Két gazdasági lehetőség

2006. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú idő óta most fordul elő, hogy két, alapvetően nagypolitikai és koncepcionális kérdésben – költségvetési tanács felállítása és alternatív pénzügyi mérleg készítése – is bírja a Fidesz a közgazdászszakma elvi támogatását. Ennek hátterében természetesen nem a szimpátiafordulat áll, hanem a makrogazdasági körülmények. Helyzet van.
Röviden a két felvetésről. A költségvetési tanács felállítása azért indokolt, mert önmagában a költségvetési törvény nem tudja szabályozni a büdzsé túlköltekezését, ezért egy semlegesebb, független pozícióban lévő szaktekintélyekből álló, négytagú tanács feladata lenne a költségvetési törvények véleményezése, amely egy alkalommal a kormánynak, egy alkalommal pedig az Országgyűlésnek is visszaküldhetné a javaslatot. A fideszes verzió szerint ha a kormány túllépi a tervezett költségvetési hiányt, csökkenteni kell a miniszterelnök és a miniszterek fizetését. A közpénzek elköltésének kockázatát tehát célszerű összekapcsolni a személyes felelősséggel is. Több mint szimpatikus a gondolat. A pénzügyi mérleg szükségességét az indokolja, hogy az államháztartás áttekinthetősége ma rosszabb, mint például tíz évvel ezelőtt. A szakértők ezért jogosnak tartják, hogy tisztán akar látni a Fidesz.
A lényeg persze az, hogy a sokáig szilárd forintárfolyam hektikus ingadozása ráirányította a figyelmet arra, hogy a kedvezőtlen külpiaci változások fokozottan sújthatják az egyébként is egyensúlyhiánnyal küszködő gazdaságokat. Különösen Magyarországot. Ám a választásokra hangolt kormánypártok mégis tagadják, hogy gyors csomagra, áldozatokkal járó költségvetési korrekcióra lenne szükség. Hiszen mint azt tudjuk: dübörög a gazdaság. Csak emlékeztetőül: a CNBC tévécsatorna egyik műsorában a múlt héten azt ecsetelték, hogy technikai alapon minden további nélkül 300 forintig szaladhat az eurókurzus. Vagyis: már Amerikában is téma a forint. De ne riogassunk: az említett árfolyam eléréséhez több tényező egybeesésére van szükség. Amúgy az OTP Bank Elemzői Központja azt valószínűsítette – a forintárfolyamra ható külföldi és belföldi tényezők alapján –, hogy az elkövetkezendő egy-két hónap során a nemzeti valuta nem erősödik vissza az euróhoz viszonyított korábbi 250–255-ös szintre, ráadásul jelentősnek látják a szakemberek a további forintgyengülés kockázatát. A bank elemzői a következő három hónapon belül a 265–270 forintos sávban valószínűsítik az árfolyamot, nem zárva ki a 270 forint feletti szinteket sem.
Az OTP-hez hasonló aggályokat fogalmazott meg a Goldman Sachs befektetőház is, amely szerint az euró forintárfolyama 270–280 között fog beállni, sőt rövid távon 280 feletti kurzus sem kizárt. S ide kívánkozik a Financial Times legutóbbi, hazánkkal foglalkozó összeállítása, miszerint a fejlett piac kamatemelései mellett egy esetleges, küszöbönálló izlandi valutaválság elsőként a forintot ránthatja magával, a magyar fundamentumok ugyanis a legrosszabbak a régióban.
A háromszázas határt szakértők így magyarázzák: a Brüsszelben visszadobott konvergenciaprogramunk nem hiteles, az államháztartási és a folyó hiány pedig az eget verdesi. Másfelől ha módosítani kellene a büdzsét, s a kormány nem kezd hozzá a reformokhoz, nem áll elő egy hiteles euróbevezetési tervvel, akkor szintén jöhet a feketeleves. Ezek együttes hatásaként gazdaságilag elképesztő helyzet jöhet létre. Előfordulhat, hogy a forint elszakad a régió több devizájától, és nem lesznek befektetők, akik állampapírokat vásárolnának. A Magyar Nemzeti Bank jelentős kamatemelésre kényszerülhet. Amúgy ezt a víziót osztja a Financial Times is. A brit lap szerint új pénzügyi vészhelyzet kezd kibontakozni. Hazánk pozícióját Izlandhoz hasonlítja az üzleti napilap: a szigetország devizája az év eleje óta 15 százalékot gyengült, ezért a jegybank hatalmas, 75 bázispontos kamatemelésre kényszerült a napokban – 11,5 százalékig emelték az alapkamat szintjét. A gazdasági lap úgy tartja: ez lehet a sorsa Magyarországnak is. Ugyanakkor a térség többi országát nem vagy csak jóval kevésbé érintené egy ilyen piaci helyzet, miután Csehországban és Szlovákiában rendben és egyben van a gazdaság, s a konvergenciaprogramokkal sincs gond. Egy biztos: a magyar gazdaság a legsérülékenyebb, az irdatlan magas külső finanszírozás és a kezelhetetlen államháztartási deficit miatt.
