Politikai árukapcsolás

Csite András
2006. 05. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megdöbbentő, hogy milyen csend övezi a legújabb magyar demokrácia egyik alapintézménye, a területi önkormányzat további gyengítésére utaló kormányzati szándékokat. A csend részben érthető, hisz nem egy jól-rosszul szervezett munkavállalói csoport újraelosztási részesedésének csökkentését tervezi Gyurcsány Ferenc kormánya, hanem a központi államhatalmat szükségszerűen korlátozó, választott és a helyi közösségeket képviselő, annak múltbéli, jelenkori és jövőbeli tagjait összekötő intézményt kíván tovább gyengíteni. A központi állam terjeszkedőben van, még akkor is, ha decentralizációról és igazságosságról beszél; még akkor is, ha a kormány ellenzéke – ebben az ügyben – hallgatásba burkolózik.
Szemeink előtt nem más történik, mint politikai árukapcsolás: az államháztartás sanyarú helyzete miatti költségvetési kiigazítás összekötése a magyar államszervezet és a nagy közszolgáltató rendszerek reformjával, köztük a területi közigazgatás átalakításával. Nincs azonban ok-okozati kapcsolat a megye, a települési önkormányzat és a költségvetési költekezés között. Nem azért adósodott el a magyar állam, mert nagyjából 3200 települési önkormányzat van az országban. S nem is a 19 megye túlköltekezése miatt.
Noha sokat még nem lehet tudni a kormány terveiről, az bizton megállapítható, hogy a szocialisták és a hazai liberalizmus főáramának képviselői a hatékonyság és a társadalmi igazságosság növelésének szándékával fognak neki a területi közigazgatás átalakításának. Érvelésük lényege, hogy a települések (és a megyék) indokolatlan mértékűen nagy ráfordítással tudják a közszolgáltatások kínálatát megteremteni, amit kistérségi és regionális (hárommegyényi) szinten a mainál hatékonyabban (értsd: olcsóbban) lehetne megszervezni.
Az érvelésben nem esik szó a versenyről, ami szabályozott keretek között mind a hatékonyabb működést, mind pedig a társadalmi igazságosság jobb érvényesülését szolgálja. A balliberális érvelésben azért nem esik szó az önkormányzó területi egységek közti szolgáltatásversenyről, mert a tervezett átalakítás valójában nem a hatékonyság és az igazságosság növelését célozza meg, hanem az amúgy is rendkívül gyenge területi autonómiák fölszámolását; az államszervezet további centralizálását, és ezzel a főhatalom birtokában levő politikai erők mozgásterének növelését.
A liberális demokrácia működésében kulcsszerepet játszó fékek és korlátok egy részének – most épp a területi alapon létrehozottaknak – a kiiktatását. A megye és a települési önkormányzatok ellen indított hadjárat nem egyéb ugyanis, mint a (még) centralizált(abb) állam híveinek újabb támadása a még így-úgy meglevő területi autonómiák ellen (az MTA, az egyetemek és a kamarák elleni a szakmai alapon szerveződő közösségek ellen irányult). Amennyiben a reformok valóban a közigazgatás szolgáltatásainak hatékonyabb megszervezését és a társadalmi igazságosság jobb érvényesítését kívánnák elérni, úgy nem a területi önkormányzatok számát csökkentené a jogalkotó, hanem azok jogkörét úgy bővítené – például az adóztatási jogok biztosításával –, hogy a területi közösségek között valós verseny jöhessen létre.
A szocialisták és a liberálisok a közszolgáltatásokból mindenkinek ugyanannyit kívánnak biztosítani: keveset, de azt egyenlően és főleg a központból elosztva. A központból olyan területi egységeknek szétosztva, amelyek mindenféle területi identitás híján a központi államnak semmiféle szervezett ellensúlyát nem fogják tudni képezni. Nem más lenne és lesz ez, mind a szegények egyenlősége, amibe legfeljebb az visz némi különbséget, hogy a kormánypártok egy-egy helyi kijáróembere másoknál többet tud a központi elosztásból „kilobbizni”. Veres János szabolcsi polgármestereket eligazító mondatai nem félrecsúszott gondolatok; azok a mai magyar politikai valóság kimondott-kimondatlan trivialitásai. Figyelmeztető tény, hogy nemcsak a kormánypártok, de a mai ellenzék egyetlen politikai irányzata sem képvisel a területi centralizációt radikálisan csökkentő nézeteket.
