Albert Camus és az eleven kő története

Kákonyi Péter
2006. 06. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem vagyok benne biztos, hogy vagyok. De majd leszek, azt biztosan tudom… – mondja Albert Camus egyik hőse, A száműzetés és az ország című novelláskötet festőművésze. Pontosan nevezi meg a modern ember nagy dilemmáját. A múltjától, környezetétől és a maga sorsától elszakadt lélek önámítását, amelyet Hamvas Béla már a negyvenes években megfogalmazott az Anthologia humana előszavában.
A Nobel-díjas Albert Camus (1910–1960), akit a XX. század egyik legjelentősebb filozófusának is tartanak (bár ő ez ellen mindig tiltakozott, írónak, nem bölcselőnek tudta magát), Algériában született francia apától és spanyol anyától. Afrikai francia volt tehát, és legtöbb novellája helyszíne is a kövekkel hánytorgó homoksivatag, amely az ember lakóhelyét körülveszi. És ez a nappal perzselő, éjszaka dermesztően hideg vidék nemcsak földrajzilag leírható hely, hanem a lélekben is folytatódó világ. Akik itt élnek, idegenek. Az még hagyján, hogy a más és más kultúrához tartozók gyanakodva nézik egymást. Még ennél is nagyobb tragédia, hogy a modern ember önmaga számára is talány.
A hűtlen asszony című novella hősnője felriad álmából, és elindul az ismeretlenbe. „Dél felől fújt a szél, onnan, ahol most összevegyült a sivatag és az éjszaka az újra megdermedt ég alatt, onnan, ahol megállt az élet, ahol senki sem öregszik meg, senki se hal meg többé…” Ám rövid lázadása végén hazatér, mert a hívogató vidék is hideg, sötét és borzongató. Másik novellahőse, a papneveldéből szökött ifjú – aki kimondja: „becsaptak azzal a mocskos Európával, mert mindenki becsapott…” – végül megtébolyodik. Szemforgató tanítói áltatták, ezért elszökik tőlük, de a másik világ sem fogadja be véres szertartásaival és érthetetlen szimbólumaival. A vendég című elbeszélés hőse, a francia tanító is meghasonlik. Látja az iskola térképén a színes, büszke francia folyókat, másrészt itt terjeng körülötte a sivatag időtlen emlékeivel és alig ismert lakóival. Hiába bocsátja útjára „vendégét”, a gondjaira bízott arab foglyot, hiába lázad fel ezzel a francia jogrend ellen, az arabok baljós közelsége továbbra is fenyegető számára, hiszen ugyanúgy nem ért semmit azok gesztusaiból és gondolataiból – holott beszéli a nyelvüket –, ahogy azok sem az övéiből.
Ez csak Az eleven kő főhősének, a mérnöknek sikerül, aki nyitott a szenvedésre, nyitott a teljes önátadásra. Ez a Camus-novella kivételesen Brazíliában játszódik. Messziről érkezik a mérnök, és hazudozó, ájtatoskodó „helyi nagyságok” fogadják. Ám őt nem érdekli ez a szirupos világ. Átadja magát a hely szellemének, amely sajátos elegye az ősi hiedelmeknek meg a kereszténységnek. És összebarátkozik egy jámbor szakáccsal, a helyi „Sziszüphosszal” – Camus életművének tán legismertebb szimbóluma a „boldog Sziszüphosz” –, aki egy hatalmas követ hurcol a fején a szertartási menetben, mert erre kötelezi a fogadalma. Amikor pedig a szerencsétlen szakács összeroskad „az eleven kő” súlya alatt, ő, az idegen mérnök viszi tovább a félmázsányi követ, s ekkor ez a titokzatos közösség végre befogadja.
(Albert Camus: A száműzetés és az ország. Európa Kiadó, Budapest, 2006, 154 oldal, 1900 Ft.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.