Huszonhárom hely várja idén a Balaton körül a sátortáborozást vagy a nyaralótelepi bungalókat kedvelő turistákat. A Siotour, a Zalatour és a Balatontourist új tulajdonosa, az SCD-csoport vezérkara úgy döntött: május első napjaiban a déli és az északi parton is megnyit néhány kempinget. A somogyi oldalon a siófoki Aranypart, a szemesi Vadvirág, a veszprémin az alsóörsi Európa, a balatonfüredi, a révfülöpi és a badacsonyörsi, a Zalához tartozó partszakaszon a vonyarcvashegyi és a keszthelyi kemping várja a vendégeket. A tó közeli Zalakaros Termál kempingje már egy hónapja kinyitott.
Üres zsebű önkormányzatok
– A hazaiak mellett dán, holland, német, osztrák és cseh turistákat várunk, akik már idén is tapasztalhatják a tizenöt évre tervezett, csaknem százmilliárd forintos fejlesztés első eredményeit – mondta a kempinggazda cég kommunikációs vezetője, Elkán Tibor. – A múlt évben lezárult a siófoki Aranypart Kemping és Üdülőfalu első, 200 millió forintos fejlesztése, idén hét üdülőhely kempingjébe együttesen ötven új mobil házat telepítünk. Zamárdi polgármestere, Kiss Jenőné úgy látja: bár nem túl biztatóak az előrejelzések, az üdülőhely útjainak és sétányainak felújítására fordított milliók remélhetően még vonzóbbá teszik Zamárdit. – Megtisztelő, hogy településünk három kilométeres szabad strandját választották nyári táborozásra az egyetemi és főiskolai hallgatók képviselői. A július 17–24-ig tartó EFOTT-tábor során harmincezer fiatal vendégünk lesz. Sajnos amíg nem készül el az M7-es kőröshegyi völgyhídja, és nem mentesíti az átmenő forgalmat az épülő sztrádaszakasz, az M7-esről továbbra is kamionok sokasága zúdul településünkre.
Balatonboglár belvárosa is szenved a 7,5 tonnánál nagyobb súlyú teherautók forgalmától, ezért Kovács Miklós polgármester – mondván, menjünk csendesebb környezetbe – a díszkő burkolatú kikötőbe invitál, merthogy ott találkozik polgármester kollégáival is. – Jó lenne, ha érzékelhetően nőne a fizetőképes kereslet a Balaton iránt, és visszatérnének azok a nyaralók is, akik az utóbbi években az Adriát választották – mondja reménykedve Boglár első embere. – Mi is jobb évet várunk – kapcsolódik a beszélgetésbe a keszthelyi polgármester, Mohácsi József. – A múlt évben átadott, kétszáz hajóhelyes vitorláskikötőnk idén remélhetően kapósabb lesz, mint tavaly, jövőre pedig teljesen megtelik árbocosokkal. Sokat költöttünk a múlt ősz óta a fénysorompókra, az utcák rendbetételére.
A déli parton elsőként Lellén cserélték fából készült játékokra a strandi mászókákat, hintákat, négy éve itt adták át a Balaton első, sodró- és úszómedencés élményfürdőjét, tavaly pedig a tópart egyik leghosszabb csúszdáját. – Most újabb meglepetést tartogatunk a kisgyerekes fürdőzőknek a Napfény strandon. A háromszáz méter hosszú és ötven méter széles homokpart ideális feltételeket teremt a kisgyerekekkel nyaraló családoknak. Szeretném, ha az idei szezon legalább nem lenne rosszabb a tavalyinál – mondja Kenéz István polgármester.
Balatonföldvár polgármestere is óvatos derűlátással néz a szezon elé. Bezeréti Katalin úgy fogalmazott: most nemcsak a nyaralásra készülődő családok, hanem a tóparti önkormányzatok zsebe is üres. – Idén nem voltak rendezvénypályázatok, a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság egy fillért sem kapott nyári kulturális és sportrendezvények támogatására. Magunkra maradtunk, de nem adjuk fel. Földvár idén nyáron egyebek mellett fúvószenekari fesztiválnak és – egy angol sportszergyártó cégnek köszönhetően – egyhetes „szórakoztató őrületnek” is helyszíne lesz.
