Az EU-tagság mérlege

2006. 05. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leszámítva Baráth Etele EU-ügyekért felelős tárca nélküli miniszter a témában tartott, erősen PR-ízű sajtótájékoztatóját, illetve a Figyelő című gazdasági hetilap összeállítását, az idén – csakúgy, mint a múlt esztendőben – sem készült európai uniós mérleg. Azt, hogy a „nagyérdemű” figyelmét elkerülte a tény, miszerint pontosan két esztendeje csatlakoztunk az Európai Unióhoz, tudjuk be a parlamenti választásoknak, továbbá a május elsejei politikai és szakszervezeti nagygyűléseknek. Egyébiránt nagy kár, hogy nem zajlik valódi disputa arról: mi is történt ebben a 2004 májusától 2006 májusáig terjedő periódusban, hiszen kétszer 365 nap már számba vehető időszak. Még nagyobb kár, hogy senki nem felel az amúgy jogos kérdésekre. Csoda történt-e 2004. május elsejét követően, vagy a csatlakozást elutasítóknak lett igazuk? Elszabadultak-e az árak, és annyit keresünk-e, mint a németek, a franciák vagy éppen az olaszok? Megerősödtek-e a gazdaság fontos területei? Szabadon vállalhatunk-e munkát Európa boldogabbik részén, és vállalkozhatunk-e „kinti” szolgáltatások elvégzésére? Na és a magyar lakosság nagy része hogyan éli meg a változásokat?
A teljesség igénye nélkül járjuk körbe a témaköröket. Tény, hogy az európai uniós csatlakozás Magyarország európaiságának teljes mértékű elismerése. Továbbá az is leszögezhető: hazánk számára számos ok – geopolitikai-földrajzi helyzet, politikai-kulturális-gazdasági kapcsolatok – miatt nem volt alternatívája a nyugati integrációnak. Remény mutatkozik arra is, hogy előbb-utóbb pénzügyi értelemben is jól járunk az EU-val. S ha már az anyagiaknál tartunk: az Állami Számvevőszék kimutatásai szerint csatlakozásunk első évében nettó befizetői voltunk az uniónak, vagyis a közös kasszához nagyobb összeggel járultunk hozzá, mint amennyivel részesedtünk belőle. Még nem tudni, hogy a csatlakozásunk második esztendejéről szóló statisztikák mit is tartogatnak… Ugyanakkor nem szabad elfelejteni azt sem, hogy hatályban lévő költségvetési ciklusban csatlakozott a közösséghez az újonnan felvett tíz ország, köztük hazánk is, amely meglehetősen leszűkítette a játékteret.
Szakértők éppen ezért úgy tartják, alapvető és nagyságrendekben mérhető változás a jövőre induló és 2013-ig tartó ciklusban várható. Konkrétan arról van szó, hogy a 2007–2013 közötti évekre szóló pénzügyi perspektívában az uniós támogatás mértéke eléri a 85 százalékot is a nagyobb fejlesztésekben, és ez kedvezően hat az államháztartás folyamataira. Az optimista becslések alapján a hétéves ciklusban hazánk 22,6 milliárd eurót kap az Európai Uniótól felzárkóztatási célokra, s 3,5-3,5 milliárd euróval tehermentesíti költségvetését a társfinanszírozási és áfaszabályok lazításával.
Megállapítható az is, hogy 2004 májusát követően nem váltak valóra azok a túlzó negatív várakozások, amelyek a csatlakozás előtt fogalmazódtak meg. Magyarán nem szabadultak el az árak, mint ahogy sokan tartottak tőle. Ugyanakkor a remények sem teljesültek: bár tagjai lettünk a világ egyik legfejlettebb politikai-gazdasági közösségének, az emberek anyagi helyzete nem változott, és kilátásaik sem javultak alapjaiban. Olyannyira, hogy számítások szerint harmincegy esztendő múltán érjük utol az átlagos nyugat-európai fizetéseket.
Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy mi is zajlik „odaát”. Akárhogyan is, az Európai Unió, annak tagállamai, valamint csúcsszervei nincsenek jó formában. Miközben a tagságra készülődve – 1990-től 2004-ig – nagy várakozásokkal, magunkat jócskán alábecsülve tekintettünk Nyugat-Európára, elsősorban irigyelve a jólétet, addig a vén kontinens boldogabbik részén egyre szaporodtak a gazdasági jajkiáltások. Évekre recesszív környezetbe jutott Németország, ahol is ötmilliósra duzzadt a munkanélküliség, és eközben Olaszország rendre túllépte a megszabott költségvetési keretet. Hogy a közelmúltbeli francia zavargásokról ne is szóljunk. Nyilvánvaló az is, hogy az euró bevezetése jelentős drágulással járt, ezért a régi tagállamokban megkopott a népszerűsége. Az elöregedő társadalmak pedig egyre-másra számolják fel a közismerten nagyvonalú és széles szociális hálót. Igaz, készültek ambiciózus európai tervek – például a lisszaboni program beiktatásával a világ legversenyképesebb térségének pozícióját célozta meg 2010-re Európa –, a nagy ívű elképzelések maximum papíron váltak valóra. Ne csűrjük-csavarjuk tovább a szót, a gazdasági nehézségek miatt elolvadt az uniós fagyi, és a régi tagállamok kormányai egyre kevésbe kívánnak hallani az újak felzárkóztatásáról, megsegítésünkről. Ráadásul munkavállalóként sem látnak bennünket szívesen. Noha az eltelt két év rácáfolt arra is, hogy a régi tagállamok munkaerőpiacára sem özönlött hirtelen 200 ezer magyar munkavállaló, amivel riogattak az EU 15-ök egyes tagállamaiban. Az itteni munkavállalók rohamára már csak azért sem lehetett számítani, mert a két foglalkoztatási célország – Ausztria és Németország – továbbra is zárva tartja munkaerőpiacát. Egyértelmű az álláspont: mindkét ország kormánya hivatalosan is bejelentette, hogy 2009-ig szigorúan fenntartják a korlátozásokat. Berlin és Bécs egyaránt a magas belső munkanélküliségre hivatkozva döntött a kelet-európaiak szabad munkavállalásának megakadályozásáról. Bár a foglalkoztatás területén könnyítéseket vezetett be számos régi uniós tagállam, a tapasztalatok alapján a kelet-európai munkavállalókat túlnyomórészt olyan munkakörben alkalmazzák, illetve kívánják alkalmazni, amelyekre a bennszülött lakosság már nem vállalkozik. Így „nyugati karrier” híján marad az építőipari segédmunka, a takarítói szerviz vagy az egészségügyi kisegítő állás. A tapasztalatok alapján nem lett kedvezményezettje az integrációnak a magyar mezőgazdaság sem. Részint azért, mert a pénzek eloszlása koncentrálódott, például a termelőkre és a gabonaiparra, részint azért, mert egyes területek (szarvasmarha-alágazat) helyzete még rosszabbá vált. Eközben a cukor- és a dohányipar pozíciója sem erősödött.
Szóljunk a kormányzat megváltozott mozgásteréről is. Uniós csatlakozásunk óta se szeri, se száma a kritikáknak és az elmarasztalásoknak. Ennek oka: a magas költségvetési hiány és a növekvő államadósság. Az újonnan csatlakozott tagországok közül Magyarország pénzügyei vannak a legrosszabb állapotban, és aggodalomra adnak okot. S miután az alapvető pénzügyi kritériumokat nem tudja a kormány – immár évek óta – teljesíteni, az unió illetékes testületei visszadobták az euróbevezetéssel összefüggő magyar tervet. Ne feledjük: a kabinet őszig kapott határidőt az új és hiteles konvergenciaprogram benyújtására. Amennyiben ez sem felel meg a kívánalmaknak, akkor – mint azt az unió pénzügyi biztosa korábban már felvetette – átmenetileg megvonhatják a támogatási forrásokat.
Az uniós csatlakozás további szerkezeti átalakulásokkal jár a magyar gazdaságban és a társadalomban. Ezért elgondolkodtató, hogy a GfK Custom Research Worldwide nemrégiben készített felmérése alapján a tíz új között mi látjuk a legsötétebben a jövőt. Az uniós csatlakozás jogi értelemben megtörtént ugyan, ám ez mégiscsak egy folyamat, amelynek a mechanizmusai, nyertesei és vesztesei nagyon hasonlatosak lesznek ahhoz, amit a rendszerváltozás során tapasztalhattunk. Mert nincsen rózsa tövis nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.