Jeanne d’Arc peréről vagy a salemi boszorkányokról mindannyian hallottunk, az irodalomtól a filmig a legkülönbözőbb művészeti ágaknak is kedvelt témája mindkét eset. Azonban hiába értünk meg egy-egy esetet, a kérdés továbbra is zavarba ejtő: hogyan kerülhetett sor a XV–XVIII. században, az európai civilizáció egyik fénykorában a boszorkányperek ostobán gyermeteg vádaskodásaira és szégyenletes, jogsértő ítéleteire, amelyek legalább 40–50 ezer szerencsétlen áldozatot, főleg nőket juttattak máglyára, akasztófára?
Noha a boszorkányság fogalma univerzálisan ismert az emberi kultúrákban, sehol sem vezetett olyan tömeges, mondhatni hisztérikus üldözésekhez, mint a nyugati kereszténység világában. Az egyetlen terület, amely összehasonlítható e téren a kora újkori nyugati kereszténységgel, az a gyarmati függetlenségéből fokozatosan emancipálódó, de továbbra is súlyos válságok sorát átélő XX. századi Afrika, ahol ma is folynak szörnyű, tömeges boszorkányüldözések, amelyek azonban még mindig elmaradnak a kora újkori európai üldözések méretei és magas állami, egyházi és népi támogatottsága mögött. A szerteágazó probléma magyarázatához a történésznek támaszkodnia kell a rokon tudományok: a néprajz, az etnológia, az antropológia, a pszichológia, a szociológia, valamint a valláselmélet megfigyeléseire.
Az 1930-as években az észak-afrikai azandék körében kutató neves brit antropológus, Edward Evans-Pritchard a boszorkányság két alapvető típusát különböztette meg, amelyet az ártó varázslat és a boszorkányság fogalmakkal jellemzett. Az egyik tanulható – a mágikus ártó eszközök, ráolvasások, rítusok tudománya –, a másik valamiféle öröklött, „veleszületett” természetfeletti képesség és egy gonosz, kártékony alkat kombinációja. Művelői a hiedelem szerint éjjel röpködő, állatformát öltő, vérszívó lényként pusztítanak. A balszerencse boszorkányrontásként való értelmezése azt a gyógymódot írja elő, hogy fel kell kutatni, ki és miért okozhatta a kárt. Ehhez a kárvallottak gyanakvását, vádaskodását irányító, megerősítő eljárások adnak segítséget. A „megtalált” boszorkány kényszerítésével ezután helyrehozzák, ami még helyrehozható, vagy elpusztításával megbosszulják az általa okozott kárt, halált, s ez a szertartás egyúttal az egész közösség „megtisztítására”, az erkölcsi normák megerősítésére is szolgál.
Kik tehát az „ellenségek”? A boszorkányüldözés történeti és a jelenben is tovább élő megnyilvánulásainak vizsgálata izgalmas képet rajzol a más módszerekkel nehezen megoldható családi, rokonsági, lakóhelyi, szomszédsági, közösségi ellenségeskedések sajátos csoportjáról. A bűnbakképzés mechanizmusát, amelyet a pszichológia kivetítésnek nevez, a legkorábbi időktől kezdve megtalálhatjuk az emberi társadalmakban – ennek egyik megnyilvánulása a boszorkányüldözés is. Fontos észben tartani e szociálpszichológiai folyamatokat, s minthogy a boszorkány esetében olyan bűnbakról van szó, akinek feltételezett kártevését természetfeletti képességekkel magyarázzák, érdemes támaszkodni a valláselmélet megfigyeléseire is.
