A dohányra hajtanak

Sem az uniós presztízsveszteség, sem az – akár szocialista – egészségvédők, környezetvédők tiltakozása nem térítette el a kormányt attól, hogy csalafinta törvénymódosítással lehetővé tegye a magyar Forma–1-es gyorsasági autóversenyen a dohányreklámok jelenlétét. A tekintélyvesztés forintban felmérhetetlen, a veszteséget és az okozott kárt azonban lapunk kérésére kiszámolta egy szakértő: az 70–90 milliárd forintra becsülhető.

2006. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Forma–1 a világ legnézettebb sporteseményei közé tartozik, évente 580 millió nézőt vonz. De nem csak népszerű, óriási üzlet is. Majd 200 milliárd forintot ért el 2004-ben Bernie Ecclestone-nak, a versenysorozatot alapító és működtető üzletember cégének a bevétele, a csapatok összköltségvetése pedig tavaly 550 milliárd forintra rúgott. A rendezvénysorozat súlyponti bevételeit a reklámpénzek jelentik, a legfőbb reklámozók pedig a cigarettagyártók. A dohányreklámok kihelyezése azonban tavaly augusztus 1-jétől tilos az EU országaiban, a nemzetközi sportversenyeken. Az Európai Bizottság április elején felszólította – több európai ország között – hazánkat is, hogy tartsa be a dohánytermékek reklámozására vonatkozó uniós irányelvet. A bizottság által elfogadott szabályozás megtiltja a termékek reklámozását a nyomtatott és elektronikus médiákban, és rendezvények szponzorálására sem ad lehetőséget. Magyarországra a bizottság már korábban is megneheztelt, hiszen a magyar versenyt – érdekes módon – tavaly a tilalom életbe lépése előtt egy nappal rendezték. A helyzet idén még kiélezettebb, a 2006-os Formula–1 Magyar Nagydíj főszponzora ugyanis továbbra is a Philip Morris International nevű nemzetközi dohánycég. A magyar kormány ebben a helyzetben tovább feszíti a húrt: a gazdasági tárca a kormány utasítására hozott, június 8-i rendeletében felmentést ad a dohányreklámok tilalma alól a „nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű események” számára. Pedig az EU nálunk nagyobb tekintélyű államok számára sem engedélyezte a dohányreklámot. Az Európai Bíróság főtanácsnoka például Németország mentességre vonatkozó keresetét is elutasította, így ez a tagország is kénytelen alkalmazni a dohánytermékek reklámjával kapcsolatos EU-direktívát.
A magyar Forma–1-es verseny lebonyolítása azonban nem csak az uniós tiltás miatt váltott ki vitákat. Sok kritika érte a kiugróan magas állami szerepvállalást is. Az állami támogatás szakértőink szerint több elemből tevődik össze. A központi költségvetési támogatás 2006-ban 3150,7 millió forintot ért el. A kimutatott támogatáson felüli tétel az elengedett bérleti díj: a pálya állami tulajdonban van, a rendezvény ingyen használja a több tízmilliárd forintra becsülhető létesítményt, ez két-három milliárd forint összegű támogatásnak felel meg. A reklámbevételek összege, mivel a versenyt a televíziók világszerte közvetítik, jelentős. Hazánkban a közvetítés az RTL Klub számára legalább tízmilliárd forint összegű profitot hoz. A csatorna bevételét a kormány tovább növeli azzal, hogy engedélyezi a dohánytermékek reklámját – ez további tízmilliárd forintnak megfelelő profit forrása lehet.
A fenti 25-26 milliárd forint közvetlen és közvetett állami támogatások mellett a rendezvény jelentős károkat is okoz az ország lakosai számára. A dohányzás reklámozása a rászokást segíti elő, amivel évente több tíz milliárd forintos – egészségügyi – kárt okozhat. A mogyoródi rendezvény jelentős motorizációs többletforgalmat idéz elő. E károk összege is több milliárd forintra becsülhető. Mivel a hazai idegenforgalom eddig is túlságosan szezonális és rövid volt, ezért a csúcs, vagyis a július végi és augusztus eleji hónapok forgalmának mesterséges felduzzasztása jelentős többletkiadással jár, miközben a szezont lerövidíti. A fenti kár összege szintén tízmilliárd forintra becsülhető. Az EU tilalma ellenére engedélyezett reklám miatt nagy összegű bírságra számíthatunk, melynek összege több milliárd forintot is kitehet. A nemzetgazdaságot érő összes káros hatások, a felesleges kiadások és a károk együttesen évente 70–100 milliárd forint közötti összegre becsülhetők.
A kormány döntése, amivel lehetővé teszi a dohányreklámok megjelenését, a hazai – többek között a szocialista – egészségpolitikusoknak is lelkiismereti problémát okozott. Kökény Mihály, aki az első Gyurcsány-kormányban népegészségügyi kormánymegbízottként dolgozott, egy televíziós műsorban azt nyilatkozta: „Nekem az a határozott véleményem, hogy a sport – ideértve a különleges, speciális motorsporteseményeket is – és a dohányreklám, az két egymással nem összeegyeztethető fogalom.” Balázs Péter, hazánk korábbi uniós biztosa pedig – ugyancsak a nyilvánosság előtt – arról elmélkedett, hogy nem lenne szabad tovább rombolni a hazánkról korábban kialakult kedvező képet effajta trükközéssel. Az az Egyesült Államokban közkeletű vicc, mely szerint a magyar az, aki mögötted száll be a forgóajtóba és előtted száll ki, csak idehaza vált ki egyetértő nevetést. A külföldi véleményformálók ellenben a kárunkra mulatnak, amikor a szabályokat betartani képtelen ügyeskedő figurájával azonosítják hazánk fiait – jelentette ki a szakember.
Egyes vélemények szerint a magyar kormánynál a dohányipari lobbi is latba vetette befolyását a reklámok megmaradása érdekében. Azzal érveltek, hogy Brüsszel a figyelmeztetésen túl nem sokat tehet, legfeljebb az Európai Bírósághoz fordulhat, ami majd másfél év múlva elmarasztalja Magyarországot. Ebben az esetben a perköltségen felül elképzelhető valamiféle bírság megfizettetése is. Ezzel szemben áll az, ha a magyar kormány megszegi a még 1999-ben Bernie Ecclestone-nal, a FOA vezetőjével kötött szerződést, amely alapján 2011-ig lehet dohányreklám a Magyar Nagydíjon, ami – lapvélemények szerint – több tíz milliárdos kártérítés megfizetésével járhat. Magyar egészségvédő szervezetek szerint ezzel szemben semmiféle kockázattal nem járna a dohányreklámok betiltása a Magyar Nagydíjon. A szerződés szerint emiatt eljáró – a magyar kormány által vállalt – londoni székhelyű bírósági eljárás során aligha marasztalnák el Magyarországot azért, mert betartott egy uniós direktívát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.