A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai (BLSZ) Zrt. 99 százaléknyi részvénycsomagjára kiírt privatizációs pályázaton az Erdért–Multicont konzorciumának ötmilliárd forintos vételi ajánlatát fogadta el tegnap az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. igazgatósága. A privatizációs szervezet három érvényes ajánlat közül választotta ki az eredetileg 3,2 milliárd forintos vételi ajánlattal részt vevő konzorciumot, amelynek az Erdért Zrt., az Erdért Ingatlanhasznosító Kft. és a Multicont Terminál Szolgáltató Kft. a tagja. A WPR Delta Kft. a 3,76 milliárdos ajánlatát 4,61 milliárd forintra emelte a privatizációs eljárás során, míg a Waberer’s Holding Logisztikai Zrt. 3,1 milliárd forintról 4,7 milliárdig ment el, és lett a harmadik legjobb ajánlattevő. Az ÁPV Rt. a harmadik privatizációs pályázaton hozta meg a döntést.
A 355 millió forint jegyzett és 477 millió forint saját tőkéjű BLSZ a Mahart Szabadkikötő Rt.-ből vált ki. Ez a társaság rendelkezik a Csepeli Szabadkikötő 75 évre szóló üzemeltetési jogával, valamint 75 évre haszonélvezeti joga van a földterületekre. A társasághoz 45 hektárnyi kikötői vízfelület és 38 hektárnyi fejleszthető ingatlanterület tartozik, de ezek az infrastruktúrával együtt nem kerülnek a befektető tulajdonába, hanem tartós állami tulajdonban maradnak.
Az Erdért konzorciumának győzelme csak azokat lepte meg, akik korábban kész tényként kezelték a Wallis és a német Rhenus AG összefogását. A Wallis Zrt. ugyanis a pályázat lezárása előtt néhány nappal együttműködési keretmegállapodást kötött a Rhenus AG-val. Mint a cégek bejelentették, a Wallis a Rhenusszal kíván együtt pályázni, mert a cég Európa-szerte jelentős referenciákkal rendelkezik. Az ÁPV Rt. közleményében azonban nem találni nyomát a Wallis–Rhenus konzorciumnak, bár arról hivatalos információnk nincs, hogy valójában ki tulajdonolja a WPR Delta Kft.-t. Elképzelhető, hogy a céget erre a programra hozták létre tulajdonosaik, amelyek egyike a „W” betűből ítélve akár a Wallis is lehet. A Rhenus AG azonban nem társult be a formációba. Meg nem erősített információnk szerint ugyanis önállóan indult, de kizárták.
Az Erdért konzorcium befutását viszont egyes szakértők már korábban valószínűsítették. Mint lapunk beszámolt róla, a pályázat kapcsán március végén érdekellentét alakult ki az ÁPV-ben. A konfliktusnak az volt az oka, hogy értesüléseink szerint az Erdért konzorcium mindvégig komoly politikai támogatottságot élvezett. Sokan ellentmondásosnak ítélték a Waberer’s és a Wallis megjelenését. Előbbi ugyanis a BILK Logisztikai Rt. tulajdonosa, amely a konténerpiacon a BSZL legnagyobb vetélytársa, a Wallis pedig nem kikötőüzemeltető, hanem ingatlanhasznosító társaság.
Az Erdért konzorcium sem egyszerű képlet – mondta el lapunknak egy nevét elhallgató, a privatizációs folyamatot jól ismerő szakember. A három megnevezett cég „vállán” ugyanis olyan cég jut a szabad kikötő üzemeltetésébe, amelynek megjelenését a legkevésbé sem tartották kívánatosnak a szakértők. Ugyanakkor a kiírás hibájául róható fel, hogy a szakmai, vagyis valóban kikötőüzemeltetéssel foglalkozó cégek a pályázat korábbi fordulóiban kihullottak a versenyből.

Magyar Péternek Lázár János adta meg a kegyelemdöfést