Definíciókban egyébként nem szűkölködünk, az emberek mindig is tudni vélték, milyenek, mit csinálnak a boszorkányok, sőt sokan azt is, hogy közvetlen környezetükben kik azok. Ezek a definíciók azonban korról korra jelentősen különböznek, s e különbségeknek nagy hatása volt arra, hogy lett-e belőlük boszorkányüldözés, vagy nem. Csupán egy példa: az ördöggel szövetkező, boszorkányszombatra járó, titkos szektát alkotó boszorkányok rémképe korántsem öröktől való, a történeti kutatások feltárták, hogy csupán a XV. században jelent meg. A boszorkányság középkori megítélését a kettősség jellemzi: miközben az „elit” képviselői közül sokan felléptek a népi „babonaság” ellen, elszórtan mindenütt előfordultak boszorkányvádak. De hogyan került be ebbe az ördög? Az ördög a középkor felfogása szerint nemcsak akkor jelent meg, amikor megidézték, hanem mindenütt kísértett, csábított, akár a szó szoros értelmében is. Az ördöggel való szeretkezés mint konkrét vádpont felbukkan a boszorkányperekben is, először 1324-ben. A fekete misék taglalása mellett gyakori motívum a macska, kecske vagy ember képében megjelenő ördög, s a neki adott hűségeskü, amelyet az ördög fenekére adott csók pecsétel meg.
Felismerhető, hogy a boszorkányok XV. század elején kialakuló üldözése a középkori eretnekek elleni inkvizíció és a zsidók elleni pogromok tradícióját folytatja, amelyet a boszorkánygyülekezet helyszínét „zsinagógának” nevező első leírások is tükröznek, és erre utal a később elterjedt „szombat” elnevezés is. Az üldözések démonológiai vonatkozása és obszcén folklórja mellett még két tényezőt kell röviden megemlíteni a boszorkányszombat mitológiájának kiformálódásában. Az egyik az archaikus népi mitológiák világa, de érdemes figyelembe venni a késő középkori eksztatikus-misztikus női vallásosság képviselőinek történetét is. A (női) szentek csodáiról tett meghökkentő állítások sokakban gyanakvást keltettek: csalással, eretnekséggel, sőt olykor boszorkánysággal kezdték vádolni e szenteket. A XV. század elejének leghíresebb vizionáriusa, Jeanne d’Arc 1431-ben máglyára került, s rá egy évre a bázeli zsinaton ülésező egyházi vezetők már egyértelműen boszorkányként emlegették. A szent és a boszorkány összehasonlítása mögött egyébként fontos tipológiai rokonság rejlik: a középkori és kora újkori Európa hitvilága mindkét esetben valódi, környezetük által ismert embereknek tulajdonított természetfeletti tulajdonságokat, ami úgy történt, hogy tanúvallomást tettek róla azok, akik e természetfeletti képességeket saját életükben „megtapasztalták”.
A boszorkányvádaskodás terjedéséhez a XVI. század folyamán jelentősen hozzájárultak a reformáció nyomán kialakuló hitviták, majd vallásháborúk. Miközben a kereszténység egy bensőségesebb, babonáktól megtisztított változatát hirdette, Luther Márton mégis nagy jelentőséget tulajdonított a mindenütt kísértő sátán ténykedésének. Az egyik leghíresebb hozzá kapcsolódó legenda, hogy wartburgi cellájában hozzávágta tintatartóját a megjelenő sátánhoz, hogy elkergesse. A népi babonák elleni küzdelem jegyében a reformáció másik irányzata, Kálvin János hívei ugyancsak kíméletlen harcot folytattak a keresztény közösségek fő ellenségeinek tartott boszorkányok, valamint a népi kuruzslók, javasasszonyok, bábák ellen. A Kálvin vezetése alatt álló Genfben sűrűn lobbantak lángra a boszorkányokat égető máglyák…
A nagy boszorkányüldözések kialakulásában jelentős szerepe lehetett a kora újkor természeti katasztrófáinak, gazdasági válságainak és társadalmi feszültségeinek. A vádaskodások általában olyan időszakokban szaporodtak el, amikor az aszályok, éhínségek, járványok és háborúk megpróbáltatásaitól megviselt falusi és városi közösségek bűnbakok „találásával” reagáltak a nehéz helyzetre és annak társadalmi-emberi konfliktusaira. A boszorkányvád gyakran olyan nehezen kezelhető feszültségekből pattant ki, mint például a szomszédság.
