Becsomagolhatók-e a megszorítások?

Akinek több programja van, annak valójában egy sincsen – mondhatjuk a Magyar Szocialista Párt kormányzati elképzeléseire, amelyek a választási kampány során több, szinte már számon sem tarthatóan sok tervezetben öltöttek testet. Az a beállítás tehát, hogy a magyar választók Gyurcsány Ferenc úgynevezett Új Magyarország- programjára adták voksaikat, nem felel meg a valóságnak. Az emberek nem tudták, voltaképpen milyen programra szavaznak az országgyűlési választáson. Félő, hogy valójában egy második, még drasztikusabb Bokros-csomagnak adtak zöld jelzést.

2006. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A programokkal való itt a piros, hol a pirosszerű szélhámoskodást az országgyűlési választások végkimenetele minősíthetné, hiszen nemcsak a célt, de az eredményt is szentesíthetné az eszköz. Ebből a tudathasadásos programtervezet-kavalkádból azonban a kormányzati elképzelések zűrzavara is következik, mivel az egymásnak ellentmondó ígéretzuhatagokból nehezen bontakozhat ki koherens kormányprogram. Ha ehhez még hozzáveszszük, hogy az SZDSZ választási programja – főként az állami szerepvállalás több területen történő minimálisra nyomorításával – homlokegyenest mást ígért a polgároknak, még ijesztőbbek a kilátások. Arról, hogy ez a helyzet mennyire kaotikus, mindazok képet alkothattak, akik figyelemmel kísérték a balatonőszödi zárt ajtós koalíciós tárgyalásokról szóló televíziós híradásokat. Gyurcsány Ferenc MSZP–SZDSZ-es miniszterelnök-jelölt beszédéről a közszolgálati televízió riportere egy nap után is mindössze annyit tudott mondani, hogy helyzetértékelést tartott. A titkolózás lehetne a szokásos programegyeztetési procedúra píárzökkenője – csakhogy nem pusztán az.
Az eltitkolt hiány
Az MSZP lényegében kimerítette választási programjainak állandó váltogatásával a kommunikációs választási csalás fogalmát. Megfejelte ezt azzal, hogy elhallgatta az ország valós gazdasági helyzetét. S feltette minderre a koronát, amikor a kampányban végig tagadta a megszorítások szükségességét. Azokat a gazdasági megszorító intézkedéseket cáfolták, amelyeket a választások után egy-két nappal már mint magától értetődő programpontokként emlegettek. Természetesen ez a politikai illuzionizmus nem vezethetett volna eredményre, ha a baloldali úgynevezett véleményformáló értelmiség és a média nem nyújt segédkezet a pszeudobaloldalnak a kulisszák mögött már általuk is ismert katasztrofális államháztartási helyzet elbagatellizálásához. Az igazság pillanata azonban a jelek szerint az általuk reméltnél is előbb érkezik el. Szekeres Imre egy reggeli tévéműsorban még kikérte magának, hogy a riporterek szerinte megszorításokra beszélnék rá. Internetes naplójában viszont már Gyurcsány is úgy fogalmazott, hogy a tervezett reformok érdeksérelemmel járnak majd. Márpedig aki ismeri a Kádár-rendszerben gyökerező tolvajnyelvet, az pontosan tudja: ha árrendezést emlegetnek, akkor áremelés van a küszöbön, s ha stabilizációt, reformot, akkor lakossági megszorítások.
A választó viszont már csak olyan, hogy számon kéri a választási ígéreteket. S a szocialisták programjaikban úgy kerülték még a látszatát is a megszorító intézkedéseknek, mint ördög a tömjénfüstöt. Le nem írták volna még az államháztartási reform szóösszetételt sem, hiába emlegették ennek elodázhatatlanságát mérvadó külföldi és belföldi intézetek, elemzők egyaránt. Az úgynevezett biztos MSZP-szavazók kizárólag azokra a programelemekre adhatták voksaikat, amelyek általános huszonöt százalékos bérnövelést, nyugdíjemelést, jelentős, húszszázalékos családipótlék-többletet ígértek, s azzal kecsegtették az állampolgárokat, hogy végre négyszázezer új munkahelyet hoz létre az újraválasztásáért mindenre hajlandó Gyurcsány-kabinet. A szocialista–szabad demokrata koalíció jövőbeni fő gondja abból származhat, hogy választási ígéreteik be nem tartása, sőt a megszorítások éppen azokat a társadalmi rétegeket fogják leginkább sújtani, amelyek fő szavazóbázisát alkották. Igen-igen nehéz lesz elmagyarázni főként saját választóiknak, miért szenvednek késedelmet azok a hangulatjavító intézkedések, amelyeket eddig mindegyik, magát baloldaliként eladó kormányzat meghozott a rendszerváltozás óta hatalomra kerülése után közvetlenül. Ne feledjük: ez az első olyan kormány 1990 óta, amelynek nincsen jogalapja türelmi időt kérni, mivel saját magától veszi át a kormányrudat. Mint ahogy az a tény is Guinness-rekordok közé kívánkozik, hogy eddig még egy kormány sem volt tizenhat esztendeje, amely már a választások után rögtön megszorítóintézkedés-csomagot sejtet.
Lépésenként, de hová?
