Nemigen fordult elő az 1945 utáni magyar könyvhetek történetében olyan nyár eleji fesztivál, amelyet a magyar írók maradéktalan örömmel tudtak volna megülni. Pedig az irodalom legnagyobb hazai seregszemléje a világon egyedülálló, amire büszkék lehetünk. Supka Géza agyából pattant ki hetvennyolc évvel ezelőtt a pallaszi szikra: legyen egy olyan napunk, amelyen a Gutenberg-galaxis kincseinek legfőbb hordozója, a könyv ingujjban, mezítláb vonul ki az utcára, az olvasók közé. Az írók és az olvasók közeledését, a könyv piacra kerülését az időközben könyvhétté bővülő fesztiválon a társművészetek is megsegítik. S azóta egyetlen esztendő kivételével a magyar könyvesek és a magyar írók minden évben megtartották a fesztivált. 1957-ben azért maradt el az ünnepi könyvhét, mert akkor az egész magyar írótársadalom egységesen tiltakozott az 1956-os forradalom és szabadságharc példátlan megtorlása ellen, amely az írókat sem kímélte.
A pártállami években a könyvhét a korszak kenyeret és cirkuszi játékot hangulatát tükrözte. A politikai nyomás alatt álló, a nyílt és a burkolt cenzúrától szenvedő irodalom ebben az időszakban egy hétig tartó pünkösdi királyként úgy érezhette, hogy fontos a hatalom és fontos az olvasóközönség számára. Itt és most, tizenhat évvel a rendszerváltozás után okkal-joggal érezheti úgy az írótársadalom, hogy bár a kiadók állami ellenőrzése, a gondolatrendőrség megszűnt, a helyzet alapjában véve csak annyit változott, hogy az írók már erre a hétre sem érzik magukat pünkösdi királynak sem.
Ezen a tényen nem változtatnak a szépen csengő statisztikai adatok: a tavaly 62,74 milliárdos könyvforgalom és 13 ezer mű, a könyvhéten jelen lévő háromszáz kötet és a pavilonoktól zsúfolt helyszínek. A jelenlegi kulturális kormányzat maradék illúzióinktól is megfosztott bennünket – mondják még a nesztorok nemzedékéhez tartozó, kiemelkedő írótársaink is. Hiszen még a cenzúra eltörlése is formálisnak tűnik. Nemzeti, keresztény szellemiségű, polgári elkötelezettséget vállaló kiadóink, a Kortárs, a Kráter Műhely Egyesület, a Kairosz, a Széphalom Könyvműhely, a Magyar Napló Könyvkiadó és a többiek évről évre egyre kevesebb támogatást kapnak a kuratóriumoktól, ami azt jelenti, hogy kiemelkedő alkotók munkáit sem tudják méltó példányszámban megjelentetni. Prózai művek teremtői számára öröm, ha könyvük megközelíti az ezres példányszámot, verseskönyvek pedig jó, ha ötszáz példányban – olykor – megjelenhetnek.
Ugyanakkor léteznek a külhoni és a hazai kuratóriumoktól egyaránt agyontámogatott műhelyek és alkotók, a jelenlegi kormány szellemi holdudvarához tartozó kiadók és írók, akiknek semmi nem lehetetlen. Még az sem, hogy megéljenek a szépirodalom műveléséből itt és most, a XXI. század irodalom- és művészetellenes korának hajnalán. Az ő műveik jelen vannak a legnagyobb forgalmú könyvesboltokban, a leglátogatottabb magyar könyvtárakban. S ők jutnak el csupán nemzetközi könyvfesztiválokra, az ő műveiket fordítják le csupán a világnyelvekre. A többiek számára nem marad más, mint Hamlettal szólva: néma csönd.
A hazai könyvkiadás peremvidékére szorult, a világirodalom vérköráramától elzárt, onnan gyakorlatilag immár végleg kirekesztett kiemelkedő idősebb és jobb sorsa érdemes fiatal alkotók és az e művek kiadását vállaló műhelyek zsebében cincog a krajcár. Éppen ezért senki, legkevésbé a kulturális kormányzat ne csodálkozzon azon, hogy bár a 77 szép és imponálóan kerek szám, az írótársadalom nagy része ma már nem hajlandó jó képet vágni az úgynevezett ünnepi könyvhét megnyitóján sem.
Két tehervonat szakított szét egy átjáróban elakadó autót Komáromnál