Az európai boszorkányüldözések kialakulásának áttekintése után az előadás második felében a magyarországi adatok felé fordult az előadó. Az elmúlt évtizedekben jelentős eredmények születtek a XV–XVIII. századi magyarországi boszorkányperek forrásanyagának feltárásában és értelmezésében, s ebben központi szerepet játszott Pócs Éva kutatócsoportja az MTA Néprajzi Kutatóintézetében, amelyben folkloristák és történészek vettek részt. Részben arra törekedtek, hogy számítógépes elemzési módszert dolgozzanak ki, amely képes arra, hogy a boszorkányvádak monoton, sztereotip, meseszerű történeteit csoportosítsa, és típusokba rendezze a megszületésükhöz vezető különböző történelmi, társadalmi helyzetek, valamint a regionális, etnikai különbségek szerint. Másfelől pedig arra, hogy a hat-hét kötetnyi publikált boszorkányper-dokumentációt további, még ismeretlen levéltári forrásokkal egészítsék ki. Mintegy két évtized alatt sikerült megduplázniuk a publikált boszorkányperek számát, és sokkal pontosabb statisztikai képet alkotniuk a boszorkányüldözés magyarországi alakulásáról.
A 2275 perben vád alá helyezett 4212 „boszorkány” és a 702 bizonyosan végrehajtott halálos ítélet szomorú statisztikája nem igazolja azt a korábbi vélekedést, miszerint ez az előítélet, Könyves Kálmán nyomán, nálunk nem vezetett olyan üldözésekhez, mint Nyugaton. Legfeljebb annyit mondhatunk el, hogy nálunk viszonylag későn, az 1560-as években kezdődtek az első jelentősebb üldözési hullámok, és csak a XVII. század végén, a XVIII. század elején öltöttek tömeges méretet, amikor Hollandiában, Franciaországban, Angliában már alábbhagyott vagy teljesen meg is szűnt ez a hisztéria. Magyarországon csak Mária Terézia büntetőjogi reformjaival lehetett véget vetni az üldözéseknek. A perek száma a török hódoltság végleges felszámolása után kezdett emelkedni, 1690 táján, majd igazán félelmetes méreteket a Rákóczi-féle szabadságharc leverése után öltött.
Végül szóljunk a boszorkányüldözés legpusztítóbb megnyilvánulásáról, a boszorkánypánikról, vagy ahogy németül és angolul nevezik, a boszorkányőrületről. A boszorkányüldözés több évszázadon át Európa-szerte „szokványos” formái mellett egyes helyeken időről időre sokkal intenzívebb, áldozatok tucatjait, akár százait követelő boszorkánypánik tört ki a XV–XVIII. században. Az elsőt az észak-franciaországi Arras városában jegyezték fel 1459 és 1461 között, ezt számos németországi pánik követte, különösen a vallásháborúk idején, s nem nagyon maradt el ettől a franciaországi üldözések hevessége sem.
Magyarországon egyetlen ilyen pánik alakult ki: az 1728-ban lefolytatott nagy szegedi boszorkányüldözés. Az itt kialakuló üldözések során negyvenegy vádlott ellen indult per, és több mint száz további gyanúsítottról érkezett feljelentés a bíróságra 1728 és 1744 között. Közülük tizennégyet megégettek, ketten börtönben haltak meg. A szegedi üldözéseknél jól láthatók a boszorkányvádak kirobbanását megelőző válság tényezői: az 1709 és 1713 közötti pestis; az 1712-es árvíz; az 1728-as szárazság; a török hódoltság után fejlődésnek indult város lakosságának robbanásszerű növekedése. A szegedi perek kitűntek azzal, hogy a magyar boszorkányperek folyamán talán sehol sem alkalmazták a kínvallatást ilyen következetes és brutális módon, s ennek eredményeképp innen maradtak ránk a legrészletesebb boszorkányvallomások. A boszorkánytéma érdekességén, egzotikumán, színességén túl elsősorban azért a szomorú tanulságért kell tanulmányozni az üldözés történelmi dokumentumait, hogy megismerhessük, milyen szörnyűségekre képes az ember, ha rossz irányba terelgetik indulatait, ha kihasználják szorongásait.
A fenti szöveg az április 10-én elhangzott előadás rövidített változata. A következő előadást április 24-én 19.30-kor a Jövő Háza Teátrumban (Budapest II., Fény utca 20–22.) Nékám Kristóf tartja Meddig leszünk még allergiások? címmel. A részvétel ingyenes, az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu weblapon találják meg az érdeklődők.
Kapu Tiborra újabb fontos feladat vár, december 21-ig van lehetőség segíteni















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!