Tárgyszerűen az elnök asszonyról

2006. 04. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szeles, napsütéses délelőttön a Kozma utcai fegyház udvarán vártuk az akkor igazságügy-miniszter Dávid Ibolyát. A tárcavezető azért hívta meg a sajtó képviselőit és persze a börtön parancsnokságát, hogy átadjon egy toldaléképületnek mondható fogadóteret a rendeltetésének. A politikus asszony háromnegyed órát váratott magára – minisztersége második felétől rendre késett legalább ennyit. Amikor végre feltűnt a bejáratnál, és végigcsattogott a széles udvart átszelő betonjárdán, katonás léptei visszhangot vertek az épülettömbök között. A tábornok-parancsnokok térde megremegett. A börtönöket felügyelő tárcavezető felolvasta szónoklatát. Később megtekinthettük az úgynevezett kisfogházat is, ahol a hajdani kivégzőhely köré éppen téglafalat emeltek a kőművesek. Múzeum lesz itt, hogy emlékeztessen a múltra – derült ki.
A politikus szívén viselte a magyar múlt, a magyar nemzet, a magyar egyházak, a magyar emberek, a magyar magyarok ügyét. Szavai, tettei ezt sugározták. Ezt tükrözte az az alkotmánymódosítási kezdeményezés is, amellyel a tárca arra tett kísérletet, hogy megújítsa az alaptörvény bevezető szövegét, a preambulumot. A miniszter egy sajtótájékoztatón keményen ostorozta az akkori ellenzéket, amely nem volt hajlandó elfogadni a megfogalmazás módját, tekintve a reformkort idéző szöveget. Dávid szerint ez az ünnepélyes deklaráció tudta volna modernizálni az 1949. évi XX. törvény címet viselő, de a rendszerváltozáskor teljesen átírt alaptörvényt.
A börtönnél maradva: jól szemlélteti a politikus alkotmány- és demokráciafelfogását az a jogszabály is, amely a köznyelvben a börtön-cenzúratörvény elnevezést kapta. Mádl Ferenc köztársasági elnök nem írta alá a furcsa rendelkezést, hanem előzetes kontrollra megküldte az Alkotmánybíróságnak. A bírák az államfő nézeteit fogadták el. Kiderült: hibázott a miniszter, amikor nem érte be azzal, hogy a börtönben az elítélteket megfosztják a szabadságuktól, de igényt tartott arra is: vonják meg tőlük a nyilvános megszólalás lehetőségét. Ezt a lépését az AB alkotmánysértőnek nyilvánította. Azt mondta: az elítélteknek csak bizonyos jogai korlátozhatók és zárhatók ki, mások semmiképp sem. Mondjuk az élethez s az emberi méltósághoz való jog mindenkit megillet, akár fogoly, akár nem. A szabadságjogok közül is csupán a mozgás, a helyváltoztatás lehetősége szűnik meg átmenetileg, de a szólásszabadság nem. A cenzúratörvény ráadásul nem akármilyen elvekre, szabályokra hivatkozva próbált érvényt szerezni az öncélú korlátozásnak. A köznyugalom, a közbiztonság volt a fő hivatkozási alapja, ám a bírák kimutatták, hogy ennek semmi köze a véleménynyilvánításhoz. A határozatból levonható: szép kis jogállam lenne, ahol a cenzúra, az elhallgattatás volna a köznyugalom megőrzésének feltétele.
Jogerős ítélet szól immár arról is, hogy a Dávid Ibolya vezette Magyar Demokrata Fórum – öt egykori tagjának kizárása kapcsán – megsértette a parlamentáris demokrácia alapelveit. Az Országgyűlést ugyanis Herényi Károly frakcióvezető 2004. szeptember 2-án arról tájékoztatta, hogy „kizárás folytán” megszűnt Balsai István, Font Sándor, Horváth Balázs, Kelemen András és Szászfalvi László frakciótagsága. Az állítás nem volt igaz, a képviselők ellen nem indult fegyelmi eljárás, és a frakció nem hozott az ügyükben kizáró határozatot. Bár nem volt hozzá joga, Herényi egyedül döntött. Szili Katalin házelnök azonban az MDF vezetőinek segítségére sietve elfogadta a valótlan bejelentést. A Fővárosi Ítélőtábla tárgyalótermében a jogerős ítélet indoklásakor a tanács elnöke azt mondta: az MDF és Herényi felelősséggel tartozik, de rajtuk kívül elmarasztalható lenne az Országgyűlés is, ha perelhető volna. A T. Ház azonban nem perelhető, mert az Országgyűlés hatályon kívül helyezte azt a jogszabályt, amely az ő perben állását korábban lehetővé tette. Így kell ezt csinálni: ki kell húzni a talajt azok alól az okvetetlenkedő emberek alól, akik perelni akarnak minket – vélhették. Ha nem lehetünk alperesek, nem is tudnak minket elmarasztalni. Azt tehetünk, amit akarunk – ezt nevezik errefelé jogállamnak, jogegyenlőségnek. A jogalkotó kibújik az általa alkotott jogszabály alól, miközben mindenki más mehet a bíróságra, hisz beperelhető.
