Honnan fúj a szél?

Kedvező adottságaink ellenére hazánkban csupán tizenhat szélerőmű működik. A beruházók a meglévő teljesítmények hetvenkétszeresére adtak be kérelmet, ám csak a negyedük kaphat engedélyt. A megújuló energiaforrások elterjedésének bürokratikus akadályai vannak. Az energetikai hatóság diszkriminatív módon ítélt oda szélerőmű-engedélyeket, amelyekkel kizárta a jogszerűen eljáró versenytársakat – mondják a szakértők.

Bohus Anita
2006. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szélerőmű előnye, hogy gyorsan, akár fél éven belül felépíthető, rövid idő alatt megtérül, és független a tüzelőanyagok árváltozásaitól. A széltérkép szerint szinte az egész ország területén megéri a telepítés, legkedvezőbb a Kisalföld széljárása, jelenleg is ott forog a legtöbb szélkerék. A villamosenergia-termelésben a megújulókon belül a szélerő szerepe Magyarországon csupán tíz százalék. Pedig hazai adottságaink annyira jók, hogy húsz éven belül az összes energiaszükséglet felét kiválthatnánk széllel – mondja Takács Gábor, a Megújuló Energia Ipari Társaság (MEIT) ügyvezetője.
Bár a beruházók sorban állnak, a hosszadalmas és költséges procedúra miatt mégis lassan terjed a szélenergia kiaknázása. A kérelmezőnek különféle engedélyeket – például környezetvédelmit, építésügyit – kell beszerezni, csak ezután köthet szerződést az áramszolgáltatóval a hálózatra csatlakozásról. Az áramszolgáltatónak mindenkitől meg kell kérnie ezeket a jogerős engedélyeket. Ennek ellenére néhány cég szabálytalanul tudott csatlakozási szerződést kötni az E.ON–ÉDÁSZ-szal, mivel az nem követelte meg tőlük az engedélyek meglétét. Így a szerződésig tartó több hónapos folyamat egyes kivételezettek esetében néhány napra rövidült – véli Takács Gábor.
A történtekkel kapcsolatban a Magyar Energia Hivatal (MEH) belső vizsgálatot folytat, amelyben csak az E.ON–ÉDÁSZ beszámolójára hagyatkozhatnak. A megkötött szerződéseket csak a bíróság nyilváníthatja semmissé – fejti ki Grabner Péter, a hatóság engedélyezési és felügyeleti osztályvezetője. Arra az általuk felügyelt szabályzatra hivatkozott, amely szerint a kérelmezőnek rendelkeznie kell az engedélyekkel, ennek bizonyítására azonban nyilatkozatok és dokumentumok is elegendők, bemutatási kötelezettség nincs. A jogi kiskapu miatt a szabályzatot módosítani fogják, ám ez nem változtat a jelenlegi állapoton.
– Elfogadhatatlan, hogy a felügyelő hatóság szemet huny a szabálytalanságok felett – magyarázza Takács Gábor. – A környezetvédelmi felügyelőségek határozatai nyilvánosak, ezekből látható, hogy többeknek még most sincsen engedélyük. Aki viszont szabályosan járt el (tehát minden engedély jogerőre emelkedését kivárta, ezért csak később tudta beadni a kérelmét), azzal már nem kötött szerződést az E.ON–ÉDÁSZ, így végső engedélyt sem kaphatott. A MEH nem vett tudomást a visszásságokról, és saját vizsgálatának eredménye nélkül néhány hete kiadta az engedélyeket.
Az eljárást bonyolította a villamosenergia-törvény legújabb rendelete. Utolsó lépésként ugyanis megkövetel egy nyilatkozatot is a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító (Mavir) Zrt.-től, de csak a november 25. után benyújtott kérelmek esetében. Ebben a Mavir rábólint vagy elutasít a beruházásra aszerint, hogy az adott erőmű a biztonság szempontjából milyen hatást gyakorol a hálózatra. Szakértők kifogásolják, hogy ennek bevezetése hatósági jogkört ad a Mavirnak. Ráadásul ellentmondásos, mert amikor a tervező az eljárás kezdetén jelzi a szolgáltatónak, hogy szélfarmot csatlakoztatna a rendszerhez, a csatlakozási szerződés feltételeként egy tervet kell készítenie, amit a Mavir is véleményez. Azaz egyszer már elbírálta ugyanazt a kérelmet. Takács Gábor furcsállja, hogy amióta kötelező ez a végső nyilatkozat, azóta a Mavir nem adott ki támogató tartalmút, noha ugyanazon projekteket az engedélyezés korábbi fázisában nem ítélte problémásnak. Úgy véli, a kérelmek elutasítása mögött a villamosenergia-törvény módosításával elrendelt kvóta áll, amit többször, kiszámíthatatlan módon megváltoztattak. Január közepén a MEH kiadott egy nyilatkozatot, miszerint sok kérelem vár elbírálásra, ezért csak a 2005-ben érkezett igényeket vizsgálja, és a Mavirral megállapodva legfeljebb 330 megawattnyi szélkapacitásra ad engedélyt. Ugyanekkor a Mavir feltette a honlapjára, hogy nem ad ki új támogató nyilatkozatokat, noha korábban 600 megawattra is kimondta, hogy nem zavarja a hálózatot.
