Légi szerencsétlenségben vesztette életét Scott Crossfield amerikai pilóta és repülőmérnök. Holttestét a georgiai Atlantától északnyugatra magasodó hegyekben csütörtökön találták meg, egy nappal azután, hogy a 84 éves Crossfield által vezetett, Alabamából Virginiába tartó egymotoros kisrepülő eltűnt a radarról. A katasztrófát a térségben tomboló vihar számlájára írják – adta hírül az AP.
Chuck Yeager, a légierő egykori pilótája, aki a sebességi rekordok hajszolásában hosszú időn át Crossfield riválisa volt, úgy gondolja: a veterán repülős kereste a veszélyt, mindig kihívta maga ellen a sorsot, és végül ez okozta vesztét. Legtöbb barátja azonban érthetetlennek tartja, hogy a kis Cessnában lelte halálát az az ember, akit tervezőként, illetve pilótaként is a repülés és az űrrepülés úttörőjének tartanak. Az ötvenes években nemcsak részt vett az űrsiklók elődjének, a North American X–15 rakétameghajtású repülőgépnek a tervezésében, hanem elsőként próbálhatta ki a járművet 1959. január 8-án. Mivel az X–15 nyolcvan kilométeres magasságba emelkedett, és így elérte a világűr szélét, Crossfieldet az első amerikai űrhajósnak tekintik. Úgy emlékeznek rá, mint aki fénykorában egymás után vállalta a legveszélyesebb feladatokat is, és mindig egy darabban hozta le a rábízott gépet.
Crossfield az ötvenes években a NASA elődje, a NACA civil alkalmazottjaként tevékenykedett. Mivel a második világháborúban pilótaként szolgált a haditengerészetnél, bekapcsolódhatott a hangsebesség elérését célzó repülési kísérletekbe. A világ 1953. november 20-án ismerte meg a nevét, amikor – csaknem huszonkét kilométeres magasságban – a Douglas Skyrocket típusú kísérleti repülővel elérte a szuperszonikus sebesség kétszeresét. Később számos, az űrrepülést szolgáló szerkezet tesztelésében vett részt, és mérnökként bekapcsolódott az Apollo-programba is.
Michael Griffin, a NASA igazgatója úgy véli, kísérleti repüléseivel Crossfield nagyobb kockázatot vállalt, mint az első űrutazók, akiknek űrhajóját a Földről irányították, és mert a levegőben saját tervező- munkájának eredményét is tesztelte, több tapasztalattal járulhatott hozzá a fejlődéshez, mint a konstrukcióban járatlan pilóták. A nyolcvanas éveiben járó Crossfield már nem kapott úttörő feladatokat, de rendszeresen vezette apró repülőjét, amiben a végzet elérte.
Karácsony íze aranyárban – milliárdos üzlet a szaloncukor Magyarországon















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!