Belső delták

Bár a mai politikai elit egy része az ellenkezőjét szeretné elhitetni, valójában nem a falunak, hanem a modern értelemben vett városnak van vége. A szarvasi Tessedik Sámuel Főiskola környezetgazdálkodási tanszékvezetője szerint az ész- és korszerű gazdaságpolitika nem halni hagyná a vidéket, hanem felhasználná a benne rejlő lehetőségeket. Ám ehhez nemcsak Magyarországon, hanem a több szempontból neoliberális diktatúraként működő EU-ban is agrárpolitikai fordulatra van szükség.

Balavány György
2006. 06. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oláh János professzor szerint a vidék ma mást jelent, mint ötven vagy százötven évvel ezelőtt. A modern korban, az ipari társadalom csúcsán a vidéket nyersanyagtermelésre használták – az elsődleges termelés erőforrásait kivonták a falvak térségéből, és a városba vitték feldolgozásra. A modern kor iparosította a vidéket, és a munkaerő zöme az erőforrásokat követve a városba költözött. Már a nyersanyag elszállítását sem a vidékiek végezték, s persze a kereskedelmi haszon sem maradt az övék.
A professzor szerint az iparosító gondolkodás az olajra épült, ennek következtében az elmúlt évtizedekben épp a vidék életfenntartó funkciói s a városi életet fenntartó természeti szolgáltatások károsodtak. A legkorszerűbbnek kikiáltott amerikai technológia 14,7 tonna olaj felhasználásával állít elő egyetlen tonna marhahúst. Fél évszázada a földművelő még erdőkkel, növényekkel „lélegeztette” a tájat – ma égéstermékekkel szennyezi. Az európai kultúrát ugyanakkor a természetes csapadékra és tápanyagokra épülő földművelés tette sikeressé, ezért ezt a Kárpát-medencében vissza kellene honosítani. Ma a földet az ezer hektárokon gazdálkodó iparosok uralják, s a parasztság nem kapott valódi támogatást az egyéni gazdálkodás választására. Az államszocialista mezőgazdasági nagyüzem után a tőkés nagybirtok vált jellemzővé, amely nem vállalja a földművelés természeti funkcióit, még kevésbé a „természetüzemet” fenntartó emberi közösségeket.


A XX. század közepén a még premodernnek nevezhető magyar mezőgazdaság a népesség felének adott munkát és kenyeret; 1990-ben a modern, iparszerű mezőgazdaságban viszont már csak tizenhét, 1998-ban hét százalék volt a főfoglalkozású alkalmazottak száma. A hatvanas években Európa népességének még huszonhárom százaléka dolgozott a mezőgazdaságban, manapság viszont kevesebb mint tíz százalék az arány; a földhasználat pedig mindössze néhány százalékkal járul hozzá a bruttó nemzeti jövedelemhez.
– Régen a földműves egy mázsa búzáért vásárolt egy pár csizmát; manapság egy tonna gabonáért is csak közepes minőségű lábbelit vehetne, de egy pár igazán jó, vízhatlan bakancs körülbelül három tonna búzát ér – mutat rá Oláh János. – Hajdan a pénz térben és időben együtt mozgott az áruval, csak persze ellentétes irányban; ma a spekulatív pénzpiac játéka lett, elszakadt a valóságos áruforgalomtól. A pénz hetven százaléka vissza sem forog a termelésbe. A spekulatív ügyletek évi értéke több mint százharmincszorosa a világjavak évi termelésének. Az árbevételek nyolcvan százaléka már a piacokon realizálódik, nem az árutermelőknél. Ha a posztmodern paradigmaváltás végbemegy a gazdaságban, az visszatérést jelenthet a tradicionális modellhez; érthető, hogy a tőkeérdekeltség mindent megtesz ez ellen, de egy idő után tehetetlenné válik.
A professzor szerint a földműves eredetileg nem a pénz hajszolója, hanem tájalkotó. A természeti erőforrásokat hasznosító földművelésnek gondja van a szél- és vízerózió csökkentésére, a tápanyag-visszatartásra, a talajvízszint szabályozására, a föld szervesanyag-utánpótlásának biztosítására, a változatos tájfajtáknak és a biodiverzitásnak – vagyis a természet sokszínűségének – megőrzésére. A posztmodern földművelés az átfogó vidékintegrációt tekinti korparancsnak, amely korszerű, szerves falusi életformával valósítható meg.
