A Forma–1 a világ legnézettebb sporteseményei közé tartozik, évente 580 millió nézőt vonz. De nem csak népszerű, óriási üzlet is. Majd 200 milliárd forintot ért el 2004-ben Bernie Ecclestone-nak, a versenysorozatot alapító és működtető üzletember cégének a bevétele, a csapatok összköltségvetése pedig tavaly 550 milliárd forintra rúgott. A rendezvénysorozat súlyponti bevételeit a reklámpénzek jelentik, a legfőbb reklámozók pedig a cigarettagyártók. A dohányreklámok kihelyezése azonban tavaly augusztus 1-jétől tilos az EU országaiban, a nemzetközi sportversenyeken. Az Európai Bizottság április elején felszólította – több európai ország között – hazánkat is, hogy tartsa be a dohánytermékek reklámozására vonatkozó uniós irányelvet. A bizottság által elfogadott szabályozás megtiltja a termékek reklámozását a nyomtatott és elektronikus médiákban, és rendezvények szponzorálására sem ad lehetőséget. Magyarországra a bizottság már korábban is megneheztelt, hiszen a magyar versenyt – érdekes módon – tavaly a tilalom életbe lépése előtt egy nappal rendezték. A helyzet idén még kiélezettebb, a 2006-os Formula–1 Magyar Nagydíj főszponzora ugyanis továbbra is a Philip Morris International nevű nemzetközi dohánycég. A magyar kormány ebben a helyzetben tovább feszíti a húrt: a gazdasági tárca a kormány utasítására hozott, június 8-i rendeletében felmentést ad a dohányreklámok tilalma alól a „nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű események” számára. Pedig az EU nálunk nagyobb tekintélyű államok számára sem engedélyezte a dohányreklámot. Az Európai Bíróság főtanácsnoka például Németország mentességre vonatkozó keresetét is elutasította, így ez a tagország is kénytelen alkalmazni a dohánytermékek reklámjával kapcsolatos EU-direktívát.
A magyar Forma–1-es verseny lebonyolítása azonban nem csak az uniós tiltás miatt váltott ki vitákat. Sok kritika érte a kiugróan magas állami szerepvállalást is. Az állami támogatás szakértőink szerint több elemből tevődik össze. A központi költségvetési támogatás 2006-ban 3150,7 millió forintot ért el. A kimutatott támogatáson felüli tétel az elengedett bérleti díj: a pálya állami tulajdonban van, a rendezvény ingyen használja a több tízmilliárd forintra becsülhető létesítményt, ez két-három milliárd forint összegű támogatásnak felel meg. A reklámbevételek összege, mivel a versenyt a televíziók világszerte közvetítik, jelentős. Hazánkban a közvetítés az RTL Klub számára legalább tízmilliárd forint összegű profitot hoz. A csatorna bevételét a kormány tovább növeli azzal, hogy engedélyezi a dohánytermékek reklámját – ez további tízmilliárd forintnak megfelelő profit forrása lehet.
A fenti 25-26 milliárd forint közvetlen és közvetett állami támogatások mellett a rendezvény jelentős károkat is okoz az ország lakosai számára. A dohányzás reklámozása a rászokást segíti elő, amivel évente több tíz milliárd forintos – egészségügyi – kárt okozhat. A mogyoródi rendezvény jelentős motorizációs többletforgalmat idéz elő. E károk összege is több milliárd forintra becsülhető. Mivel a hazai idegenforgalom eddig is túlságosan szezonális és rövid volt, ezért a csúcs, vagyis a július végi és augusztus eleji hónapok forgalmának mesterséges felduzzasztása jelentős többletkiadással jár, miközben a szezont lerövidíti. A fenti kár összege szintén tízmilliárd forintra becsülhető. Az EU tilalma ellenére engedélyezett reklám miatt nagy összegű bírságra számíthatunk, melynek összege több milliárd forintot is kitehet. A nemzetgazdaságot érő összes káros hatások, a felesleges kiadások és a károk együttesen évente 70–100 milliárd forint közötti összegre becsülhetők.
A kormány döntése, amivel lehetővé teszi a dohányreklámok megjelenését, a hazai – többek között a szocialista – egészségpolitikusoknak is lelkiismereti problémát okozott. Kökény Mihály, aki az első Gyurcsány-kormányban népegészségügyi kormánymegbízottként dolgozott, egy televíziós műsorban azt nyilatkozta: „Nekem az a határozott véleményem, hogy a sport – ideértve a különleges, speciális motorsporteseményeket is – és a dohányreklám, az két egymással nem összeegyeztethető fogalom.” Balázs Péter, hazánk korábbi uniós biztosa pedig – ugyancsak a nyilvánosság előtt – arról elmélkedett, hogy nem lenne szabad tovább rombolni a hazánkról korábban kialakult kedvező képet effajta trükközéssel. Az az Egyesült Államokban közkeletű vicc, mely szerint a magyar az, aki mögötted száll be a forgóajtóba és előtted száll ki, csak idehaza vált ki egyetértő nevetést. A külföldi véleményformálók ellenben a kárunkra mulatnak, amikor a szabályokat betartani képtelen ügyeskedő figurájával azonosítják hazánk fiait – jelentette ki a szakember.
Egyes vélemények szerint a magyar kormánynál a dohányipari lobbi is latba vetette befolyását a reklámok megmaradása érdekében. Azzal érveltek, hogy Brüsszel a figyelmeztetésen túl nem sokat tehet, legfeljebb az Európai Bírósághoz fordulhat, ami majd másfél év múlva elmarasztalja Magyarországot. Ebben az esetben a perköltségen felül elképzelhető valamiféle bírság megfizettetése is. Ezzel szemben áll az, ha a magyar kormány megszegi a még 1999-ben Bernie Ecclestone-nal, a FOA vezetőjével kötött szerződést, amely alapján 2011-ig lehet dohányreklám a Magyar Nagydíjon, ami – lapvélemények szerint – több tíz milliárdos kártérítés megfizetésével járhat. Magyar egészségvédő szervezetek szerint ezzel szemben semmiféle kockázattal nem járna a dohányreklámok betiltása a Magyar Nagydíjon. A szerződés szerint emiatt eljáró – a magyar kormány által vállalt – londoni székhelyű bírósági eljárás során aligha marasztalnák el Magyarországot azért, mert betartott egy uniós direktívát.

Súlyos baleset a VIII. kerületben: villamos gázolt el egy embert