De valóban sok-e a tizenkilenc megye és a 3145 település, valamint a huszonhárom budapesti kerület? Kétségtelen, csaknem 3200 település, és ezzel csaknem 3200 települési önkormányzat van az országban. De a felszámolásuk mellett szóló érvekben az nem hangzik el, hogy a települések harmada egyáltalán nem működtet helyhatóságot, a polgármesteri hivatal, a jegyzők és a közigazgatás szolgáltatásait 1065 település lakói nem helyben veszik igénybe. Ha a közszolgáltatások igénybevételének helyeit még tovább csökkentik, akkor a központi állam nem tesz egyebet, mint áthárítja a közszolgáltatások költségeinek további részeit a polgárokra, tekintve, hogy azokat hosszabb utazásra és a zsúfoltság miatt hosszabb várakozásra, időkiesésre kényszeríti. Ennek költségeit azoknak kell majd megfizetniük, akik amúgy is a társadalom nehezebb körülmények közt élő rétegeibe tartoznak.
De nézzük, mennyit lehet megtakarítani a megyék megszüntetéséből. Egy kisebb dunántúli megye önkormányzata évente körülbelül 20 milliárd forintot költ, amelynek 10 százaléka a hivatali kiadás, a többi az intézmények (kórház, levéltár, iskolák, művelődési intézmények) fenntartására megy el. A megye bevételei között az illetékhivatal bevétele (körülbelül 10 százalék) és az szja normatív módon elosztott része (12-13 százalék) együttesen is csak a bevételek 25 százalékát adja, s ezek megállapításában egyiknél sincs a megyének beleszólása, így az nem valódi önkormányzat, hanem a nemzetállam területi dekoncentrált szervezete. A megye hivatali apparátusának fenntartása minden polgárnak évente körülbelül 12–15 ezer forintjába kerül. A megyék és megyei jogú városok hivatalának, és így a költségeknek a megfelezése évente 50-60 milliárd forintnyi megtakarítást jelentene az országnak. De ha ezek a feladatok a régiókhoz kerülnek, akkor feltételezhető, hogy a nagy államigazgatási átalakítás többe fog kerülni, mint amennyi megtakarítás belőle származik.
Ráadásul a megerősíteni kívánt régiók nem képeznek térbeli társadalmi-gazdasági egységet, és kicsik ahhoz, hogy a központ ellensúlyát képezhessék. A Nyugat-Dunántúl például akkora, mint Pest megye. Arról nem is beszélve, hogy az Európai Unió ajánlásai szerint Magyarországon két-három régiót kellene kialakítani, a dunántúlit, az alföldit és a központit Budapesttel. Ezek egyenként 3-3,5 milliós lakosságukkal, eltérő történeti hagyományaikkal és egyben eltérő fejlettségükkel már valódi régiók lehetnének. Pénzügyi, adókivetési autonómiával (például Akar László szóhasználatával izmos ingatlanadóval) felvértezett régiók kellenének tehát, melyek csökkenteni tudnák a központi állam hatókörét, és ezzel a mainál lényegesen komolyabb korlátok közé tudnák szorítani a főhatalom birtokosait.
Ez lenne a valódi, a liberális demokráciát erősítő, a központi államhatalmat korlátozó reform. Amit most a kormány tervez, az nem egyéb, mint további forráselszívás az amúgy is legatyásított területi önkormányzatoktól. Persze egyszerűbb a forráskivonást reformnak nevezni, mint a valódi decentralizációt, és ezzel a központi állam leépítését végrehajtani.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.