A premodern korban a megtermelt nyersanyagot helyben használták fel vagy adták el; a hozzáadott értéket helyben realizálták a termékek, szolgáltatások, fogyasztások és munkahelyek körében, az erőforrások is helyben maradtak, s ez a vidékkoncepció válik lassan mérvadóvá a mai posztmodern időszakban is. Így vidéken újra munkahelyek keletkezhetnek, és megsokszorozódnak a bevételek, amelyeket fejlesztésekre lehet fordítani. E folyamatot – az értékek helyben történő forgatását és sokszorozását – multiplikációnak nevezi a környezetgazdálkodás szakirodalma.
– Szükséges, hogy az állam segítse elő a gazdák értékesítő és műveltető szövetkezéseit – jelzi Oláh János. – Ezeknek a szövetkezéseknek pedig legyen joguk és lehetőségük arra, hogy terményeiket kisebb-nagyobb helyi üzemekben maguk dolgozzák fel és értékesítsék; az állam nyújtson ehhez kedvezményes hitelt, s a haszon lehető legnagyobb része maradjon a gazdák és szövetkezeteik kezében.
Oláh János egy felmérése eredményét közli: az iparszerű nagybirtok egy hektár búzaföldön – az 1999-es országos átlaghozammal és felvásárlási átlagárral számolva – csupán hetvenkétezer forint árbevételt termelt, elszomorítóan kevés embert foglalkoztatva. Ugyanakkor ma a Tisza-tónál – amely a professzor szerint a posztmodern vidék modelljének tekinthető – az ökoszisztéma-szolgáltatások bevétele egy hektáron messze meghaladja egy ugyanekkora területű búzatábláét. A kutatások igazolják: a számos új funkciót kihasználó posztmodern gazdálkodás minden hektárja többmilliós bevételt hozhat a vidéki népesség és a nemzetgazdaság számára.
A ma formálódó, változást ígérő trend leírására új szociológiai fogalom is keletkezett: a rurbanizáció, amely egyszerre jelenti a város vidékiessé és a vidék városiassá válását. Az információs civilizációba való átmenet feltartóztathatatlan, ezzel együtt lezárul a városba áramlás ötezer éves időszaka. Az emberek vidékre vágynak, ahol a számítástechnikának köszönhetően nem kell nélkülözniük a létfontosságú információkat, viszont jóval több biztonságot, kényelmet és nyugalmat találnak. A vidéki közösségek folyamatosan változnak. Megújulnak és bővülnek a falusi tradíciók; Oláh János szerint a természet tradíciója nem váltható le. A városokban pedig már nem a „downtown”, nem az ipari-kereskedelmi negyedek s még csak nem is a „félelemarchitektúrát” nyújtó városi lakóparkok népszerűek, hanem a külső, kertes kerületek, az úgynevezett towndown. Sok helyütt a belső területeket is igyekeznek minél tágasabbá és zöldebbé alakítani.


Gyakorlatilag végük van a jelenlegi Budapesthez hasonló modern városoknak – véli a professzor –, hiszen a koncepció, amelynek alapján működtek, zsákutcába jutott. Ennek tulajdonítható, hogy a magyar fővárost tíz év alatt mintegy hatszázezer ember hagyta el.
Magyarországon ma még sok tokaji szőlősgazda eladja a szőlőjét, és más készít belőle bort – mondja Oláh János. – Az osztrákoknál azonban minden szőlőtermelő maga készíti a borát, s ha lehet, helyben el is adja; Franciaországban és Angliában is a farmokon vásárolják az emberek a mezőgazdasági „value for money” (értéket pénzért – B. Gy.) termékeket. Ausztriában három tehénből megélhet egy család, és ehhez állami forrásokat vesz igénybe, hiszen az állam méltányolja, hogy nemcsak tejet, hanem kulturális értéket is szolgáltat, s tevékenységével karban tartja a természeti erőforrásokat. Lappföldön több négyzetkilométeren gazdálkodik egyetlen farmer, s a teljesítményét már nem azzal mérik, hogy hány mázsa burgonyát termel, hanem figyelembe veszik, hogy vigyáz a tájra. Írországban felújították a néhány házból álló tanyabokrokat. Európa-szerte rengeteg pénzt költenek az államok a vidék modern kor előtti értékeinek megőrzésére, ám ezt nem csupán valamiféle nemzeti romantika okán teszik: ez a pénz meg is térül. A természet immár eladható, s az ára magas.