Szakemberek szerint azért kell kvóta, mert nem fúj mindig a szél, nem egyenletes az áramtermelés. A probléma kiküszöbölhető, ha abban az időszakban, amikor nincs szélenergia, kiegyenlítő erőművekkel teszik egyenletessé a hálózat ellátását. A jelenlegi ingadozásokat, ami a fogyasztás és a termelés változásaiból adódik, három gáztüzelésű erőmű szabályozza. Németországban régóta bevált módszer a tározós vízi erőmű, amikor dombon, hegyen összegyűjtik a vizet, amit nagy átmérőjű csövekben zúdítanak le egy generátorhoz. Nálunk is lehetne ilyet építeni, adottságunk van hozzá, ráadásul messze nincs akkora környezeti kára, mint egy hagyományos, folyami duzzasztóműnek. A másik ésszerű megoldás az importszerződések bővítése. A hazai kereskedők szlovák, román és ukrán féllel kötött szerződései ugyanis túl merevek ahhoz, hogy igény esetén változtatni lehessen a bejövő áram menynyiségén.
Az energetikai irányítás a „szeles befektetések” szempontjából kaotikus. Elgondolkodtató, érdemes-e 80-100 millió forintért belekezdeni egy szélerőpark tervezésébe és engedélyezési eljárásába. Egy átlagos nagyságú, 50 megawattos, 2001–2002-ben elkezdett szélpark tervezésére a fejlesztők ennyit dobnak ki az ablakon, ha mondjuk véghezviszik a nehézkes procedúrát, de a „kvóta megtelt” tábla után nem kapnak a Mavirtól támogató nyilatkozatot – állítja Takács. A tartalmilag kifogástalan kérelmeket részletes indoklás nélkül utasítja el, noha a végrehajtási rendelet szerint ez kötelessége lenne. Mivel nincs előre lefektetett szempontrendszer, a beruházók nem tudnak felkészülni.
Az év elejéig felépült 16 hazai szélerőmű teljesítménye alig haladja meg a 17 megawattot. A beruházó vállalatok márciusi adatai alapján 1232 megawattnyi teljesítményre adtak be kérelmet. A jövőben várhatóan csak elutasító határozatok születnek, de a függőben lévőknél a hiánypótlásokat még megvárják – teszi hozzá Grabner Péter.
Nyugat-Európában vagy az árral szabályoznak, vagy a mennyiséggel. Néhol egy- vagy többáras kötelező átvételi rendszer van életben, máshol, például Angliában tendert írtak ki bizonyos mennyiségre, és a szolgáltatókat versenyeztették. Az nyert, aki olcsóbban adta az áramot. Ezzel szemben a magyar rendszerben minden logika nélkül a két jól működő rendszert elegyítették a jogalkotók. Egyrészt él egy kötelező átvételi rendszer, másrészt az átvehető teljesítményt egy kvótával limitálták. A jelenlegi jogi szabályozás több szempontból is ellentmondásos. A villamosenergia-törvény módosítása óta tovább erősödtek az elszámolás anomáliái. Rögzíti például, ki kitől vásárolhat áramot. A megújuló energiaforrásból (a nap, a szél, a víz és a biomassza) termelt áramot a szolgáltató vagy a kereskedő négy éve kötelezően emelt áron veszi át a beruházótól. A garantált árat egy miniszteri rendelet tartalmazza, a 23 forintot azonban a villamosenergia-törvényben rögzítették, amit az Országgyűlés módosíthat. A tavaly óta kilowattóránként fizetett 23 forintos kiemelt támogatási ár miatt a száz százalékban állami tulajdonú Mavir idei hiánya várhatóan 28 milliárd forint lesz. Egyesek szerint az ár meghatározása előtt nem készítettek hatástanulmányt, az Európában egyedülállóan magas öszszeggel egyértelműen a megtérülési időt akarták lerövidíteni. Míg a nyugati államokban időarányosan csökkentik a támogatást, a mi 23 forintunk növekszik az inflációval. Noha nálunk nem is fújnak akkora szelek, mint a tengerparti országokban, a garantált árral jövedelmezőbbé válik a beruházás kedvezőtlen adottságú területen is. Abszurd, hogy a kiemelt ár forrásából nemcsak a megújuló, valóban zöldáram termelését finanszírozzák, hanem csaknem hatvan százalékát gázzal működő, környezetszennyező erőművek támogatására fordítják.
