Karácsony íze aranyárban – milliárdos üzlet a szaloncukor Magyarországon

A kakaó és a csomagolás drágulása alapjaiban határozta meg a hazai piac 2025-ös árait. Az alapanyagok árának növekedése alaposan feltornázta a szaloncukor termékkategória árát. Forgalmi adatok még nincsenek, a piac nagysága 3-3,5 ezer tonna közötti méretre tehető, de a szaloncukor csak karácsony előtt adható el.

2025. 12. 19. 10:54
Fotó: H. BARANYAI EDINA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés olyan termék van, amely ennyire szorosan összeforrt volna a magyar karácsonnyal, mint a szaloncukor. Bár sokáig afféle „magától értetődő” ünnepi kelléknek számított, ma már komoly gazdasági súlya van: iparági becslések és a Magyar Édesipari Szövetség számításai szerint évente több mint háromezer tonna szaloncukor fogy el idehaza, húszmilliárd forintot meghaladó értékben.

20241126 Zalaegerszeg Szaloncukor körkép, a zalaegerszegi piacon. Takács Tiborné Éva zalaegerszegi standjához folyamatosan érkeztek a vásárlók, már most kelendő a szaloncukor.Fotó: Pezzetta Umberto puZalai Hírlap
Szaloncukor (Fotó: Pezzetta Umberto)

Ez elsőre talán nem tűnik óriásinak a teljes csokoládépiac mellett, csakhogy van egy fontos különbség: a szaloncukor gyakorlatilag mindössze két hónap alatt realizálja ezt a forgalmat. Ebben a rövid időszakban dől el gyártók és kereskedők éve, profitja, sőt sokszor a következő szezon stratégiája is.

Ami az árakat illeti, a kakaó az elmúlt időszakban jelentősen drágult, ráadásul a piacot is nagy bizonytalanság övezi az árak alakulásával kapcsolatban, ami a hazai gyártók működésére is rányomja a bélyegét. Szinte lehetetlen előre kikalkulálni a későbbi beszerzési árakat, és a cégeknek be kell magukat biztosítaniuk az alapanyag árváltozások ellen. A piaci bizonytalanságokat be kellett árazni, ezzel idén jelentősen megugrott a szaloncukor, főleg a prémium szegmens ára.

Az olcsóbb termékeknél sem volt elkerülhető az áremelés, ráadásul ezen szezonális termékek (szinte minden esetben) döntő részben nemes és drága anyagokból, kakaóvajból, csokoládéból, marcipánból, pisztáciából készülnek. A gyártók költségeit pedig a kézzel készült vagy munkaigényes elem és a díszcsomagolás is tovább növeli. Fontos megjegyezni, hogy bő egy évtizede teljesen átalakult a piac azzal, hogy gyártóként megerősödött a Szamos és Stühmer. A két cég létrehozta és megerősítette a termékkörben a kisüzemi kategóriát. Mára ez annyira erős lett, hogy a kiskereskedelmi láncok a lédig saját márkás körbe is beemelték. Korábban csak az olcsó kategóriában alkalmazták a kereskedelmi saját márkát.

Multik, saját márkák és kézműves csodák – zsúfolt a szaloncukor-választék

Az Édességgyártók Szövetségének adatai szerint a 2025-ös ünnepi szezonban az látszott, hogy a vásárlók két irányba mozdulnak: egyrészt továbbra is nagyon erős az érdeklődés a hagyományos, nosztalgikus ízek és formák iránt, amelyek zászlóvivője egyértelműen a zselés szaloncukor. Ezt a terméket a kókuszos, marcipános és mogyorókrémes követi, másrészt egyre többen keresik az innovatív, különlegesebb szaloncukrokat, mint például a magas gyümölcstartalmú (körte, áfonya, rumos vagy vörösboros szilva), vagy prémium olajos magvakkal, pisztácia- vagy diótöltelékkel készített szaloncukrokat.

A szaloncukorpiac egyik legérdekesebb sajátossága a rendkívüli sokszínűség. Pontos szereplőszámról nincs hiteles adat, de a kínálat alapján egyértelmű: erősen szegmentált piacról beszélünk.

Jelen vannak 

  • a nagy nemzetközi 
  • és hazai édesipari cégek, mellettük 
  • a kiskereskedelmi láncok saját márkás termékei, 

amelyek a diszkontok, szuper- és hipermarketek hatalmas hálózatán keresztül jutnak el a vásárlókhoz. Az elmúlt években pedig látványosan megszaporodtak a kézműves gyártók és cukrászatok, akik egyedi ízekkel és prémium megoldásokkal próbálnak kitűnni.

Volumenben továbbra is a nagy gyártók diktálják a tempót: ők azok, akik képesek országos szinten, stabil minőségben és nagy mennyiségben kiszolgálni a kereskedelmi igényeket – különösen egy ilyen rövid, de intenzív szezonban.

Stühmer: hagyomány, innováció és az űrből érkező szaloncukor

A magyar szaloncukor-piacról lehetetlen úgy beszélni, hogy ne kerüljön szóba a Stühmer neve. Pontos piaci részesedés nélkül is kijelenthető: a márka megkerülhetetlen szereplő. Nem véletlenül – a mai szaloncukorformát és az ikonikus csomagolást Stühmer Frigyes dolgozta ki, amelyet azóta is az egész iparág használ.

A Stühmer filozófiája szerint a hagyomány nem a megállást, hanem az állandó megújulást jelenti – válaszolta a cég a kérdéseinkre. Ennek jegyében idén 38-féle íz szerepel a kínálatban, lédig és díszdobozos kiszerelésben egyaránt. Az egyik legkülönlegesebb újdonság az a szaloncukor, amely a Kapu Tibor által a világűrbe is eljutott Stühmer űrcsoki inspirációjára született.

Az idei szezonban ráadásul teljes körű csomagolásfejlesztés is megvalósult: a termékek elegánsabb, modernebb külsőt kaptak, miközben a prémium minőség változatlan maradt. 

A Stühmer szaloncukrok ma már nemcsak a hagyományos bolti csatornákban érhetők el, hanem a márka saját üzleteiben, a webshopban és céges ügyfelek számára is.

A megmaradt készletek kérdése sok gyártónál komoly fejtörést okoz, a Stühmernél azonban a precíz tervezés és a sokcsatornás értékesítés a kulcs. A szezon végére gyakorlatilag minden termék gazdára talál – legkésőbb az új év első hónapjaiban. Ehhez már nyáron elindul a gyártás, rugalmas kapacitásokkal és utángyártási lehetőségekkel felkészülve a váratlan slágertermékekre.

Később vásárolunk, kevesebbet költünk – de a szaloncukor marad

Az infláció és az alapanyagárak emelkedése a szaloncukorpiacot sem hagyta érintetlenül. A fogyasztók egy része olcsóbb termékek felé fordult, mások viszont kitartottak a prémium minőség mellett – gyakran kisebb kosárértékkel. Az idei szezonban két trend rajzolódik ki: később indul a vásárlás, és csökken az egy vásárlásra jutó költés – legalábbis ez derül ki a Stühmer adataiból.

Mindez még inkább felértékeli a hatékony kommunikáció szerepét. Nem véletlen, hogy a Stühmer már nyár végén megszólítja leglojálisabb rajongóit.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.