A vidék megújult rendeltetését jól érzékeltetik az új keletű lakótáj, látványtáj szavak is. Immár nem csupán terményt, hanem természetet is kínál a vidék. A rurbanizáció és multiplikáció mellett a posztmodern vidékgazdálkodás harmadik kulcsfogalma a természeti vagy ökoszisztéma-szolgáltatás. Ez elszegényedett népesség által lakott területen nehezen fejezhető ki pénzben, de Nyugat-Európában a természeti szolgáltatások egy hektárra vetített értéke dollárban négy és félszer több, mint a normál közgazdaságtan eszközeivel mért összesített GDP.
– A modern mezőgazdaságot el kell felejteni; tulajdonképpen már nem is mezőgazdaságról kellene beszélni, sokkal szerencsésebb a vidékgazdaság kifejezés. Az unió szemléletében is megfigyelhető ez a paradigmaváltás, hiszen a földalapú támogatásoknál sokkal nagyobb előnyben részesíti az úgynevezett „második pillért”, a vidékfejlesztést. A globális nyomást a régi tagországok a családi és a biogazdálkodással igyekeznek kivédeni.


Nyugat-Európában Oláh János szerint egyre kisebb a neoliberális gazdaság ellenállása. Ugyanakkor nálunk még óriási a kereskedelmi-ipari lobbi tiltakozása e jelenségekkel szemben, hiszen meghatározó a mezőgazdasági nagybirtokok érdekhálózata. S igen sajnálatos, hogy a megújult uniós ökológiai elkötelezettség elsősorban a régi uniós tagországokra korlátozódik. Miközben a régi tagállamokban az ökológiai modellt támogatja az EU, lehetővé teszi, hogy az újonnan csatlakozott országokban a neoliberális gazdaságpolitika jegyében hatalmas területeket, egész tájegységeket tegyen tönkre a multinacionális cégek terjeszkedése. A képet tovább rontja, hogy Európában az amerikai multik nyomása is érezhető; ráadásul a profitért folyó világversenyben az európai modell nem olyan hatékony, mint az amerikai. A tengerentúli ország erőforrásai szinte korlátlanok. Míg hatalmas nyugati térségeit érintetlenül hagyja, Amerika szabadon űzi az iparszerű, tájromboló mezőgazdaságot. Európának viszont kifogytak a tartalékai, ezért az itteni ember kénytelen sokkal többre értékelni a természetet.
A nemzetközi agrártőke monokultúrás nagybirtokok rendszerét alakítja ki, s monopóliumokhoz jut, kiszorítva a versenyből a hazai termelők zömét. Az Európai Unió közös agrárpolitikája és az új alkotmánytervezet több eleme gyengíti az új tagállamok amúgy is megtépázott szuverenitását. Az uniós alkotmány a 63. cikkben kimondja, hogy a tagállam soha semmilyen joghatóság előtt nem vitathatja a közös alkotmányt; a 64.-ben, hogy a közösségi jog a tagállami jog fölött áll; a 66.-ban, hogy az uniós alkotmány határozza meg az állampolgári jogokat és kötelességeket, valamint gyakorlási módjukat.
Az EU alapszabálya a legfontosabb vívmánynak a tőke szabad áramlását tekinti, ami a szabad földpiac kikényszerítéséhez vezet. Az újonnan belépőkre vonatkozóan kizárja a törvény, hogy a saját területüket alkotó föld tulajdonjogával és használatával kapcsolatban önrendelkezést gyakorolhassanak. Oláh János rámutat: a tőkeszabadság így már nem csupán egyike a négy klasszikus alapszabadságnak (a személyek, áruk, szolgáltatások és a tőke szabadsága), hanem uralkodóvá válik a többi rovására. Ily módon az uniós alkotmány az agrárpolitikát, a környezetvédelmet és a regionális politikát is alárendeli a tőkehatalomnak.
