztálybeli családok százezrei, önkormányzatok ezrei mennek tönkre, de ez a Medgyessy– Gyurcsány–Kóka–Dávid-vonal politikusait nem hatja meg. Amikor Dávid a középosztály megerősítéséről beszél, az azt jelenti: a magyar családfő menjen árufeltöltőnek valamelyik multihoz, megalázóan alacsony minimálbérért. Ez, kérem, kivéreztetés. Közben persze ők sopánkodnak, hogy Európa szemétlerakója lettünk. S ebben kivételesen igazuk is van: azok lettünk a vezetésük alatt.
A dávidi attitűd a fogott emberek jellegzetes viselkedése. Vajon ki fogja, és hol? Csöppet sem értem Elek Istvánt, aki szerint helyes lenne, ha a nagyasszony a nemzet érdekében megbocsátaná a Fidesznek a sok sérelmet, ami érte. Szerintem Dávid, aki az elmúlt években összedolgozott az MSZP-vel, becsatlakozott a baloldalinak nevezett posztkommunista érdekkörbe, mert ott zsírosabbak a cubákok, csak ne bocsásson meg semmit. A tévékuratóriumok felállításánál azon ténykedett, hogy a jobboldal a lehető legelőnytelenebb pozícióba kerüljön, nehogy csökkenjen a liberális médiafölény. Amikor a státustörvény preambulumából kiemelték az egységes magyar nemzetre való utalást, Dávid ezt megszavazta (a Fidesz kivonult a tárgyalásról). 2005. december 5-én, amikor a nemzet sorsáról szavazott az ország, és a határon túli magyarok reszketve várták az eredményt, Dávid a trópusokon nyaralt. A Fidesz mostani ajánlatát is arra használta, hogy a renegátok tipikus dühével belerúgjon egyet Orbánba, az egykori szövetségesbe. Ez úrinőhöz nem méltó viselkedés, és akkor a keresztény-nemzeti-polgári retorikával még össze sem vetettem. Dávid megparancsolta, hogy a Fidesz szakítsa meg az együttműködést a MIÉP–Jobbikkal – az már mellékes, hogy semmiféle együttműködés nincsen; a lényeg a konkolyhintés. Most kinyilvánította, hogy Gyurcsány Ferenc hatalmon tartásában érdekelt, de ez már csak hab a tortán. Tessék mutatni egyetlen – egyetlen! – olyan cselekedetet, aminek alapján őt nemzeti-keresztény politikusnak lehet nevezni! Hacsak azt nem, hogy parlamentbe jutását a csíksomlyói Máriára fogta, aki persze nem tud cáfolattal élni. Religentem esse oportet, religiosum nefas – Istenfélőnek lenni erény, babonásnak lenni bűn. A dolog egyszerű: aki a jelenlegi hatalmat segíti, az nem lehet konzervatív.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.