Feszület és kalapács

Szarka Ágota
2006. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha a mesék elvarázsolt tavaszi kertjében volnánk. Péliföldszentkereszten a templommal, a különleges kálváriával megkoronázott táj harmóniáját nem zavarja semmi. A kegyhely szomszédságában tanyát ütő „új földesúr” birtoka is hívogatóan szép. Lovak legelésznek a vízfolyások elrekesztésével kialakított tavacskák mentén, a paraszti építkezés hagyományait folytató udvarházak előtt. A valamikori szocialista iparvidékek – Dorog, Tokodaltáró, Nyergesújfalu – roncsainak szomszédságában Péliföldszentkereszt a háború előtti bányászethoszt is őrzi. Az oda vezető út világokat választ el, pedig csak néhány tíz kilométerről van szó.
A Gerecse szívében fekvő magaslaton hajdanában a templomosok építettek rendházat. Az egykori középkori templom romjai az 1700-as években még álltak, és – ahogy Andrásfalvy János ifjú szaleziánus szerzetes meséli – jámbor remeték tanyáztak a pusztuló falak között. 1735-ben készült el a mostani barokk templom, amelyet a szent kereszt kultuszának ápolására szenteltek fel. Aztán megépült a rendház az elhagyott remeteszállások helyén, majd a búcsúsoknak a kocsmaház. Merthogy csoda is történt itt – 1735-ben egy sánta kisfiú meggyógyult –, így hát Péliföldszentkereszt hivatalos zarándokhely lett. Május 3-án, a szent kereszt megtalálásának ünnepén és szeptember 14-én, a szent kereszt felmagasztalásának ünnepén búcsújárók tömege érkezik a kegyhelyre, közöttük igen sok a roma.
A templomosok után több szerzetesrend próbált meg gyökeret ereszteni ebben a földben, de csak a szaleziánusok voltak igazán kitartóak. A XVIII. században a nazarénusok voltak az elsők, de hét év után elköltöztek. Ittjártukat őrzi a főoltár vörös márványába vésett felirat: „INNR”. A „fehér barátok”, azaz a pálos szerzetesek kétszer is megtelepedtek, majd tovább vándoroltak. Végül a múlt század elején Don Bosco szalézi társasága vette át a kegyhelyet. 1913-ban Olaszországból, a Magyar Szalézi Intézetből 40 alsó gimnazista érkezett Péliföldszentkeresztre tanáraikkal, nevelőikkel együtt. Nemsokára kollégium, szalézi főiskola, zarándokház épült a templom mellé. A kegyhely a környék – a zömmel bányászok lakta vidék – szellemi központjává vált.
A lourdes-i Szűz Mária barlangjához hegyi ösvény vezet a templom háta mögött. Csobogó forráskút várja a vándort: a kőbe vésett felirat szerint a víz nem csodatévő, csak az alázat csodatévő erejét hirdeti, és ez sem kevés.
„Ezt a barlangot a Szent Szűz iránti hálából dr. Schmidt Sándor m. kir. bányaügyi főtanácsos, Dorog, bányaigazgató építette újjá, bányásztársadalmának áldozatos készségével” – olvasható a máltai kereszttel díszített kőlapon. A péliföldszentkereszti kegyhelyen minden a hajdanvolt bányászok áhítatáról beszél. És a hazaszeretetről:
„Itt várja a seregek urának ítéletét hét hősi halált halt magyar honvéd. 1945.
Harcunk véres rögein
új öröm fakadjon
Boldogasszony mosolyától
Minden magyar arcon” – ez áll a timpanonnal díszített síremléken, Szűz Mária barlangja mellett. A kereszten a nemzetiszín szalagok kifakultak ugyan, de tanúsítják, hogy évről évre megemlékeznek a hét katonáról, akik az ország védelmében kitartottak itt az utolsó töltényig.
A barlanghoz vezető út tövében kis kunyhó, előtte méhkaptárok. A gazda, aki már túl van a hetvenedik évén, szívesen mesél. A méhészkedést még apjától tanulta, de hogy folytatja-e majd valaki a családból, az igen kétséges.
– Nem lehet ebből már megélni, inkább csak megszokásból, leginkább a maga szórakoztatására csinálja az ember. Nem úgy, mint régen. Beengedik az országba a sok olcsó bóvlit, drágállják az emberek a jó hazai terméket – mondja. Szavaiból kiderül: volt errefelé annak idején egy virágzó téesz, csak hát a rendszerváltozáskor „szétlopták”. Ő mindenesetre ragaszkodik ehhez a talpalatnyi földhöz itt a kegyhely szomszédságában, és amíg bírja, ha más nem is, de méz mindig lesz a családnak.