Az unió a keleti térségben nyersanyagtermelő agrármodellt kíván megvalósítani, amelynek lényege, hogy a hozzáadott érték nem helyben, hanem egy távoli profitcentrumban képződik. Súlyosan sérül az új tagok versenyképessége, mert az agrártámogatás diszkriminatív; az új tagállamok a közvetlen termelői kifizetéseknek csupán negyedét és a vidékfejlesztési juttatásoknak a felét kaphatják, ugyanakkor megszűnik a joguk ahhoz, hogy a nemzeti alapokból százszázalékosan kiegészítsék. Az unió kvótarendje az új tagok földművelésének elsorvasztását, exportképességük és önellátásuk visszavetését célozza, s így azt, hogy eme országok a nyugati árutömeg felvevőpiacává silányuljanak. Oláh János szerint a földművelés európai értékeinek tagadását, a vidéki társadalmi tőke felmorzsolódását, a fenntartható fejlődés feladását jelentő törekvésekkel szemben a tagállamok érdekeit csak gyökeres agrárpolitikai fordulat érvényesítheti.
Arra a kérdésre, hogy a néhány száz fős magyar falvak képesek lehetnek-e megfelelni a posztmodern vidékkoncepciónak, a környezetgazdász azt feleli: a kis falvakat veszni hagyó törekvés csupán a zsákutcás modern gondolkodás maradványa. Szükség van a kicsiny településeken elérhető iskolára, könyvtárra, orvosi rendelőre és sok egyébre, ami a természeti adottságok megfelelő kiaknázása révén biztosítható. Persze nem iskolaalapítással kell kezdeni a vidék gondjainak megoldását, hanem a helyben maradás feltételeit megteremteni a gazdaság multiplikálásával – erre azonban igénybe lehet venni a létező uniós támogatásokat.


Ám eközben az iskolák megtartása, fejlesztése elsőrendű feladat, s az ebbe történő befektetés sok szálon erősítené a kis falvak vidékgazdaságát. Hazánkban a kilencvenes évek végén az állami normatívák növelésével több mint háromszáz vidéki óvoda, kétszázötven iskola újra megnyílt annak ellenére, hogy a beiratkozó gyerekek száma évi tíz–tizenötezerrel csökkent.
Az iskolák bezárása azonban nem következménye, hanem éppen előidézője és felgyorsítója a szegénységnek, valamint a népesség további fogyásának. Az oktatásra fordított közpénzek elapasztása a már amúgy is szegény vidéki családokat sújtja, tovább rontva munkaerő-piaci pozícióikat és érdekérvényesítő képességüket. A tanügy piacosítása az általános állampolgári jogokat veszélyezteti, s a kis települések iskoláinak felszámolása ellenkezik az Európai Unió oktatás- és vidékpolitikai irányelveivel. A professzor szerint ma megismétlődik a szocializmus faluromboló politikája, amelynek szellemében megszüntették a helyi közigazgatást, bezárták az oktatási intézményeket, s feloszlatták a helyi gazdaság egyetlen tényleges szereplőjét, a termelőszövetkezetet.
Oláh professzor szerint minden reformelképzelés ellenére a jelenlegi oktatáspolitika gazdaságossági szempontokra hivatkozva veszteséget termelő szolgáltató intézménynek tekinti az óvodát és az iskolát, ezért likvidálandó piaci szereplőként kezeli, tovább rontva a vidéki fiatalok szocializációs esélyeit, növelve a társadalom polarizációját, a kirekesztést. Erre csak olyan gazdasági érdekcsoport törekedhet, amelynek nem célja a magyar középrétegek megerősítése, mert legitimációs bázisa éppen az elszegényített, segélyre váró emberek tömege. A környezetgazdász újabb példaként hozza fel, hogy a Tisza völgye az egész Alföld számára az agrárgazdálkodás kulcskérdése lenne, s erre 2002 tavaszán már készen álltak a tanulmánytervek.
