Etikai kódexek párbaja

2006. 06. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E hónap elején életbe lépett a kereskedelmi törvény, melynek előírása szerint az év végéig a piaci szereplőknek meg kell alkotniuk saját etikai kódexüket. Az etikai kódex nem jogszabálygyűjtemény, hiszen az maga a kereskedelmi törvény, amelynek betartásán a Gazdasági Versenyhivatal őrködik és szankcionálási lehetőségei jelentősnek mondhatók.
A kódex tehát inkább afféle illemszabályzat, amelyet a „kereskedelmi klub” úri közönsége elfogad, s amelynek szankcionálási lehetősége legfeljebb a nyilvános megszégyenítés. E szabályzat létrehozása körül mégis sok küzdelem zajlott. A kezdeményező Gráf József földművelésügyi miniszter az élelmiszer-termelőknek a kereskedelmi láncokkal szembeni kiszolgáltatottságán kívánt oldani. A hipermarketláncok képviselői azonban kihátráltak a szövegtervezet aláírása elől, annak ellenére, hogy a miniszter retorziót is kilátásba helyezett.
Bár a két kódex formai szempontból különbözik, jogi tartalmukat tekintve igen hasonlók. A legfőbb eltérés a résztvevők köre: az FVM tervezete az élelmiszeralapanyag-előállítókra, az élelmiszer-termelőkre és -forgalmazókra vonatkozik, míg a másik az öszszes kereskedőre. Mindkettőből kitűnik, hogy melyek azok az eszközök, amelyekkel a partnerek gyakran élnek a kereskedelem dzsungelháborújában. A kereskedelmi lánc például hitegeti a beszállítót egy-egy termék befogadásával kapcsolatban, a beszállító ellenben szívesen kiköti, hogy a kereskedő csak az ő termékét árulhatja. A felek gyakran nyomásgyakorlással – értsd: zsarolással – veszik rá a másikat megállapodásuk betartására.
Mindkét tervezet kifejezi óhaját, hogy a hazai termékeknek és szolgáltatásoknak előnyt kellene biztosítani – ez jelenleg bizonyára nincs így. Elítélik a szerződések utólagos és önkényes módosítását – bár ezt már az ókori Rómában sem tartották szabályosnak. Különösen igaz ez az ár tekintetében – e kitétel arra utal, hogy utólagos árcsökkentésre gyakran kerül sor. A minisztériumi tervezet fontosnak tartja leszögezni, hogy csak valós szolgáltatás és áruforgalom után lehet háttérkondíciókat érvényesíteni, vagyis sápot szedni. Ugyancsak rögzítik, hogy a felek tartózkodnak az irreális áron történő – magyarul ár alatti – forgalmazástól. E két utóbbi kitételt a kereskedelmi szakmai szervezetek verziója nem tartalmazza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.