Az engedélyben a csatlakozási szerződés alapján rögzítik, hogy a szolgáltató mennyi zöldáramot vesz át kiemelt áron, és az ártámogatást mennyi ideig utalja. A Magyar Szélenergia Társaság hétéves megtérülési időt számolt, hasonlóképp, mint a MEH. Ennek ellenére 10-15, egy esetben 25 évig garantálják az emelt áras átvételt a most kiadott engedélyek. A MEIT szerint a jelenlegi két megawattos erőművek 600-800 millió forintba kerülnek, amivel megawattonként 27–55 millió forint bevételre lehet szert tenni. Vagyis ha az „egyéb költségeket”, az ideihez hasonló szabályozási bizonytalanságokat nem nézzük, legalább 12 évvel kellene számolni.
A kiadott engedélyekben a hatóság csupán feleakkora teljesítményt hagyott jóvá, mint amennyit a beruházó eredetileg igényelt. Az országos kvótát még nem osztották ki, a maradék kapacitást a hiánypótlás miatt várakozók és a kisbefektetők között osztják szét, akik csak egy-egy szélkerékre és nem egész parkra adtak be kérelmet. Az összes teljesítmény felét, 160 megawattot a Callis befektetői csoportnak ítélték. Több projektnek – a környezetvédelmi felügyelőségek szerint – még most sincs környezetvédelmi engedélye. A Callis engedményt is kapott a MEH-től, miszerint teljesítményeit akár össze is vonhatja, így a kilenc tervezett szélpark helyett két nagyobbat építhet meg. A kérdés csak az, a Mavir engedélyétől eltérő nagyobb kapacitás a rendszerre csatlakoztatva a Callis-projekteknél vajon miért nem veszélyezteti a műszaki biztonságot?
A szabályozás másik problémája, hogy a közüzemi szolgáltatókat több energia megvételére kötelezi, mint amennyit el tud adni a fogyasztóknak. A Magyar Villamos Művek a nagy erőművekkel hosszú távra leszerződött, amivel befagyasztotta az árakat. 2007. július 1-jétől azonban az árampiac részleges liberalizációja teljessé válik, és bárkitől vásárolhatunk áramot. A tavalyi törvénymódosítás miatt a közüzemi szolgáltató, a kereskedő és a megújuló erőművek között is hosszú távú szerződést kell kötni, ezzel azonban lehetetlen helyzet áll elő. A MEH kiadott engedélyeiben szerepel, hogy a zöldáram termelőjétől mennyi ideig veszik át emelt áron az áramot, a szerződést tehát ennyi évre (legtöbbször 15 év) kell megkötni az áramszolgáltatóval. De ha a piac liberalizációja miatt a szolgáltató egy év múlva megszűnik, ki teljesíti a szerződésben rögzített feltételeket? A szolgáltatók jogutódja, a kereskedő? Ha pedig zöldáramra szerződik, hátrányt jelent a kereskedőnek, mert továbbra is fizetnie kell a kiemelt árat.
A visszaélések ellen teljes jogszabályi módosításokra lenne szükség – vélik a zöldek. Az utóbbi hónapok diszkriminatív engedélyezéseivel ugyanis legalább 40 milliárd forint értékű beruházás hiúsulhat meg.
A szélipar munkahelyet teremtene, mégsem érdeke a lobbinak, hogy a külföldi technológiából a magyar gyártók is kivegyék a részüket. Egy-egy kisebb hazai vállalat gyárt generátort a szélerőművekhez, de rendszeres beszállítói megrendelést nem kap.

EU-helyzet. 2000–2004 között 150 százalékkal nőtt az unióban a szélmeghajtású berendezések által létrehozott villamos energia. Az Eurostat, az unió statisztikai hivatala most nyilvánosságra hozott adataiból kiderült, a huszonötök közösségében az így létrehozott energia 2004-ben elérte a 704 gigawattot. Ez az új energiamennyiség több mint a felét jelenti, a másik fele hagyományos hőerőművekből származik. Megawattban mérve a szélenergia mennyisége az Európai Unióban 33 626 volt, míg a teljes energiamennyiség 703 866 megawatt. A Magyarországon előállított teljes villamosenergia-mennyiség 8466 megawatt volt, ami az unióban termelt villamos energia 1,2 százaléka. A 8446 megawattból csupán három megawattot termeltek a széllel hajtott turbinák, pontosan annyit, mint Szlovákiában. A szomszédos Ausztriában 627 megawattnyi villamos energiát a szélkerekek állítanak elő. Az Eurostatnak a villanyáram külkereskedelmét mutató adatai szerint Magyarország 13 791 gigawattóra mennyiséget hozott be, és 6320 gigawattnyi villamosenergia-menynyiséget exportált, ami 7471 gigawattos külkereskedelmimérleg-hiányt mutat a villamos energia területén. Szlovákia 1862 gigawatt többlettel zárt 2004-ben. (L. I.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.