Óriási várakozás előzte meg Magyarországon az úgynevezett outletközpontok, magyarul kiárusítóházak megnyitását. Ennek oka, hogy honfitársaink közül sokan – elsősorban Nyugat-Magyarországról és a fővárosból – rendszeresen kiutaznak az ausztriai outletközpontba vásárolni. Parndorfban ugyanis viszonylag olcsón lehet beszerezni a világmárkás ruhaneműt (cipőt, sportruházatot és a farmereket), illetve lakáshasználati cikkeket, esetleg a leghíresebb svájci édességeket. Bármilyen meglepő, a statisztikák szerint a hazai outletvásárlók – akik a biatorbágyi üzletekben keresik-kutatják a portékákat –, 90 százaléka még sohasem járt például az osztrák bevásárlóközpontban.
Leteszteltük, mi is az „árhelyzet” Parndorfban, illetve annak hazai megfelelőjében. Nos, a „kötelező” költségekről csak annyit, hogy a Budapest–Parndorf útvonal a sztrádán – természetesen osztrák és magyar autópálya-matricával felszerelkezve –, folyamatosan emelkedő benzinárak mellett, 12-15 ezer forintot kóstál. Ráadásul az euróért is egyre többet fizetünk. S nem árt fejben tartani: miután hazánk csaknem két esztendeje tagja az Európai Uniónak, az Ausztriában megvásárolt termékek után már nem jár vissza a többletadó, a mehrversteuer sem. Szemben az itthoni helyzettel: az áfacsökkentés ugyanis – például a ruhaneműk és cipők esetében – már érezteti pozitív hatását. Tehát a parndorfi kiruccanás nemcsak többórás utazással jár, hanem jelentős kiadásokkal is. Ugyanakkor a legnagyobb világmárkák lerakatával találkozhatunk a határtól alig 20 kilométerre. Immár százhúsz boltban négyszáz vezető márka várja a vásárlókat. Hogy csak a javát említsük: Barbour, Tommy Hillfiger, Polo Ralph Lauren, Timberland, Lacoste, Camel, Mexx, Mustang, vagy éppen Rene Lazard. Úgy tűnik, az olcsó beszerzés divatja maradandó: sokan esküsznek rá, hogy akár 40 százalékot is megtakarítanak, ha a felsorolt világmárkákból vásárolnak Ausztriában. Jöjjön néhány tétel. Ott jártunkkor a Camel ingeket magyar forintban átszámolva hétezer forintért, míg például a lélegző talpú, Geox cipőket 14-25 ezer forintért árusították a boltokban. A Pepe Jeans üzleteiben pedig a női blúzokat 8-12 ezer forintért kínálták. Viszont Mustang farmeringeket tízezer forint alatt nem láttunk, ugyanakkor a klasszikus Nike pólókat már háromezer forintért „ránk sózták” az amúgy igen kedves, esetenként magyarul is beszélő eladók. Láttunk azonban 200 eurós, vagyis 53 ezer forintért a vitrinben heverő Polo Ralph Lauren ballonkabátot is.
Amúgy a parndorfi Designer Outlet nem győz terjeszkedni. Mint említettük, 120 kereskedelmi egység várja a vásárlókat, és ezek közül 30 üzlet a télen nyílt meg. Rögzítsük tehát, hogy a magyar határhoz közel eső, mézeskalácsházakból álló központ árszintje csak a márkás termékek viszonylatában mondható olcsónak. Ugyanakkor az osztrák outletközpont nem a megtervezett bevásárlások ideális helye: érdemesebb ide nézelődni jönni, és „hirtelen nekirugaszkodásból” valamit venni. Egyébként honfitársaink panaszkodnak arra is, hogy Ausztriában semmit sem tudnak vásárolni. Sokan csalódva térnek haza, amelynek egyik oka, hogy alapjaiban más egy osztrák és más egy magyar vásárló ízlésvilága.
A biatorbágyi Premier Outlets Center kereskedelmi igazgatója messze a várakozásokon felüli idei forgalomról számolt be. Szebenyi Miklós elmondta, hogy nemcsak kétszámjegyű a bővülés, hanem csaknem 60 százalékos. A szakember kifejtette, hogy házi felméréseik alapján látogatóik 70-80 százaléka vásárol is valamit. A felkapott termékek körébe a cipő, a sportruházat és a farmerek tartoznak. Természetesen leteszteltük a hazai állapotokat is. Nos, egy 35 ezer forintos Salamander cipőt 14 ezer forintért láttunk, a Columbia ingeket pedig 11 ezer forintért árusították. A Geox itteni üzletében már 12 ezer forintért találtunk kifejezetten menő cipőt, míg az olasz Valentino öltönyt 70 ezer forintért árulták. A konyhafelszereléseket forgalmazó boltban pedig a Peugeot fűszerdaráló ára mindössze 10 ezer forint volt; a belvárosban ez 15 ezret kóstál. Drágák és ódivatúak voltak a Hillfiger-termékek, azonban a Camel boltban „kiegyeztünk” az árakkal. A kínálattal viszont nem: az osztrák üzlet vitathatatlanul jobb. Első pillantásra a drágább konfekcióruházatot kínáló boltok forgalma valószínűleg kisebb, mint a többi egységé. Talán a tehetősebb vevők még csak most kezdenek érdeklődni… Leszűrve a tapasztalatokat, Ausztriába csak a márkamániásoknak érdemes kiutazniuk, az árak ugyanis már fej fej mellett vannak. Ha pedig tovább drágul az üzemanyag, vagy jelentősen begyengül a forint, bizony érdemes osztani-szorozni.
Végezetül az outletek közötti verseny alakulására is kíváncsiak voltunk. Az osztrák Designer Outlet marketingese kérdésünkre elmondta, hogy számukra nem vetélytárs a biatorbágyi központ, hiszen a forgalmuk tavaly is több mint 20 százalékkal nőtt. Szebenyi Miklós, az itteni kiárusítóház igazgatója is hasonlóan nyilatkozott: Biatorbágynak ugyanis nem konkurenciája Parndorf. A helyzet tehát olyan, mint a boldog békeidőkben.
Mutatjuk a fővárosi Fidesz legújabb javaslatait