Magyar tej Arábiában

Bár az arab világ haragját kiváltó Mohamed-karikatúrák a magyar lapokban is megjelentek, a dán termékekkel szembeni embargóból jó néhány magyar tejipari vállalatnak sikerült hasznot húznia. A cégek remélik, hogy a tilalom feloldása után is képesek lesznek az új piacok megtartására.

Kiss Roland
2006. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökken a Magyarországon feldolgozott tej mennyisége: a 2005-ös tejfelvásárlás már a másfél milliárd literes szint alatt maradt. Ezért a magyar tejiparnak – némi képzavarral – úgy kellenek az új piacok, mint egy falat kenyér. Némileg meglepő módon a hazai cégeknek a Mohamed prófétáról először Dániában közölt karikatúrák jelentették a kitörési pontot. A mozlim híveket komoly haragra gerjesztő gúnyrajzok hatására ugyanis az arab országok tilalmi listára helyezték a dán termékeket, és a tejiparáról híres országon az sem sokat segített, hogy „made in Denmark” helyett „made in the EU” felirattal próbálta a muzulmánok asztalára csempészni a körükben amúgy igen népszerű dán sajtokat. A lehetőségen kapva kaptak a magyar vállalatok, amelyeket az sem gátolt meg piacaik bővítésében, hogy Magyarországon az uniós szabályozás értelmében tilos feta- sajtot gyártani. Az ezzel szinte megegyező, úgynevezett krémfehér sajtot készítő cégek közül a kőröstetétleni Kőröstej Kft. idén már kétszeres exporttal, öt-hatezer tonnával számol az arab piacok tekintetében. A terjeszkedésben a vállalat javára vált, hogy tulajdonosa, Riad Naboulsi libanoni származású üzletember jó viszonyban van a helyi arab közösségekkel. E kapcsolatok révén, valamint az arab országok magyarországi nagyköveteivel folytatott megbeszélések hatására a Kőröstej tulajdonosa elérte, hogy bár a karikatúrákat magyar lapok is leközölték, cége mégis szállíthasson a térségbe. Jóllehet a Magyarországon élő arabok is sérelmezték a Magyar Hírlapban és a Népszabadságban publikált gúnyrajzokat, Riad Naboulsi szerint hazánk „kihágása” kevésbé került be a közel-keleti országok köztudatába, így Magyarország megúszta azt, hogy a kemény bojkottal sújtandó országok között szerepeljen.
A Kőröstej mellett két másik magyar cég, a Sole-MiZo Rt. és a Kisteleki M+M Sajtgyártó Kft. is előretört az arab piacokon. Szentesi László, a Sole-MiZo kereskedelmi és marketingigazgatója szintén azzal magyarázza a bővülést, hogy a mozlimok haragja Dánia és a nagy európai országok ellen irányult. A magyar vállalatok abban reménykednek, hogy új piacaikat a Dánia elleni bojkott feloldása után is képesek lesznek megtartani. Az arab országok egyelőre a dánok hivatalos bocsánatkérésére várnak. Úgy tűnik azonban, a muzulmánok „egyéni” lépésekre is nyitottak: az al-Arabíja hírportál szerint az iszlám nemzetközi konferencia a napokban oldotta fel a bojkottot a dán ArLa Foods ellen, azután, hogy a vállalat elítélte a Mohamed-karikatúrákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.