Reménykedő balatoni házigazdák

Az idegenforgalom sikereit és kudarcait megélt balatoniak már csaknem biztosak abban, hogy idén sem várható vendéginvázió az üdülőkörzetben. Balatonlelle önkormányzati vezetője azt szeretné, hogy rosszabb ne legyen, mint tavaly, Földvár polgármestere szerint pedig az a baj, hogy nemcsak az üdülni készülő családok, hanem a vendégváró önkormányzatok zsebe is üres. Egy turisztikai vállalkozó úgy látja, idén elsősorban a németországi utazási irodák mohósága és a labdarúgó- világbajnokság marasztalja otthon a Balatonhoz szokott német nyaralókat.

2006. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonhárom hely várja idén a Balaton körül a sátortáborozást vagy a nyaralótelepi bungalókat kedvelő turistákat. A Siotour, a Zalatour és a Balatontourist új tulajdonosa, az SCD-csoport vezérkara úgy döntött: május első napjaiban a déli és az északi parton is megnyit néhány kempinget. A somogyi oldalon a siófoki Aranypart, a szemesi Vadvirág, a veszprémin az alsóörsi Európa, a balatonfüredi, a révfülöpi és a badacsonyörsi, a Zalához tartozó partszakaszon a vonyarcvashegyi és a keszthelyi kemping várja a vendégeket. A tó közeli Zalakaros Termál kempingje már egy hónapja kinyitott.
Üres zsebű önkormányzatok
– A hazaiak mellett dán, holland, német, osztrák és cseh turistákat várunk, akik már idén is tapasztalhatják a tizenöt évre tervezett, csaknem százmilliárd forintos fejlesztés első eredményeit – mondta a kempinggazda cég kommunikációs vezetője, Elkán Tibor. – A múlt évben lezárult a siófoki Aranypart Kemping és Üdülőfalu első, 200 millió forintos fejlesztése, idén hét üdülőhely kempingjébe együttesen ötven új mobil házat telepítünk. Zamárdi polgármestere, Kiss Jenőné úgy látja: bár nem túl biztatóak az előrejelzések, az üdülőhely útjainak és sétányainak felújítására fordított milliók remélhetően még vonzóbbá teszik Zamárdit. – Megtisztelő, hogy településünk három kilométeres szabad strandját választották nyári táborozásra az egyetemi és főiskolai hallgatók képviselői. A július 17–24-ig tartó EFOTT-tábor során harmincezer fiatal vendégünk lesz. Sajnos amíg nem készül el az M7-es kőröshegyi völgyhídja, és nem mentesíti az átmenő forgalmat az épülő sztrádaszakasz, az M7-esről továbbra is kamionok sokasága zúdul településünkre.
Balatonboglár belvárosa is szenved a 7,5 tonnánál nagyobb súlyú teherautók forgalmától, ezért Kovács Miklós polgármester – mondván, menjünk csendesebb környezetbe – a díszkő burkolatú kikötőbe invitál, merthogy ott találkozik polgármester kollégáival is. – Jó lenne, ha érzékelhetően nőne a fizetőképes kereslet a Balaton iránt, és visszatérnének azok a nyaralók is, akik az utóbbi években az Adriát választották – mondja reménykedve Boglár első embere. – Mi is jobb évet várunk – kapcsolódik a beszélgetésbe a keszthelyi polgármester, Mohácsi József. – A múlt évben átadott, kétszáz hajóhelyes vitorláskikötőnk idén remélhetően kapósabb lesz, mint tavaly, jövőre pedig teljesen megtelik árbocosokkal. Sokat költöttünk a múlt ősz óta a fénysorompókra, az utcák rendbetételére.
A déli parton elsőként Lellén cserélték fából készült játékokra a strandi mászókákat, hintákat, négy éve itt adták át a Balaton első, sodró- és úszómedencés élményfürdőjét, tavaly pedig a tópart egyik leghosszabb csúszdáját. – Most újabb meglepetést tartogatunk a kisgyerekes fürdőzőknek a Napfény strandon. A háromszáz méter hosszú és ötven méter széles homokpart ideális feltételeket teremt a kisgyerekekkel nyaraló családoknak. Szeretném, ha az idei szezon legalább nem lenne rosszabb a tavalyinál – mondja Kenéz István polgármester.
Balatonföldvár polgármestere is óvatos derűlátással néz a szezon elé. Bezeréti Katalin úgy fogalmazott: most nemcsak a nyaralásra készülődő családok, hanem a tóparti önkormányzatok zsebe is üres. – Idén nem voltak rendezvénypályázatok, a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság egy fillért sem kapott nyári kulturális és sportrendezvények támogatására. Magunkra maradtunk, de nem adjuk fel. Földvár idén nyáron egyebek mellett fúvószenekari fesztiválnak és – egy angol sportszergyártó cégnek köszönhetően – egyhetes „szórakoztató őrületnek” is helyszíne lesz.
