Árvíz után marad a szemét

Lassan egy hónapja levonult az ár a Dunán, a töltéserősítésre használt homokzsákok és a hordalék nagy része azonban még mindig a partot vagy a települések határát rondítja. A folyó menti kerékpárutak veszélyessé és járhatatlanná váltak, a kiemelt idegenforgalmú Dunakanyar pedig bizarr képet mutat. A civilek szerint mihamarabb meg kellene kezdeni a helyreállítást.

Bohus Anita
2006. 05. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem veszélyes, de potenciálisan fertőző hulladékként kell kezelni azt a homokot, amit a kiáradt folyók eláztattak. Ezt a zöldhatóság az érintett önkormányzattal az általuk kijelölt depóba szállíttatja, vagy vízügyi területről az állami szerv viteti el. A nem szenynyezett homok építési célra még felhasználható, ám a műanyag zsákok kiürítése többe kerül a hasznosításnál. Ezért akad olyan önkormányzat, amelyik inkább ingyen felajánlja a lakosságnak, csak hogy ne kelljen elszállíttatni – mondta lapunknak Reich Gyula, az Országos Műszaki Irányító Törzs szóvivője.
Az árral töménytelen mennyiségű szemét is érkezett, ami a parton felhalmozódott. Csak a Közép-Tisza vidékén a hullámtéren mintegy 13 ezer tonna hulladék úszik a vizen, ami fennakad a növényzeten. Ezeket a műanyag palackokból, uszadék fából és háztartási szemétből álló hulladékhegyeket haladéktalanul lerakóba kell szállítani. Ott, ahol nincs állami tulajdonú védmű, és nem az önkormányzaté a terület, a földtulajdonosok kötelessége a part megtisztítása, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a tétlenség miatt ezt az állam kénytelen magára vállalni. A környezetvédelmi felügyelőség ugyanis csak akkor kötelezhet a „rendrakásra”, ha környezetkárosítóvá válik a hulladék.
A Duna-parti Vác önkormányzata például az úszó szemetet már összeszedette, de nem ajánlotta fel a lakosságnak a megmaradt tiszta homokot – közölte Lajtai István, a város főtanácsadója. Azt inkább saját készletként tárolják, és városi építkezésekre vagy akár játszóterek feltöltésére fogják felhasználni. A vizes zsákokat a váci cementgyárban égetik el, a szennyezett homokot pedig hulladéklerakóba szállítják – állítja a főtanácsadó. A feltakarított uszadékot égetőben kívánják megsemmisíteni, két hét múlva pedig már teljesen megtisztítják a partot, és hamarosan helyreállítják a hullámtér rézsűjét is – tette hozzá.
A Dunakanyar térségét egyébként évente több százezer turista látogatja. A Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány erdei kerékpártúrákat szervezne a számukra, ha maradt volna használható kerékpárút. Pantali Bence, a szervezet munkatársa szerint azonban a bicikliutakat még ma is vastag iszapréteg borítja, Váctól Nagymarosig a víz elmosta a töltésen futó és a parton kiépített utat is, ezek egy része járhatatlan. Tarthatatlan, hogy Kismarosnál a 2002-es árvíz idején leszakadt 300 méteres szakaszt még mindig nem állították helyre, sokan emiatt járnak a főúton – háborodott fel Pantali Bence.
A sérült kerékpárutat az önkormányzatoknak kell helyreállíttatniuk, akkor is, ha az külterületen halad. Ehhez az állami büdzséből igényelhetnek forrást, de csak ha a megadott határidőig bejelentik árvízkárként a védelmi bizottságon keresztül – közölte Bodor Ádám, a gazdasági tárca kerékpárügyi miniszteri biztosa.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.