Nyomor, bűn, tehetetlenség

Metz Katalin
2006. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fából tákolt, ósdi házikó szürkésfehérre meszelt, szegényes konyhájában indul A bunda cselekménye. A zsákvászon függöny mögött kamra, s odébb hálóhelyiség rejlik. Kis-Kovács Gergely színpadképe Hauptmann instrukciói alapján készült, a német naturalizmus atyjának szellemiségében. A látvány már első pillantásra a kilátástalanság és a szegénység atmoszféráját sejteti. S ezzel helyben is vagyunk. Hisz az író jelölte alcím szerint a tolvajkomédia ebből a lét alatti léthelyzetből fakad, a maga illúziótlan valóságában. A lét alagsorában kell a mindennapi betevőt előteremtenie a családanyának, Wolffnénak – nem kevés furfanggal és rátermettséggel, nyomorúságában a törvényt is rendre megszegve. S mert lenézett, bárgyú férjére sem igen számíthat, a család tartóoszlopaként, a legcsekélyebb lelkiismeret-furdalás nélkül biztatja famíliáját lopásra – hisz futja a tulajdonos bőséges vagyonából. Innentől aztán megállíthatatlan a hazudozás, tagadás, a pimasz felhorkanások sora, amit Wolffné, alias Törőcsik Mari, amúgy a meglopott Krüger úr mosónője. a függöny lehulltáig fürge eszével lepörget. A mindenre elszánt, cserfes szájú anyakotlós szerepe valósággal kiáltott e színpadi tapasztalatokban érlelődött, nagy formátumú színésznő után. Ki más tudná folyamatos hazudozással, fondorlatos észjárással kivívni meglopott munkaadója s az elöljárók megbecsülését, mint a Berlin peremvidéki község „legtisztességesebb asszonya”, ha ezt nem Törőcsik alakítja, a fölöttébb bonyodalmasat egyszerűséggé hántva? Ki tudna ennyi keserű humort csempészni a naturalista darab öszszetett figurájába szemernyi mesterkéltség nélkül? Törőcsik, azaz Wolffné ereje abban áll, hogy tudja: a csalásnál is magasabb imperatívuszt jelent számára a családfenntartás. Az életösztön munkálkodik benne, amikor önámítással, nemcsak magamagát, de a nyomozó hatóságot is könnyedén meggyőzi (jogilag hamis) igazáról.
Hauptmann sokoldalú karakterábrázoló készsége, szellemes párbeszédtechnikája hálás szerepekhez juttatja a színészeket. A rendező Verebes István a keserű komédia alapatmoszférájába ágyazza az iróniával és öniróniával átszőtt szereplőket. Puritán színpadi helyzeteket teremt, pontos elemzéssel értelmezi a szereplők viszonyát, és óvja őket a túlkarikírozástól. Serkenti színészeinek kompozíciós készségét, Törőcsiken kívül mindenek- előtt a főbíró Benedek Miklósét, aki patikapontos karakterformálással ellenállhatatlanul szatirizált, gőgös, piperkőc főhivatalnokot kelt életre. A művész a bürokratikus fontoskodás, a fennhéjázás mezében-mázában minden idők emblematikus hatalombirtokosát karikírozza. A bűntényeket lesöpörve, kizárólag a „felforgató nézeteket valló” értelmiségiek után szimatol. A bűnözők futhatnak. Ugye, ismerős? Megúszsza a tolvaj Wolffné, megússza Wulkov, a hajós, aki csekély pénzért jutott az elorzott bundához, mert a szemét kiverő bizonyítékok ellenére a főbíró elméjét csak az író, Fleischer „gyanús” személyisége foglalkoztatja.
Bodrogi Gyula, aki jó negyven éve nem játszott színpadon Törőcsik Marival, most a meglopott, ostoba pénzember szerepében lehet a partnere. Ha a tolvajkomédia mozgatórugója Wolffné, a célpont Krüger úr szerepében Bodrogi. Korlátolt, izgága, s miért ne lenne az, hiszen Benedek főbírája szöszmötölésével, mellébeszélésével, előítéleteivel pillanatonként hozza ki a sodrából – ott is marad lopott fa és bunda nélkül. A komikus, vélhetőleg attól való féltében, hogy „bodrogizmuson” ne kapják, rutinos-humoros beidegződéseitől megszabadulva ódzkodik a szatirikus fogalmazástól, s majdhogynem drámai szerepet kreál a többszörösen becsapott, pórul járt Krüger figurájából. Papp Zoltán súlyos tömbből faragott, szűkszavú Wolffja arról tanúskodik, hogy megszokta, aszszonya egy életen át letorkollta.
Ami a mellékszereplőket illeti (a két egyetemista lány egysíkú alakításával még nem ura a szerepének), Hollósi Frigyes minden hájjal megkent, alkudozó Wulkovja telitalálat, Újvári Zoltán Motese a besúgók buzgólkodó figurája, Mertz Tibor a falu közösségében helyét nem lelő értelmiségi, Varga Mária behízelgő módon erőszakos Motesné, Ujlaky László „életesen” ecsetelt, részeges hivatalszolga-karakter (Mitteldorf), Vida Péter fölöttese előtt túlbuzgó, a szerencsétlen ügyfelekkel pedig fölényeskedő (nem túl eredeti) írnok (Glasenapp). Nem érteni, miért viszi el az alapszándéktól az előadást Tordai Hajnal fehér színben pompázó jelmeztára, a karakterek elősegítése, árnyalása helyett? És azt sem érteni, az eredeti finálé helyett miért alázza (lélektanilag indokolatlanul) besúgóvá a talpra- esett mosónőt a színpad piedesztáljára magasodó főbíró, holott a létküzdelemben mindenkit ujja köré csavaró Wolffné alkatától ez merőben távol áll.
A kisstílű tolvajlások és az állami ügykezelés totálisan megbízhatatlan, rágalmakra, árulásokra alapozó univerzumába vezettetik A bunda nézője. S ha nemegyszer le is lassul az előadás ritmusa, önnön korára, világára ismerhet e kíméletlen komédiában.
(Gerhart Hauptmann: A bunda. Nemzeti Színház. Rendező: Verebes István.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.