Távol maradó németek
– Labdarúgó-világbajnokság, gazdasági receszszió. Kell ennél több a németek otthon tartásához? – kérdezi válasz helyett a Fenyves Tours tulajdonosa. Bene József, aki a tó körül tizenhat turisztikai társirodát üzemeltet, és idén 5-600 magyar családot vár, úgy látja, nincs más út, mint berendezkedni a magyar nyaralók fogadására. – Idén már kétszáz magyar család foglalt nyaralóházat vagy szobát nálunk. Azok a turisztikai vállalkozások, melyek már négy-öt éve a magyarok felé fordultak, talpon maradtak, a német piacra építők viszont sorra tönkrementek. Egyébként a német turisták otthon maradásának van egy kevésbé ismert, barátságosnak semmiképp sem nevezhető oka is. Az ottani irodák 70 százalékos haszonkulcscsal dolgoznak, ennyit tesznek rá a magyarországi árakra. Ezt már nem viseli el a turisztikai piac. Ezzel is magyarázható a hazánkat választó német nyaralók számának drámai csökkenése.
– Június 1-jén zászlót bont egy új balatoni civil szervezet, a Mi Balatonunk Egyesület, amelyben a térség önkormányzatai és vállalkozói összefogva igyekeznek ráirányítani a figyelmet a balatoni turizmusra – mondja a Tourinform Iroda vezetője, Halász Klára. – Kétségtelen, gyengül a német beutazóturizmus, ezért a közelmúltban Drezdában, Lipcsében és Berlinben népszerűsítették a Balatont.
– A balatoni hajósok makacsul optimisták, és soha sem adják fel. Ha kell, a széllel szemben hajózunk. A balatoni hajók a második világháború alatt sem álltak le, és akkor sem maradtak a kikötőben, amikor kevés vendég volt a tónál. Idén, a Széchenyi István nevéhez kötődő balatoni hajózás 160. évfordulóján különösen ki kell tennünk magunkért. A minap vízre bocsátottuk, május 12-én pedig felszenteljük és megkereszteljük a Balaton legnagyobb hajóját, a Törökországban vásárolt Szent Miklós motorost. A 250 négyzetméter alapterületű, kétszintes, hatszáz személyes luxushajó azért is lesz nagy becsben tartott szerzeményünk, mert ez az első olyan vízi jármű, amelyet nem az állam, hanem részvénytársaságunk és a balatoni önkormányzatok közös pénzéből vásároltunk – mondja büszkén a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. Horváth Gyula hozzáfűzte: az ágyúval felszerelt, Szaturnusz nevű kalandvitorlás is várja a kirándulókat, egyébként pedig az idei hajózási szezon is számos kedvezményt tartogat.
Bővülő vitorláskikötők
Erősítendő a régióhoz való kötődést, a balatoni üdülőkörzet 164 településének lakói a menetrendi hajókon félárú jeggyel utazhatnak, idén is vásárolhatunk Balaton Mixet, vonatra és hajókra érvényes kedvezményes jegyet, a kisgyerekek és szüleik örömére pedig nemcsak Siófokról, hanem Földvárról és Lelléről is kifutnak majd a kizárólag szórakoztató gyerekprogramot ígérő sétahajók.
Kérdésünkre, hogy továbbra is kapósak-e a balatoni vitorláskikötők, a tó főhajósa elmondta: a társaság tíz nagy és tizenegy kisebb vitorláskikötőjében kétezer hajóhely várja a túrázókat. Ami pedig a hajóállomások és a kikötők fejlesztését illeti, idén Bogláron, Fonyódon, Almádiban és Révfülöpön várható hajóhelybővítés és komfortosítás, Siófok vízi kapujának megújítására pedig kétszázmillió forintot fordít a hajóstársaság.
Az Állami Autópálya Kezelő Rt. adatai szerint idén 17 százalékkal több sztrádamatrica fogyott, mint a múlt év hasonló időszakában. Ám május 1-jétől szeptember 30-ig 1170 forint helyett 1520-at kell fizetnünk egy négynapos címkéért. Furcsa, hogy az a gazdasági és közlekedési tárca bosszantja nyarankénti matricadíj-emeléssel az autósokat, amelyik a turizmust – beleértve a három-négy napos balatoni hétvégéket is – húzóágazatnak tartja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.