Az ártérbővítéssel megszűnne a Tisza-völgyi településeket fenyegető árvízveszély. Részben vissza kell adni a Tiszának azt a területet, amelyet elvettek tőle. A természetes folyógazdálkodás harmóniát biztosíthatna ember és víz között. De ennél is fontosabb, hogy ha megvalósulna az ártérbővítő Vásárhelyi-terv, az felpörgetné a vidékgazdaság multiplikálását. A Kárpát-medence különösen alkalmas természeti erőforrásokat hasznosító földművelésre, hiszen tény, hogy földünk legtermékenyebb tájai a tápanyaggal telített folyóvízi delták. Az is tény, hogy medencénk belső delták sorozata, ahol a folyószabályozások előtt európai hatékonyságú ártérgazdálkodás folyt.


Az ökogazdálkodó halászat, erdészet, kertészet, gyümölcstermesztés és legeltetés újra munkát és megélhetést biztosítana a vidéknek, fenntartó környezetet a városnak, ökoszisztéma-szolgáltatásokat és természetet a turistáknak. Az árvízvédelem csak a gomb a kabáton, mondta egykor Széchenyi Vásárhelyinek. A mai árvizek idején olykor ötven–hatvan milliárd forintba is kerül a kármentés, de előfordult, hogy az áradások miatt több mint százmilliárdot kellett költeni az államkasszából egyetlen év alatt. A Vásárhelyi-terv a tározókkal együtt százhúszmilliárd forintba került volna. Mindez politikai szándék és tehetség kérdése is. A 2002-es kormányváltással félbemaradt a termálturizmus projektje is, pedig hatalmas lehetőségek rejlettek benne, a felhasznált termálvizeket ki lehetett volna vezetni a természetbe, és berkes ligetekben tovább hasznosítani őket. Már elkészült a berki nedvesföld-komplexumok telepítési terve húsz működő termálfürdőnk számára. A kihasznált és elfolyó termálvizek tápanyag-molekulái továbbra is élővizeinket mérgezik, holott a változatos telepített ökoszisztéma-mozaikokban már régen természetet és pénzt termelhetnének.
Ma politikai stratégák próbálják mesterségesen szembeállítani a vidéket és a várost, hangoztatva, hogy a vidék létbizonytalanságot jelent. S igaz, hogy a vidéki társadalom sosem volt olyan gyenge, mint napjainkban; csökken a falvak népének befolyása, mert nem azok hozzák a döntéseket, akik ott élnek, hanem a modern paradigmájában elakadt városi politikai elit. A gazdák helyett városi szakemberek, intézmények, forgalmazók, integrátorok és üzlettulajdonosok irányítják az élelmiszer-termelést. A változások főiránya mégis kedvező.
Oláh János úgy véli, a természet válaszol az emberi tevékenységre, az utóbbi időben sorjázó természeti csapások sem történnek véletlenül. A professzor optimista: szerinte a természet előbb-utóbb nagyobb nyomást fog gyakorolni ránk, mint a multinacionális tőke, s addig nem tudjuk úgy tönkretenni a környezetünket, hogy néhány száz év alatt ne jöhessen rendbe. Az ellenvetésre, hogy egyes ritkább élőlények máris kipusztultak, azt feleli: talán később a DNS-minták alapján ezek reprodukálhatók lesznek, ahogy a letarolt erdők is újra kisarjadnak, s a felborult vízháztartású folyamvidéken ismét ki lehet alakítani az egyensúlyt.
– A vidék nyerésre áll, bár ez még nem látszik. Igaz, a társadalmi tőke sokak szerint nagyobb veszélyben van, mint a természet; a hagyományok, szokások összetartó ereje meggyengült. A neoliberális gazdasági eszme anyagcsere-betegségekbe hajszolta a bioszférát, de ezeket túl fogjuk élni. Max Planck, a kvantummechanika atyja mondta: az új nem úgy jut uralomra, hogy legyőzi a régit, hanem úgy, hogy a régi elhal. Ami most folyik, első látásra igen riasztó, de ha jobban megnézzük, kiderül: csupán egy csődbe jutott eszme haláltáncáról van szó.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.