A barlangtól a kálvária felé hegynek visz az út. Mint míves ékszerdobozok sorakoznak a stációk – a századforduló romantikus múltidézésében fogant épületek: az összes nagy történelmi stílus képviselteti magát: neogótikus, neoreneszánsz, klasszicista, barokk díszletek fogják keretbe a passió jeleneteit az erdei csendben. Rajtuk márványtáblák, szerényen elrejtve, az építtető bányászcsaládok nevével. Szinte kivétel nélkül sváb nevek. Erről a tájékról is sokakat elűztek annak idején a népi demokrácia nevében. A kereszteket is megpróbálták végleg száműzni, de az már nem ment olyan könnyen, mint a kiszolgáltatott emberek bevagonírozása.
A szaleziánus szerzetesek apró sírkertjében, a kálvária mellett vörösmárvány sírkövek őrzik a kommunista felvilágosodás emlékét: kalapáccsal verték le mindegyik tetejéről a keresztet, de nem csak onnan: ahogy Andrásfalvy atya mondja, a kálvária stációiról is.
Ez a dühödt barbarizmus tán annak is köszönhető volt, hogy Mindszenty bíboros innen indította az 1946–47-re hirdetett engesztelő Mária-évi zarándoklatát. Hiába volt zárlat, hiába vonultak fel a katonák, az emberek az erdőkön át, árkon-bokron keresztül jöttek Péliföldszentkeresztre, hogy meghallgassák prédikációját.
1950-ben a szaleziánus rendet is feloszlatták, a fél évszázados munkával felépített, virágzó ifjúságnevelési központ épületeit államosították. 1981-ig vájáriskola működött itt, majd az emeletes zarándokházat börtönné alakították. Az elítéltek a környékbeli szénbányákban dolgoztak. A teológia épülete pedig a téesz vadászházaként adott otthont a szocialista tivornyáknak.
Aztán a levert, elüldözött kereszt mégis visszatért. A rendszerváltozás után, 1992-ben a szaleziánus rend ismét megkapta a rendházat, és munkához kezdett, a rend jelszavának jegyében: „Da mihi animas, cetera tolle!”, azaz „Adj nekem lelkeket, Uram, minden mást vegyél el!”
A templom Krisztus szent keresztjének darabját őrzi. A kegyhely az elmúlt században megjárta a maga passióját. Bányászat már nemigen van errefelé, de a kálváriaépítő hajdani bányászcsaládok nyomait nem sikerült eltörölni, nevüket és kezük nyomát őrzik a stációk. A szaleziánusok pedig Don Bosco szellemében újra az ifjúság tanításával, nevelésével foglalkoznak. Lelkigyakorlatokat, ifjúsági táborokat tartanak, a rendházban mindenkit szeretettel várnak, aki elmélyülésre vágyik, vagy csak kirándulni szeretne a környéken.
Péliföldszentkereszt szigetnek tűnik, s ahogy távolodik tőle az utazó, egyre erősebb a zaj, egyre markánsabban mutatkoznak meg a táj történelem marta sebei.
A tokodi hősi emlékmű ősmagyar kürtösét és világháborús bakáját kovácsoltvas kerítés óvja, a nyílhegyben végződő elemekre valaki üdítőitalos fémdobozokat aggatott. Bizarr látvány. Mikor az egyik helyi kocsmában érdeklődünk felőle, a vendégek összevesznek: azt se tudják, milyen emlékműről beszélünk. Szomoron egy kitelepített sváb családból származó, jelenleg munka nélküli, valaha jobb napokat látott hölgy oktat ki minket: könnyes szemmel dicsőíti Kádárt. A falu határában, a kopár domboldalon fehér mészkőből kirakott üdvözlő felirat fogadja a látogatót: kis magyar Hollywood. A helyi iskolások évről évre tavasztájon kivonulnak, és kalákában kijavítják a betűket, lefestik a köveket, hogy olvasható maradjon az üzenet.
– Én is mindig ott voltam a hegyen, amíg tanultam. Jó buli volt – válaszolja kérdésemre egy húszas éveinek elején járó nő.
– Munkahely? Tervek?
– Hát az nincs… Innen csak bejárni lehet Dorogra vagy Nyergesújfalura, Esztergomba. De ott se nagyon kapkodnak az ember után. Majdcsak lesz valahogy… – vonja meg a vállát mosolyogva.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.