A legeslegújabb Gyurcsány-program, amely az Új Magyarország első száz lépése címet viseli, talán éppen ezt a kezdeti szocialista tehetetlenkedést szerette volna elkerülni. Másrészt szellemi folytatója a Medgyessy Péter által megteremtett tradíciónak is, amikor a 2002 utáni kormányfőnek az úgynevezett száznapos programmal, vagyis osztogatással sikerült kivédenie az azonnali bukást a D–209-es botrány kirobbanása után. Gyurcsány Ferenc első százlépéses tervezete azonban gyártáshibás: nagyrészt olyan ígéreteket tartalmaz, amelyek azonnali megtétele tökéletesen irreális, a négyéves szívós munkával tönkretett államkincstárnak pedig végképp beadná a kulcsot. Másodsorban olyan lépések vannak benne, amelyeknek a teljesülése legfeljebb csak a ciklus második felében sikerülhet. Kötelező feltenni a kérdést: ha az első száz lépés több évig tart, talán nem is akarnak semmi mást tenni? A harmincegyedik pont például azt írja: A törvénybe foglalt ötéves nyugdíjemelési program részeként 2007–2010 között végrehajtjuk az elmúlt évek igazságtalanságait orvosló, az évi rendszeres nyugdíjemelésen felüli – átlagosan évi egyhavi többletnyugdíjnak megfelelő – nyugdíjemeléseket. Tehát 2007-ben még mindig csak a harmincegyedik lépésnél tartanak majd? De találunk olyan örömteli ígéretet is az első száz lépés közt, mint hogy hétszázmilliárd forint hitel- tőke- és pályázati forrással támogatják a hazai kis- és középvállalkozások technológiai megújulását. Sőt a hetedik pont értelmében visszaszorítják a kis- és középvállalkozásokat sújtó körbetartozást, csökkentik az alvállalkozók kiszolgáltatottságát. Mindez nem jelent kevesebb ígéretet, mint hogy már az első száz lépés keretében hétszázmilliárd forintot áldoznak egyedül csak a kis- és középvállalkozásokra, s a körbetartozások felszámolását is pár hónap alatt megoldják. De hát mit nekik hétszázmilliárd, ha egyszer – mint ahogy Gyurcsány még az egyes sorszámú Új Magyarország-program meghirdetésekor bejelentette – írd és mondd 15 ezer milliárd forint áll rendelkezésükre? Hogy ezt az Európai Uniótól remélik? S hogy ez még a kanyarban sem látszik, s nem is fog, hiszen nehezen lehetne feltételezni az EU-ról, hogy holmi szocialistabarát KGST-szerű mentőcsapatként kihúzza a slamasztikából Gyurcsányékat. És ezt az MSZP–SZDSZ pontosan tudja. Ezért is öltött válságstáb jelleget a példa nélkülien titkos, zárt kapuk mögötti, kikapcsolt telefonos, bentlakásos balatonőszödi koalíciós egyeztetés. Arra ugyanis még a Kádár-rendszerben sem volt precedens, hogy olyan semmitmondó tájékoztatást se kapjon a sajtó, mint „Időszerű politikai kérdésekről tanácskozott az MSZMP Központi Bizottsága. A szocializmust építő társadalmat érintő legfontosabb kérdésekben teljes nézetazonosság uralkodott.”
Véleményformálók asszisztenciája
Az MSZP-nek nincsen legitim programja, mivel a februári kongresszus az Erős köztársaság, sikeres Magyarország névre hallgató – amúgy a Lukasenko-féle piros-zöld belorusz színekben pompázó – tervet fogadta el, nem pedig Gyurcsány Ferenc valamelyik Új Magyarország-programját. Súlyosbítja a helyzetet, hogy míg Horn Gyula, illetve Medgyessy Péter rendezett viszonyokat örökölt a polgári kabinetektől, addig Gyurcsány saját maga kocsonyáját kénytelen megenni. Hornék ugyanis csak a választások után kezdték el a nem kormányzást, Gyurcsány viszont már az egész kampány során szüneteltette a kormányzati munkát, amely már az őszi imázskampány óta is csak ímmel-ámmal folyt. Így a szocialisták saját maguk állítottak elő veszélyhelyzetet, amit már nem tudnak az eddig bevált kommunikációs recept szerint az ellenzékre hárítani. Pedig mindent meg fognak tenni, nem lehet vitás. A véleményformálók asszisztálnak a kormánypártok időhúzásához, amellyel el szeretnék érni, hogy a média apránként adagolja be és fogadtassa el a lakossággal a megszorítások elkerülhetetlenségét. Az első kommunikációs fecske már meg is jelent, a nagy „csomagoló” Bokros Lajos képében, aki Csillag István bukott gazdasági miniszterrel és Bauer Tamással cikket közölt egy baloldali liberális hetilapban a megszorítások, többek közt a gázár- és adóemelés, tandíj szükségességéről.
Az emberek nem tudták, voltaképpen milyen, illetve melyik MSZP-programra szavaznak az országgyűlési választáson. Félő, hogy egyre inkább eljön az igazság órája. Most végre megtudhatják: valójában egy második, még drasztikusabb Bokros-csomagnak nyithatnak zöld utat. Gyurcsányéknak viszont tudniuk kell: bármiféle megszorítás annak a nyílt beismerését jelentené, hogy az ország helyzetével kapcsolatban a szocialisták hazudtak, és a Fidesznek volt igaza.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.