Ezer kis bolt szűnt meg egy év alatt

A Tesco, a Lidl és az Aldi ezer-ezer, településen belüli üzletet kíván nyitni Magyarországon a közeljövőben, és ezzel komoly versenyt támaszt a három hazai tulajdonú bolthálózatnak. Magyar különlegesség a diszkonthipermarket, amelyet a hazai árvadász vásárlók igénye hívott életre.

2006. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jön! Jön! Jön! – így hirdették valaha a magyar mozikban a premiereket. A rendszerváltozás óta a magyar kiskereskedők is hasonlóképpen folyamatosan rettegtek az újabb és újabb bejövetelektől. A rendszerváltozást követően, a kilencvenes évek elején a Cash & Carry (Metro) hódított, majd az évezred végén megjelentek hipermarketek (Tesco, Auchan). Az új évezred első tizedének közepén megindult a diszkontosodás (Lidl). A magyar élelmiszerboltok válaszul hálózatba szerveződtek, a Coop, a CBA és a Reál Hungária együtt ma a magyar élelmiszer-kiskereskedelem 15 százalékát ellenőrzi.
A magyar piac az európai folyamatok kísérleti terepévé vált. Az angol kiskereskedelem vezető csatornája a szupermarket, Franciaországban a hipermarketek uralkodnak, Németország a harddiszkontok hazája. A magyar piacon mindezek jelen vannak, de afféle hungaricumként megjelent egy új üzlettípus is, amelyet diszkonthipermarketnek neveznek. Ez utóbbi egyébként nemcsak hungaricum, de fából vaskarika is – mondta lapunk kérdésére Kujbus Tibor, a Reál Hungária Élelmiszer Rt. cégvezetője. A diszkont lényege ugyanis az, hogy egy-egy árucikkből csak néhány fajtát tart, többek között azért, hogy minél kevesebb időt töltsön az üzletben a vevő. A Lidlben például úgy számolnak, hogy tíz árucikk, tíz perc, ketyeg a pénztárgép, s a kuncsaft már távozik is. A hipermarketben ezzel szemben bőséges választékot talál a vevő. A diszkonthipermarket ellentétes filozófiáját legfeljebb az itt is, ott is alacsony árral lehet áthidalni.
A magyar kisbolt-láncok már felszippantották a korábban független boltok hálózatának azt a részét, amely alkalmasak kényelmi üzletnek, azaz tartanak pékárut, csemegepultot, mirelitet is. A Reál 2300 egységet ölel fel, ezek bővülése a jövőben nem várható. A kényelmi üzletláncok valójában nem ellenfelei egymásnak – mondta Kujbus Tibor, bár hozzátette, egyelőre nem várható szorosabb együttműködésük. A lakóhelyhez közeli kis bolt igazi alternatívája ugyanis nem egy másik fűszeres, hanem a gépkocsival megközelítendő hipermarket. A vevő aszerint mérlegel, hogy érdemes-e már gépkocsiba ülnie, vagy elég, ha kiugrik a sarki kis boltba. Ez utóbbiak azzal versenghetnek a vásárlóért, ha beazonosítható eredetű, magyar vagy jól ismert gyártmányú árut kínálnak, személyes kapcsolatot ápolnak a betérőkkel és rugalmas a nyitva tartásuk.
A kis boltok esélye még a láncba szerveződés, a beszállítókkal szembeni közös fellépés, a saját márkás termékek piacra dobása. A sarki fűszeres nem versenyezhet a termelői ár alatt értékesített slágercikkekkel, de visszacsalogathatja az ismeretlen eredetű „élelmiszer-ipari hulladéktól” ódzkodó vásárlókat az ismert magyar márkák pártjára. A független kis boltok minden téren vesztésre állnak: nem véletlen, hogy egy év alatt ezer ilyen üzlet húzta le a rolót. S a valódi veszedelem csak most jön: a Tesco a városszélről a belvárosokba tart, és ezer szupermarketet, a Lidl és a magyarországi megjelenését most előkészítő, ugyancsak német nyelvterületről érkező Aldi hasonló mennyiségű diszkontot készül nyitni. A piac ugyanakkor nem nő, sőt: a kormányzati megszorítások, egy esetleges általánosforgalmiadó-emelés következtében akár a forgalom visszaesése is elképzelhető. A cégek közül csak az marad talpon, aki bírja tőkével, tartalékkal a gyilkos versenyt. Félő, hogy ezek nem a magyar tulajdonú kis boltok, még csak nem is a hazai bolthálózatok lesznek. Szakértők szerint az elkövetkező évek a minden korábbinál nagyobb koncentráció és a piac újrafelosztása jegyében telnek el a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.