Szóval ez a demokratikusan működő parlament fogadta el Herényi Károlynak azt a bejelentését, hogy „kizárás folytán” megszűnt az öt képviselő frakciótagsága. Szocialista segítséggel Dávid Ibolya leszalámizhatta a neki ellentmondani merészelő képviselőket. A táblabíróság kimondta azt is: téves az MDF-nek mint másodrendű alperesnek az az álláspontja, hogy ő maga sem lenne perelhető, mert olyan közjogi történésről – kizárásról – van szó, amely nem tartozik bírói hatáskörbe. Az ítélet szerint bíróság elé tartozik az ilyen ügy is, mert a képviselők, a pártfrakciók a parlamentben sem tehetnek, mondhatnak azt, amit akarnak. Kijelentéseik valóságtartalmáért felelősséget kell viselniük. Hozzátették: a kizárás bejelentése sértő is, mert a választópolgárok arra a következtetésre juthattak, hogy a képviselők a közjogi tisztségükhöz méltatlan viselkedésükkel rászolgáltak a kizárásra.
A saját párt szétzilálására tett kísérlettől csak látszólag, de nem a lényeget tekintve különbözik az a törekvés, amely a pártok közötti viszonyt óhajtja hamis érveléssel megváltoztatni. Választójoguk gyakorlásával ugyanis a polgárok nem véletlenül adnak az egyik pártra 40-50 százalék körüli szavazatot, a másikra pedig ötszázaléknyit. Ezt figyelmen kívül hagyni anynyi, mint elszabadult hajóágyúként közlekedni a közéletben. Az 50 százalékot megközelítő voksok birtokosát nem lehet „politikai eszközökkel” kiszorítani, miként azt Gyurcsány tervezte még KISZ-titkárként, a rendszerváltozás hajnalán, az akkor éppen megalakult Fidesszel kapcsolatban. S jelképesen sem lehet kóbor kutyaként befogni, telepre vinni több mint kétmillió választópolgárt.
Ehelyett tudomásul kellene venni, hogy az ország felének semmiképp sem kellenek a szocialisták. De nem kellenek a vaskalapos, agresszív ókonzervatívok sem, akiknek a börtönszigor s a hozzá társuló látványos külsőség, a flanc alkotja a repertoárját. A mai parlamentáris demokráciában az emberek nem ilyesmire vágynak. Nyugodt, kiegyensúlyozott életet szeretnének. Szabadságot, személyes autonómiát, amelyben nincsenek kitéve a hatalom mindennapos arroganciájának.
Emiatt is gondoljuk azt, hogy a következő kormánynak igenis lenne tennivalója az MDF elnöke által meghirdetett egyik program kapcsán – a tiszta kezek hivatalára gondolunk. Az igazságszolgáltatástól független hatóságra ugyan nincs szükség, egy újabb Keller-titkárság vagy egy új központi népi ellenőrzési bizottság alkotmánysértő volna. Elkelne viszont egy profi elemző, tényfeltáró szervezet – de nem sóhivatal vagy parlamenti bizottság –, amely a várható pénzügyi megszorításokra is tekintettel figyelemmel kísérné a nyomorba süllyedő vagy abban élő rétegek helyzetét, s kidolgozná a felemelkedésükhöz, megkapaszkodásukhoz szükséges javaslatokat. A lakásmaffia áldozatainak megmentésére gondolunk például. Fontos lenne, hogy a jogalkalmazói anomáliák kiszűrhetők legyenek. Törődni kellene például a drog tényleges és potenciális fiatal áldozataival is, hiszen nem biztos, hogy a miniszter asszony működése alatt szigorított, öttől tizenöt évig tartó fegyház az egyedül üdvözítő megoldás az ő esetükben.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.