Távol maradó németek
– Labdarúgó-világbajnokság, gazdasági receszszió. Kell ennél több a németek otthon tartásához? – kérdezi válasz helyett a Fenyves Tours tulajdonosa. Bene József, aki a tó körül tizenhat turisztikai társirodát üzemeltet, és idén 5-600 magyar családot vár, úgy látja, nincs más út, mint berendezkedni a magyar nyaralók fogadására. – Idén már kétszáz magyar család foglalt nyaralóházat vagy szobát nálunk. Azok a turisztikai vállalkozások, melyek már négy-öt éve a magyarok felé fordultak, talpon maradtak, a német piacra építők viszont sorra tönkrementek. Egyébként a német turisták otthon maradásának van egy kevésbé ismert, barátságosnak semmiképp sem nevezhető oka is. Az ottani irodák 70 százalékos haszonkulcscsal dolgoznak, ennyit tesznek rá a magyarországi árakra. Ezt már nem viseli el a turisztikai piac. Ezzel is magyarázható a hazánkat választó német nyaralók számának drámai csökkenése.
– Június 1-jén zászlót bont egy új balatoni civil szervezet, a Mi Balatonunk Egyesület, amelyben a térség önkormányzatai és vállalkozói összefogva igyekeznek ráirányítani a figyelmet a balatoni turizmusra – mondja a Tourinform Iroda vezetője, Halász Klára. – Kétségtelen, gyengül a német beutazóturizmus, ezért a közelmúltban Drezdában, Lipcsében és Berlinben népszerűsítették a Balatont.
– A balatoni hajósok makacsul optimisták, és soha sem adják fel. Ha kell, a széllel szemben hajózunk. A balatoni hajók a második világháború alatt sem álltak le, és akkor sem maradtak a kikötőben, amikor kevés vendég volt a tónál. Idén, a Széchenyi István nevéhez kötődő balatoni hajózás 160. évfordulóján különösen ki kell tennünk magunkért. A minap vízre bocsátottuk, május 12-én pedig felszenteljük és megkereszteljük a Balaton legnagyobb hajóját, a Törökországban vásárolt Szent Miklós motorost. A 250 négyzetméter alapterületű, kétszintes, hatszáz személyes luxushajó azért is lesz nagy becsben tartott szerzeményünk, mert ez az első olyan vízi jármű, amelyet nem az állam, hanem részvénytársaságunk és a balatoni önkormányzatok közös pénzéből vásároltunk – mondja büszkén a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. Horváth Gyula hozzáfűzte: az ágyúval felszerelt, Szaturnusz nevű kalandvitorlás is várja a kirándulókat, egyébként pedig az idei hajózási szezon is számos kedvezményt tartogat.
Bővülő vitorláskikötők
Erősítendő a régióhoz való kötődést, a balatoni üdülőkörzet 164 településének lakói a menetrendi hajókon félárú jeggyel utazhatnak, idén is vásárolhatunk Balaton Mixet, vonatra és hajókra érvényes kedvezményes jegyet, a kisgyerekek és szüleik örömére pedig nemcsak Siófokról, hanem Földvárról és Lelléről is kifutnak majd a kizárólag szórakoztató gyerekprogramot ígérő sétahajók.
Kérdésünkre, hogy továbbra is kapósak-e a balatoni vitorláskikötők, a tó főhajósa elmondta: a társaság tíz nagy és tizenegy kisebb vitorláskikötőjében kétezer hajóhely várja a túrázókat. Ami pedig a hajóállomások és a kikötők fejlesztését illeti, idén Bogláron, Fonyódon, Almádiban és Révfülöpön várható hajóhelybővítés és komfortosítás, Siófok vízi kapujának megújítására pedig kétszázmillió forintot fordít a hajóstársaság.
Az Állami Autópálya Kezelő Rt. adatai szerint idén 17 százalékkal több sztrádamatrica fogyott, mint a múlt év hasonló időszakában. Ám május 1-jétől szeptember 30-ig 1170 forint helyett 1520-at kell fizetnünk egy négynapos címkéért. Furcsa, hogy az a gazdasági és közlekedési tárca bosszantja nyarankénti matricadíj-emeléssel az autósokat, amelyik a turizmust – beleértve a három-négy napos balatoni hétvégéket is – húzóágazatnak tartja.

Elvitték a hatos lottót – az Ön számait húzták ki?