Kötelező, mégsem kötik

Kiss Roland
2006. 05. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha az állami nyilvántartásban szereplő, forgalomban lévő autók számát összevetjük a kötelező felelősségbiztosítások számával, a különbség közel 345 ezer. Vagyis az utakat koptató minden tizedik autónak nincs kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása (kgfb). Igaz, ha az ilyen járművek által okozott károk mértékét az összes kár mennyiségéhez viszonyítjuk, az arány csupán 2-3 százalék. Elméletileg persze ilyesmi nem létezhet. A biztosítók bevételük nem elhanyagolható részével járulnak ugyanis hozzá egy olyan számítógépes adatbázis üzemeltetéséhez, melyben a Belügyminisztérium (BM) Nyilvántartó Hivatalában szereplő adatok találkoznak a biztosítók adataival. A szisztéma fenntartására és fejlesztésére a társaságok díjbevételük fél százalékát utalják át a BM számlájára, ami idén eléri a hatszázmillió forintot. Az adatbázis alapján elméletileg tökéletesen tudható, hogy az egyes járműveknek van-e kötelező biztosítása, és ha igen, meddig érvényes az. Amenynyiben a tulajdonos nem fizeti be a kgfb díját, a szerződés 30 napon túli késedelem esetén megszűnik. Erről a biztosító értesíti a a területileg illetékes jegyzőt, aki az adatok újabb ellenőrzése után 8 napon belül a járművet kivonja a forgalomból. Természetesen egy közúti ellenőrzés során a rendőr is megteheti ugyanezt, ha lejárt biztosítással találkozik.
A biztosítás nélkül közlekedő autók magas aránya arra vezethető vissza, hogy a kocsi eladása esetén az új tulajdonos bizony sokszor „felejti el” átíratni a járművet, így igyekezvén átmenetileg megúszni a biztosítás költségét. Szakemberek megjegyezték: a kötelező biztosítás nélkül közlekedő autók arányát az adatbázis segítségével korábban 15-20 százalékról pár százalékra sikerült leszorítani, ám ez az arány az utóbbi években, új biztosítók megjelenésével ismét elérte a tíz százalékot. Tény, hogy a biztosítók másként kezelik a nem fizető autósokat. Vannak, akik az elmaradásról szóló értesítés után törlik a szerződést, ám bírósági úton nem lépnek fel. Vannak, akik még pert is indítanak a díjak behajtása érdekében. Ilyen próbapert az Allianz Hungária Biztosító ugyan még nem indított, de Sipos József kommunikációs igazgató leszögezte: ha az érvényes jogszabályokat minden érintett végrehajtaná nem adódnának a jelenlegihez hasonló gondok.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) tavaly kétmilliárdot fizetett ki a biztosítók közös alapjából olyan károk rendezésére, melyeket felelősségbiztosítással nem rendelkező, vagy ismeretlen tettes okozott. A társaságok a garanciaalapot piaci részesedésük arányában minden évben úgy töltik fel, hogy a bevétel fedezze a kiadásokat, vagyis egyetlen „áldozat” se maradhasson kártérítés nélkül. A Mabisz Gépjármű Kárrendezési Irodáját vezető Ragályi István elmondta: éves szinten hétezer bejelentés érkezik hozzájuk, ám jogos igény csak az esetek mintegy kétharmadában állapítható meg. Az iroda az összes kifizetés 40 százalékát, tavaly például 832 millió forintot tudott visszakövetelni a károkozóktól – tette hozzá.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.