Minden amellett szól tehát, hogy a választásokat követően a győztes párt olyan kiigazító intézkedésekkel álljon elő, amelyek eloszlatják a piacok kételyeit, illetve hitelesítik az euróbevezetés menetrendjét vázoló, újraírt konvergenciaprogramot, amelyet Brüsszel szeptemberben vár hazánktól.
Többféle lehetőség is kínálkozik. Ha a baloldali pártok maradnak hatalmon, nagy valószínűséggel a válságmenedzselés a Bokros-csomagra emlékeztet majd. Kiadás-bevétel: húzd meg, ereszd meg. Ám aggasztóbb, hogy nem tudni: készen áll-e bármiféle vészforgatókönyv. Hiszen szeptemberig aktualizálni kell a konvergenciaprogramot is, ami bizony kemény korrekciót is jelent. Az OTP közgazdászainak becslései szerint egyébként a GDP két-három százalékának megfelelő, rövid távon is megvalósítható fiskális megtakarítás, illetve hasonló nagyságrendű bevételnövelési lehetőség mutatkozik a költségvetésben. Volna tehát tartalék. Nagy kérdés, lesz-e elegendő bátorsága ahhoz a jelenlegi kormánykoalíciónak, hogy az önkormányzati választások előtt megtegye a szükséges, népszerűtlen intézkedéseket.
Ha viszont a Fidesz kapja a felhatalmazást a választóktól a kormányalakításra, úgy feltehetőleg egyszerre indítja el a növekedésgyorsító és az egyensúlyjavító programot. Hogy ne áruljunk zsákbamacskát: ellenzéki győzelem esetén a kormányváltástól szeptember elsejéig, a konvergenciaprogram benyújtásáig terjedő időszakban a több mint jelképes lépéseket kell elindítani. A Fidesz gazdaságpolitikusainak nyilatkozataiból az derül ki, hogy a jelenleginél kisebb kormányt kívánnak alakítani, és heteken belül előállnának egy államreformprogrammal is, amely hitelesíti a kiadáscsökkentés lehetőségét. A gondot az okozza, hogy ehhez számos kétharmados törvényt is módosítani kellene. A szóban forgó jogszabályokat illetően az új kormány javaslatot tehet majd közmegegyezésre az új ellenzéknek. Ősszel pedig kiderülne az is, hogy elfogadja-e Brüsszel az átdolgozott konvergenciadokumentumot, beindul-e a munkahelyteremtés, esetlegesen lesz-e hangulatváltás. Az egyensúly rendbetétele, a hitelesség, kiszámíthatóság visszaszerzése és a növekedési fordulat döntő mértékben a gazdaságpszichológián múlik: azon, hogy a hazai vállalkozások, háztartások és a külföldi befektetők elhiszik-e, hogy ugyan a 2006. esztendő költségvetési szempontból teljesen elúszott, de működik az adócsökkentéssel, munkahelyteremtéssel, bevételnövekedéssel párhuzamos, hosszú távú reformprogramok rendet teremtő logikája. A kialakult helyzetben aligha lehet terápia, hogy bármilyen adóemeléssel és csupán kiadáscsökkentésre építve vissza lehet állítani a magyar egyensúlyt. A jósolt, nyolc-tíz százalékos GDP-arányos államháztartási hiány mellett ez már nem működik.
A lényeg, hogy a Fidesz bevezetőben említett két javaslata, vagyis a költségvetési tanács felállítása és alternatív pénzügyi mérleg készítése elnyerte a szakmai támogatást. A második gazdaságpszichológiai vizsga sikeressége a választókon, majd a piacon múlik. A többit – április 9-e után – meglátjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.