Hogyan tovább, iskolák?

Az iskolákban e héten megkönnyebbült sóhajt lehet hallani: vége a tanévnek! Mindkét „térfél játékosai” bizonyára visszagondolnak az év eseményeire, ám ha előre tekintenek, jobbára csak ködös jövőt látnak. Kellemetlen hírek keltek szárnyra: a kötelező óraszám emelése, tandíj bevezetése, további iskolák bezárása, tízezer tanár elbocsátása izgatja a kedélyeket.

Hegedûs Annamária
2006. 06. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pedagógusoknak a napi hat-hét órán kívül alaposan fel kell készülniük a tanításra, nagyobb osztálylétszámok esetén alig van lehetőség a szóbeli feleltetésre, így a számonkérést dolgozatok formájában kell megoldaniuk. A jelenlegi kötelező óraszámon (húsz óra) felül fakultációkat, korrepetálásokat is szükséges tartani. Lépést kell tartaniuk a technikai fejlődéssel, szükséges ismerni az új tankönyveket, s az új típusú érettségire való felkészítéshez oktatási módszereiken is változtatniuk kellett.
Egyre nehezebb a diákokat tanulásra bírni, az órákon fegyelmet tartani. A csonka családok számának rohamos emelkedésével párhuzamosan nő azon tanulók száma, akikkel – a differenciált foglalkozáson túlmenően – délutánonként beszélgetni kellene, hogy problémájuk megoldásában ne csak kortársaik tanácsát, a médiában sugárzott erkölcsromboló szövegeket hallják. A sokat hiányzó diákok mulasztását sem egyszerű nyilvántartani, összesíteni, ám a 2003-ban módosított oktatási törvény tovább növelte az osztályfőnökök adminisztrációs terheit. Tantárgyanként is számolni kell a mulasztott órákat, ugyanis ha a tanuló hiányzása az egyes tárgyakból meghaladja a harminc százalékot, osztályozóvizsgát kell tennie. Nagyobb kihívás a diákok késésének figyelemmel kísérése: a naplóban feltüntetett percek számát kell összegezni, s ez alapján kiszámítani a késésből eredő igazolatlan órák számát.
A munkáját lelkiismeretesen végző tanár gyakran késő délután fejezi be iskolai feladatait, s hazaviszi a dolgozatokat. E sokrétű, estébe nyúló tevékenységet alig kompenzálja az irigyelt öthetes nyári vakáció; a téli és tavaszi szünet a korábbiakhoz képest néhány napra rövidült. A kötelező óraszám emelése kétféle terhet róna a pedagógusokra. Munkájuk minőségét csak nagyobb áldozatok árán, a családtól ellopott idő növelésével tudnák megőrizni. Az óraszám emelésének azonban anyagi vonzatai is vannak: átlagosan húsz-harmincezer forinttal kerülne kevesebb a folyószámlákra. A tanárok fizetése pedig nem túl magas, a köztisztviselők bérének körülbelül kétharmada. Illetményüket magántanítványok oktatásával egészíthetnék ki, ám ez az iskolai munka rovására menne.
A tanulók létszáma valóban csökkent az utóbbi években, s emiatt drasztikus lépésekre készül a kormány. Tízezer pedagógus elbocsátását hallhattuk nemrég a médiában, ez a szám még országos szinten is tetemes. Csak a fővárosban több mint négyszáz az állás nélküli középiskolai tanárok száma. A munkanélküliség öt-hat százalékkal nőtt az elmúlt ciklusban, a pedagógusok egyébként is alig tudnak elhelyezkedni más területen. Az egyetemekről kikerülő nyelvszakos tanárok nemritkán – irodavezetői és egyéb OKJ-s képzések elvégzése után – titkárnőként dolgoznak. Ezt a munkakört érettségizett fiatal is betölthetné, a cégek sem „kapkodnak” a túlképzettnek nevezett, magasabb bért joggal elváró munkavállalóért. Bár a főiskolát vagy egyetemet végzettek kétségkívül szélesebb látókörrel rendelkeznek, mégis a szellemi kapacitások pazarlásáról beszélhetünk a fenti esetekben. Az elbocsátások helyett az oktatás színvonalát, hatékonyságát lehetne növelni az alacsonyabb létszámú osztályokban. A gyenge beszédkészséggel küszködő tanulók több lehetőséget kapnának a szóbeli feleletekre, a gyakoribb számonkérés pedig folyamatosabb – nem csak a dolgozatokra koncentráló – tanulásra késztetné őket.
Az elbocsátás, a munkanélküliség réme különösen fenyegeti azon pedagógusokat, akik megszüntetés – szebben fogalmazva – beolvasztás előtt álló intézményekben dolgoznak. Az 1994–1998 közötti időszakban huszonnégy (!) fővárosi középiskolát zártak be, illetve vontak össze másik intézménnyel. Az elmúlt ciklusban hét iskola jutott erre a sorsra, s bizonyos híresztelések szerint a főváros további tizenegy tanintézmény beolvasztását tervezi. Az iskola-öszszevonások kapcsán több szempontra kell kitérni. Bár a befogadó intézményben helyszíni szemlét tartó bizottságok eddig szinte kivétel nélkül azt állapították meg, hogy a diákok érdekei nem sérülnek, ennek ellenére tanárnak, diáknak egyaránt lelki megrázkódtatást okozott az iskolaváltás. Új helyre kerültek, új szokásokhoz kellett alkalmazkodniuk, s a feleslegessé vált tanerő leépítése miatt a tanulóknak esetleg épp a tizenkettedik évfolyamon kellett megszokniuk az új pedagógus tanítási módszereit, szokásait, elvárásait.
Az intézmények megszüntetése nem kis költséggel jár: két-négyszázmillióba is kerülhet egy-egy iskola összevonása. Drága a költöztetés lebonyolítása, meglehetősen magas a feleslegessé vált dolgozók végkielégítése, s az intézményt is alkalmassá kell tenni az új osztályok fogadására; ez több esetben kisebb-nagyobb átalakítást igényelt.
Az iskola-összevonások hátterében azonban nem csak a tanulók létszámának csökkenése áll. Egy-két esetben az egyházak kérték vissza korábbi épületüket, gyakrabban az önkormányzat vetett rá szemet a későbbi értékesítés reményében. A rendszerváltásnak nevezett esemény után sorra nyíltak az alapítványi iskolák, melyek a tanulók létszáma alapján járó állami normatíván kívül tandíjat is szednek. S vajon kik járnának ezen intézményekbe, ha évről évre csökken a tanulók létszáma…
Szomorú képet vázoltunk fel e cikkben. Ennek ellenére azt kell kérnünk minden tanártól: ne veszítsék el kedvüket, hitüket. Ne feledjék, arra esküdtek fel, hogy legjobb tudásuk szerint tanítják, nevelik a diákokat!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.